Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Det markerade är ju ett problem i sig. Hur ska en hundrädd person veta att just dina hundar är väluppfostrade? En normalt uppfostrad hund i ett koppel är bättre än en perfekt uppfostrad hund utan koppel, kan jag tycka. För den hundrädde är det helt irrelevant hur bra du tycker dina hundar är uppfostrad så att säga "jag har gjort tillräckligt" för att du tycker dina hundar är väluppfostrade är ganska dumt.
Jag tycker att det minsta man kan göra när man är på områden där hunden inte går längre bort än ett koppel når, är att använda kopplet.
Det kan de inte. Utan de får helt enkelt leva med ett hälsosamt mått av spänning i sina liv, precis som vi andra när vi är i situationer som skrämmer oss trots att de med allra största sannolikhet inte innebär någon fara.
Har man en fobi så stark att den påverkar ens liv så otroligt mycket så får man ju söka hjälp. Inte kräva att resten av världen ska anpassa sig.
Som tur är så har nästan alla hundrädda jag mött varit jättetrevliga och insiktsfulla kring det faktum att rädslan är ett problem som denne själv äger ansvaret för, inte omvärlden.
De som gapar högst om att man måste tänka på de hundrädda är inte de hundrädda själva, utan surgubbarna och tanterna som bara stör sig på att hunden går utan koppel.
Jag anser inte att jag gjort tillräckligt för att hundarna är väluppfostrade, utan för att jag tydligt visar omvärlden att jag har kontroll på hundarna genom hur jag agerar.
Dessutom, ser jag att en person verkar rädd, eller om personen själv säger att den är rädd, så kopplar jag självklart hundarna. Jag har ett flertal gånger klättrat ut i snövallar med mina hundar för att släppa förbi hundrädda. Jag har alltså inget emot att anpassa mig - men jag tänker definitivt inte gå runt med snören på mina hundar UTIFALL någon är rädd. Det finns inte en chans.