2013-01-18, 20:34
Medlem
Det är några i tråden som verkar ha järnkoll på sina hundar och det är bra. Men problemet är ju att inkompetenta hundägare inbillar sig samma sak och det är då olyckor händer. Man ska definitivt inte ta någon på orden när de säger att de har pli på hunden, om hundra personer säger det så är det förmodligen bara någon enstaka som verkligen har det. Men jag har en mycket enkel lösning på problemet: förbjud hundar i stadsmiljö. Hundar ska springa i skog och mark, inte på asfalt bland trafik (eller tunnelbanan!), buller och bång och stressade människomassor. Vilket jävla skitliv. Då får hundarna det bättre och hispiga stadsbor som aldrig klappat en vovve slipper skita på sig.
Citera
2013-01-18, 20:53
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apeofspace
vore det inte bättre om de som hade hundar som inte kan umgås med andra hundar hade typ en knallröd jacka eller nåt på dom så man såg att den hunden ska ens egen hund inte gå fram till , och resten av hundarna kunde gå lösa utan att behöva ta hänsyn till andras problem.

Vet inte vem startat trenden men om man har en hund som är lite knepig så ska man ha en gul liten knut på kopplet. Har sett flera stycken olika hunddressörer i detta avlånga land posta detta på fejjan.
Citera
2013-02-21, 22:15
Medlem
Imperors avatar
Många vimsiga och felaktiga påståenden i denna tråd...

Frågan: "Hur ska man veta att just din hund är väluppfostrad?" besvaras väl bäst med en motfråga: Hur ska du veta att den är en av väldigt få som inte är det?
Vi har nära på en miljon hundar i Sverige och även om det faktiskt förekommer incidenter så är de väldigt få och en väldigt liten del av dessa incidenter är "oprovocerade attacker" av okänd hund. Sannolikheten att en människa du möter på gatan ska slå (/råna/våldta/etc) dig utan direkt anledning är långt större än att en hund ska ge sig på dig (långt mer än tio ggr fler våldsbrott med mänsklig förövare). Att förutsätta att alla hundar du möter är farliga är alltså helt omotiverat.

Samma sak besvarar påståendet att bara några få av hundra som påstår sig ha kontroll på hunden faktiskt har det. Snarare är det så att väldigt få har sin hund lös utan att ha koll på den, speciellt i stan. Utanför stan kan det se annorlunda ut, men då är man också mer eller mindre "i skogen" där de flesta verkar anse att man ska ha hunden lös.

Vad gäller "100% kontroll" så vill jag svara med att DU inte har 100% kontroll ens på dig själv, särskilt inte efter ett par öl på krogen eller liknande. Varför ska det ställas högre krav på hundar än på människor? (Visst har alla överreagerat i någon situation och gjort saker de sedan ångrar?!)
Givetvis är inte en hund en radiostyrd apparat, men känner man sin hund och har bra uppsikt på sin omgivning så kan man anpassa sig efter den och på så sätt ha, som det heter i lagen, "fullgod kontroll" över sin hund. Det finns situationer som jag vet att min hund inte beter sig bra i, alltså ser jag till att kalla in henne, kanske koppla, eller gå en omväg, för att undvika dessa.

"Förbjud hundar i stan" är ju helt löjligt. Det är helt klart mer av en mänsklig rättighet att ha hund än att få vara hundrädd utan att se en hund. Hundrädsla är en defekt, en felinlärning. Något som ska behandlas och övervinnas, inte accepteras och efterföljas! Hundar i sig kan leva alldeles utmärkta liv även i stan, speciellt om de får springa lösa!

Om en person blir hundrädd så är det något som gått fel. Det är inte en normal eller naturlig reaktion på att uppleva en "traumatisk" händelse heller. Majoriteten av hundrädda är uppfostrade till det. De som blir hundrädda efter en obehaglig upplevelse med en hund har inte fått rätt respons av sin omgivning efter händelsen. Ju mer man accepterar hundrädsla som någon normalt, ju fler blir hundrädda istället för att förstå varför det som hände hände och istället lära sig av det. Det finns många som varit med om trauman utan att utveckla fobier, det handlar om hur man bearbetar händelsen efteråt.
Exempel: En hund hoppar och skäller mot ett litet barn. Föräldrarna blir helt hysteriska, sliter undan barnet, skriker argt på hundägaren och menar sedan, till barnet, att det har blivit "attackerat" av en hund. Detta barn blir hundrädd.
Om föräldern i samma situation istället behåller lugnet, kanske säger till hunden, och sedan förklarar för barnet att hunden kanske skällde på det för att det skrek och viftade med en pinne i hundens närhet så har barnet istället lärt sig att man inte ska göra så när det finns en hund i närheten och blir inte alls hundrädd utan snarare mer vettig.

En som inte alls har lärt sig detta grundläggande "hundvett" (något som borde vara självklart i ett samhälle där det faktiskt finns hundar) kan sedan också bete sig så fel att de faktiskt provocerar fram en reaktion från en i övrigt väluppfostrad hund. En hundrädd person som börjar gapa och skrika, flaxa och springa, kommer ju inte att få mindre uppmärksamhet, av något slag, från en hund de möter. Sedan "bekräftar" dessa reaktioner deras rädsla istället för att de, om de kan uppföra sig, kan lära sig att hundar faktiskt inte är farliga. Har jag gått med min hund lös genom en folksamling på över 100 personer för att sedan möta en som börjar bete sig helt bängt, och på så sätt får hunden att skälla på just denne, så är det den hundrädda som gör fel. Och får skylla sig själv...

Gul knut/tofs/etc på kopplet för att indikera att hunden inte vill hälsa på andra hundar kan ju vara en bra idé, men i verkligheten så är det nog tyvärr så att de som känner till detta är de som också redan har vett nog att inte låta sin hund springa fram till en okänd hund utan att iaf fråga ägaren först.
Själv har jag mest hamnat i lägen där folk tror att eftersom min hund är lös så är det helt ok att släppa fram sin egen. (Grej på kopplet alltså irrelevant). Att jag har lärt min hund att vara lös utan att gå fram till andra hundar verkar de inte fatta och min hund är tyvärr inte så bra med andra hundar.

nn2012: Nej, jag bussar inte hunden på folk, men ett väldigt konstigt beteende kan i sig provocera fram en reaktion från hunden. Dessutom blir jag knappast motiverad att vara tillmötesgående av att få arga och otrevliga saker skrikta till mig och skiter då kanske i att ta den omvägen som jag normalt tar om jag ser att någon är hundrädd eller om en person säger till på ett trevligt sätt. Då får dåren helt enkelt själv springa till skogs och lämna plats för oss!
Citera
2013-03-30, 02:14
Medlem
MrsPresleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Jag startade denna tråden eftersom jag vill förbättra samhället och höja medvetandet för hur viktigt det är att ni har koppel på era hundar. Till att börja med kan jag säga att jag alltid har koppel på min hund, annars hade det varit omoraliskt att starta denna tråden.
Enbart idag har två hundar från olika ägare varit på väg att hoppa på mig och min hund. Den första var en liten krabat som ville nosa på min hund, men den andra var en väldigt stor hund som inte hade dragit sig för att hoppa på antingen mig eller min hund, antagligen mig för jag stod mellan min hund och den aggressiva hunden.

Det är svårt för mig att avgöra om ni har så pass pli på er hund att den går fint vid sidan av er även om den är okopplad, men jag har än så länge inte träffat på någon som har sådan pli på hunden att den går fint även om det kommer en mötande hund några meter ifrån.

Vore det inte bättre om vi alla hade koppel på våra hundar?
hände mig en gång, ja gick ut med min spaniel hund..då kom en tant med en skitstor hund som börja försöka springa fram o anfalla mig o min hund. min hund blev rädd o ja med o höll om en för hon tjöt..men kärringen med hunden klara sig med nöd o näppe att hålla fast hunden..usch...
Citera
2013-03-31, 01:05
Medlem
Pangon90s avatar
Hur tränar man sin hund att komma vid inkallning? Istället för att spy galla kan väl alla som har så SJUKT väluppfostrade hundar komma med lite tips istället.

Kan inte någon erfaren göra en sticky hundträningstråd?
Citera
2013-03-31, 04:10
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Hur tränar man sin hund att komma vid inkallning? Istället för att spy galla kan väl alla som har så SJUKT väluppfostrade hundar komma med lite tips istället.

Kan inte någon erfaren göra en sticky hundträningstråd?

Varenda grundläggande valpkurs tar upp den saken. Är ingen jävla raketforskning!
1. Se till att hunden gillar dig och respekterar dig som ledare! (FUCK jävla IMMI-fittor som inte fattar vad flock betyder)!!!
2. Locka med något som hunden tycker om. (Beröm och kärlek t ex, annars en boll eller annan leksak, godis om hunden är efterbliven eller du inte klarar av att motivera med annat pga inkompetens).
3. Repetera tills det sitter. Om detta inte funkar: REPETERA TILLS DET SITTER!!!

Låter det svårt? Sälj hunden då för helvete!

Jag har en "Fittbull" (Pit+Rott) som är åtta år (kommer från pundarhem där hon blev misshandlad) och har gått lös tusentals (8k+!) timmar, bl a rakt genom stan (Stockholm, dvs Drottninggatan, osv) hela livet. Hon ÄR "knäpp", men man får helt enkelt jobba på saken och hålla jävligt bra koll på sin omgivning. Fattar inte hur det ska vara så svårt, vill man så kan man, eller så är man en efterbliven jävla idiot som inte kan eller vill inse hundbeteende...
Har också tagit in en ettårig, totalt ouppfostrad Rottweiler med extrema beteendestörningar och massa aggression, det tog några veckor så kunde jag ha henne lös. Jag är ingen jävla trollkarl, det är ni andra som är inkompetenta idioter!
Citera
2013-03-31, 04:35
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sminax
Jag tycker inte att man alltid ska behöva ha hunden koppland, går man i skogen och man vet att hunden kommer när man ropar så ska väl hunden få springa lös. Jag tycker faktist att det är lite taskigt mot hunden om den alltid måste gå i koppel, den behöver få springa av sig och leka fritt!

Är detta okänt för er som låter mig springa lös i skogen? Vilken hund kan motstå instinkten att förfölja ett kid?

Lag (2007:1150)
Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.
24 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot 16 § första stycket eller en föreskrift som har meddelats med stöd av 16 § andra stycket.
Senast redigerad av Passepartout 2013-03-31 kl. 04:39.
Citera
2013-03-31, 04:38
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag kopplar så fort vi får möte i skogen oavsett om det är folk el andra hundar ifall människorna är hundrädda.
Min hund bryr sig varken om folk, hundar eller rådjurskid för han är rätt gammal.
Jag tycker dock inte om lösa hundar som kommer springande mot oss oavsett om de är snälla el inte eftersom min hund inte alltid orkar med livliga hundar som ska hoppa mot honom.
Citera
2013-03-31, 04:51
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Är detta okänt för er som låter mig springa lös i skogen? Vilken hund kan motstå instinkten att förfölja ett kid?

Lag (2007:1150)
Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.
24 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot 16 § första stycket eller en föreskrift som har meddelats med stöd av 16 § andra stycket.

"hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt"
Vilken del av detta är det du inte förstår?
Står inget om koppel.

Min hund jagar inte om hon inte får. Dödat råttor i hundratal därför att jag lärt henne det. Har fångat Räv levande och oskadd, släppte när jag sade till. Fångar fågel levande och oskadd på kommando, har nyttjat detta för att flytta måsungar från innergården då de skrek så förbannat och föräldrarna var aggressiva mot allt och alla.
Men tror man att det är djurplågeri att höja rösten och ge ordentligt kommando så lever man också i villfarelsen att hundar inte kan kontrolleras utan strypsnara eller nära därpå.
Citera
2013-04-02, 19:19
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Varenda grundläggande valpkurs tar upp den saken. Är ingen jävla raketforskning!
1. Se till att hunden gillar dig och respekterar dig som ledare! (FUCK jävla IMMI-fittor som inte fattar vad flock betyder)!!!
2. Locka med något som hunden tycker om. (Beröm och kärlek t ex, annars en boll eller annan leksak, godis om hunden är efterbliven eller du inte klarar av att motivera med annat pga inkompetens).
3. Repetera tills det sitter. Om detta inte funkar: REPETERA TILLS DET SITTER!!!

Låter det svårt? Sälj hunden då för helvete!

Jag har en "Fittbull" (Pit+Rott) som är åtta år (kommer från pundarhem där hon blev misshandlad) och har gått lös tusentals (8k+!) timmar, bl a rakt genom stan (Stockholm, dvs Drottninggatan, osv) hela livet. Hon ÄR "knäpp", men man får helt enkelt jobba på saken och hålla jävligt bra koll på sin omgivning. Fattar inte hur det ska vara så svårt, vill man så kan man, eller så är man en efterbliven jävla idiot som inte kan eller vill inse hundbeteende...
Har också tagit in en ettårig, totalt ouppfostrad Rottweiler med extrema beteendestörningar och massa aggression, det tog några veckor så kunde jag ha henne lös. Jag är ingen jävla trollkarl, det är ni andra som är inkompetenta idioter!

Verkar inte bara vara dina hundar som har problem....
Citera
2013-04-02, 20:53
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Verkar inte bara vara dina hundar som har problem....

Vad har "mina hundar" för problem menar du? Jag har tydligt förklarat att de inte har det, så länge jag är med och håller koll. Något som alla kan åstadkomma om de bara anstränger sig lite!

Trollar du bara? Annars får du nog uttrycka dig lite tydligare så att man förstår vad du menar!
Citera
2013-05-10, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Vad har "mina hundar" för problem menar du? Jag har tydligt förklarat att de inte har det, så länge jag är med och håller koll. Något som alla kan åstadkomma om de bara anstränger sig lite!

Trollar du bara? Annars får du nog uttrycka dig lite tydligare så att man förstår vad du menar!
Dina hundar skiter på min gräsmattan!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in