• 1
  • 2
2012-03-11, 20:42
Moderator
Allaballawallas avatar
God afton kära Flashbackare!

Efter succeén Flashback bygger Pepparkakshus! tänkte jag att det nu är dags för påskvarianten; nämligen: Flashback målar påskägg!.

Planen är alltså att vi ska måla ägg, fotografera dessa och lägga upp bilden/bilderna av dem på nätet för allmän beskådan, sedan har vi en omröstning där vi utser ett av de publicerade bidragen (En av de tävlande.) till vinnare.

Jag tänkte att den här tråden skulle kunna fungera lite som allmän diskussionstråd för tävlingen och för att se om det finns något intresse bland Flashbacks medlemmar att tävla i denna ädla "matkonst", samt vilka regler vi ska använda oss av och vilka datum som ska gälla för de olika momenten (Senaste publiceringsdatum, omröstning och sånt.).

Det hela bör ju vara klart så att segraren får skryta under påsken (Som startar fredag vecka 14.), men det är öppet för förslag.

Mina regelförslag är:

Det ska vara ägg med skal av kalcium.
Mest för att ingen i sann Flashbackanda får för sig att måla grodägg eller liknande. Det ska i övrigt inte finnas några krav på vilken sorts ägg för; så att om någon vill tävla med till exempel gåsägg, strutsägg eller vaktelägg så ska det vara okej.

Den som tävlar ska vara den som har målat/utsmyckat ägget.
För att det ska vara "någorlunda" rättvist.

Bidrag ska publiceras med anvädarnamn och årtal (2012) väl synligt.
För att minimera riskerna med fusk.

Bidragen ska publiceras på en sida lämpat för detta.
Samtliga medlemmar ska få tillgång till bidragen utan att behöva vara registrerade på sidan eller behöva ladda ner någonting; alltså en sida som till exempel postimage.org eller liknande.

Ett ägg är lika med ett bidrag.
Medlemmar ska om de så vill alltså kunna tävla med fler bidrag än bara ett.

Vad tror ni; finns det något intresse för en påskäggstävling på Flashback?

Ämnet är fritt,
Allaballawalla
Citera
2012-03-11, 20:47
Medlem
Grazpops avatar
Känner segern
Citera
2012-03-11, 21:05
Medlem
Power41s avatar
Power41, 2012

http://postimage.org/image/yniiaj53v/

Haha, ganska nöjd
Citera
2012-03-11, 21:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grazpop
Känner segern

That's the spirit!

Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Power41, 2012

http://postimage.org/image/yniiaj53v/

Haha, ganska nöjd

Axl jansson...
Bra där.

Då har vi ett bidrag, men det kanske är bra att vänta med publiceringar tills alla reglerna är satta...
Citera
2012-03-11, 21:43
Medlem
Power41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Då har vi ett bidrag, men det kanske är bra att vänta med publiceringar tills alla reglerna är satta...

Haha, kanske det. Men se det som ett startskott då
Ps: Det är fortfarande mitt bidrag
Citera
2012-03-14, 20:55
Medlem
5137s avatar
Varför måste det vara ett hönsägg, borde det inte kunna ersättas med ett liknande i plast om man vill..?
Citera
2012-03-14, 21:00
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5137
Varför måste det vara ett hönsägg, borde det inte kunna ersättas med ett liknande i plast om man vill..?

Dont be that guy...
Citera
2012-03-14, 22:56
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5137

Mitt förslag handlar inte om hönsägg utan ägg med skal av kalcium så att folk själva kan välja vilket ägg de vill måla (Så länge det är naturliga ägg med skal av kalcium.), samtidigt som inga djur blir skadade i onödan (Typ färglagda grodägg med yngel i eller olikfärgade myrägg.).

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det ska vara ägg med skal av kalcium.
Mest för att ingen i sann Flashbackanda får för sig att måla grodägg eller liknande. Det ska i övrigt inte finnas några krav på vilken sorts ägg; så att om någon vill tävla med till exempel gåsägg, strutsägg eller vaktelägg så ska det vara okej.

Eftersom plastägg är betydligt skadligare för miljön än de som förekommer naturligt är inte plastägg något åtminstone jag skulle uppmuntra någon att använda; definitivt inte till något som i grunden egentligen är onödigt som till exempel påskpynt.

Om det ska vara samma utgångsläge för alla så blir det inte riktigt rätt om någon målar plastägg (Som är ett "dött" material och inte interagerar särskilt med olika färger.) och någon annan målar ägg med skal av kalcium (Som kan påverkas väldigt mycket beroende av vilken typ av färger/färgämnen man väljer.).

Även om man är vegan så är det bättre ur miljöaspekten att använda riktiga ägg att pynta med än de som är gjorda i plast.

Det går ju utmärkt att måla urblåsta ägg och man behöver ju inte äta upp dem...

Eller vad tycker du?
Citera
2012-03-15, 11:19
Medlem
5137s avatar
Äh, jag får väl titta på andras bidrag. Jag nyttjar inte animaliska produkter, så urblåsta ägg är inget alternativ. Tjipptjipp!
Citera
2012-03-15, 21:22
Medlem
jonnizs avatar
Jag är absolut intresserad. Skitkul initiativ!
Citera
2012-03-21, 12:32
Medlem
slutbits avatar
Haha, underbart. Jag kommer enbart hålla mig till pepparkakshusandet, men fantastiskt festlig idé.
Citera
2012-03-21, 15:41
Medlem
Schizofrenens avatar
Skall definitivt komma ihåg den här tråden när det närmar sig påsk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto