• 1
  • 2
2005-02-07, 09:56
Medlem
lepetitbazookas avatar
Har tanken ngonsin slagit er att hela ert medvetande r inte verkligt?
Att alla personer, platser och freml r phittade av dig sjlv. Det skulle betyda att du sjlv har skapat "karaktrer" som agerar i din egen berttelse som du omedvetet skrivit. Alla dessa karaktrer har egna liv och minnen, men dessa r ocks phittade av dig fr att du VILL att personen ska vara s. Du har ven skapat dina egna fiender och motgngar.

Men ifall detta nu skulle kunna vara sant, var r vi egentligen ngonstans?
Jag tror att isfall s skulle vran livsform vara som en pur energi utan kropp och att vi finns verallt.

Denna frga tas upp i mnga filmer och bcker men det skulle vara intressant och f veta vad folk har fr tankar angende detta.
Citera
2005-02-08, 14:03
Medlem
enolas avatar
Det som jag anser om denna teori r att den inte gr att kring, ingen kan sga att det inte r s. Det gillar jag
Citera
2005-02-08, 14:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tja - och vad skall vi gra med den teorin d?

Vi mste ju leva som om vr verklighet r verklig, annars kan vi lika grna ge upp och begr sjlvmord.
Citera
2005-02-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepetitbazooka
Att alla personer, platser och freml r phittade av dig sjlv. Det skulle betyda att du sjlv har skapat "karaktrer" som agerar i din egen berttelse som du omedvetet skrivit. Alla dessa karaktrer har egna liv och minnen, men dessa r ocks phittade av dig fr att du VILL att personen ska vara s. Du har ven skapat dina egna fiender och motgngar.

Att det ligger till p det viset trodde jag var en ganska vitt spridd uppfattning. tminstone s jag har betraktat livet under senare halvan av det. Drmed inte sagt att vi och andra mnniskor inte 'finns', tminstone i en veteskaplig mening. Men den hr vrldens 'verklighet' kan lngt ifrn tillfredsstlla alla. Finns ju mnga exempel p att nr "de obejektiva frutsttningarna blir fr torftiga skapar man sig en subjektiv verklighet som gr upplevelsen uthrdlig eller kanske t.o.m njutsam". S lever vi alla mer eller mindre, vi tolkar saker som vi behver tolka dem fr att verleva s lnge som mjligt tycks vara den 'biologiska planen' av nn jvla anledning.
Citera
2005-02-08, 14:28
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Du har ven skapat dina egna fiender och motgngar.
Jag har mycket svrt att tnka mig att jag skulle ha hittat p, tja, till exempel Ezzelino. Jag tror han hller med.
Citera
2005-02-08, 14:35
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag inbillar mig ofta att vrlden r ett dataspel och att ni r bottar med kass AI.
Citera
2005-02-08, 14:46
Medlem
Citat:

Jag tror att isfall s skulle vran livsform vara som en pur energi utan kropp och att vi finns verallt.

Denna frga tas upp i mnga filmer och bcker men det skulle vara intressant och f veta vad folk har fr tankar angende detta.

hemska tanke!

eller att alla p denna sidan r mina alter ego frutom just du! vrlden kretsar kring dig - oavsett vem du tittar p s ser du mig. jag kommer att frneka - du fr aldrig ut sanning ur mig. jag kommer att vertyga dig! och snart kommer du att somna om igen..
Citera
2005-02-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag inbillar mig ofta att vrlden r ett dataspel och att ni r bottar med kass AI.

P-F-F-F, det r vl lite vl lngskt herr '550: could not find previous poster', '101: reseting to orginal mode, kill, destroy...kill destory'.

Hur som helst jag hller med Ruskigbuss, kan vi inte bryta oss ut ur 'spelet' s r det lika bra att acceptera spelets regler och gra sitt bsta i den verklighet vi har.
Citera
2005-02-08, 17:51
Awaiting Email Confirmation
Ibland fr jag knslan av att tnkande r ett oerhrt straff! Visserligen kul och sknt, men ack s jobbigt (ibland).

Livet - en berttelse och fiender, vnner, motgngar, medgngar osv. r skapta av oss sjlva?
AIDS-sjuka Afrikanska barn kan ju inte ha en vidare sjlvbevarelsedrift i alla fall. nej, jag glmde, allt kretsar kring dig!

intressant frgestllning!
Citera
2005-02-08, 19:55
Medlem
ShatOnYas avatar
Jag hatar att tnka p snt hr Blir bara deprimerad
Citera
2005-02-08, 23:56
Bannlyst
Citat:

Om ens medvetande vore onaturligt mdosam och onekligen dumdristig: Vem skall d personifiera ens offerbord d pltsligen ens ego blivit sanslst omedveten?

En Anemisk blodsugande gengngare donerar sitt nyttjade hjrta t den aningslse vagabonden: Den hummer, som sover, frs bort av strmmen.
Citera
2005-02-09, 03:43
Medlem
nebutsdutss avatar
Ja exakt s r det, vi r alla del i/av ett ofattbart kosmiskt drama regiserat av det oerhrda, det outtalbara. Men det finns en vg ut fr den som frtjnar det, vgen r hjrtats vg, det krvs en sjls arbete att vandra den och det viktigaste med allt arbete r att starta det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in