Citat:
Ursprungligen postat av Elinthereddevil
Har även jag fått ett återkrav. Pluggade heltid våren 2010, fullt studielån och bidrag. Hade ett fribelopp på 50 000 men gick över det med 17 000, tjänade alltså 67 000. Nu har jag fått ett återkrav på 45 000. Kan detta stämma. Är på hela summan som jag fick denna termin. Tacksam för svar från någon som vet.
Det ska inte stämma. CSN har liten/ingen möjlighet att veta när under året du tjänat dina pengar och slår vid sin avstämmning ut hela årets taxerade inkomst över året. För vårterminen antar de alltså hälften av allt du tjänade under året.
Det är inte så att du arbetat under hösten 2010 och således tjänat en hel del då? Du bör i så fall först ha fått en anmodan från CSN att visa hur inkomsterna under rået varit fördelade över tiden, alltså hur stor del av inkomsten som uppstått under tiden du haft studiemedel.
Du skriver också att du "tjänat 67 000" med vilket du kanske menar vad du fått av din arbetsgivare. Även inkomst av kapital och näringsverksamhet räknas dock, så om du haft sådana inkomster (taxerade inkomster) så måste du ta de i beräkning.