2012-03-11, 13:47
Medlem
Jag har funderat lite på hur ekonomin i StarTrek kan tänkas fungera. Seriens skapare har beskrivit lite av detaljerna men aldrig hur det hela verkligen fungerar.

Samhället i StarTrek använder inte pengar utan något som de kallar för "krediter".
Som jag ser det så får varje person en viss mängd med krediter tilldelad sig varje månad. Men alla får inte samma mängd krediter. En chef eller ledare kan få mer krediter.
I StarTrek så behöver man inte arbeta om man inte vill. Detta eftersom energi är enkelt att ordna, det finns nästan oändligt med elström.

Om du behöver mat så finns det replikatorn som skapar mat åt dig.
Det är inte så svårt eller arbetssamt att skapa ett hus av brädor eller sten. Det stora problemet i detta framtida samhället är inte, möjligheterna att bryta malm eller att omforma skogen till virke, eller att bygga ett hus av brädorna.

Nej, det stora problemet är vilken miljöpåverkan allt detta kommer att innebära.
I detta samhälle kan t.ex all skog i hela landet tas ned på bara några dagar. Men så vill man ju inte ha det.

I StarTrek samhället så håller man noga koll på de miljömässiga effekterna av förbrukningen. Det finns en stor befolkning och alla vet, att det är ett måste att vara energisnål, eller snål med nyttjandet naturresurserna. Så som malm, vatten, skog och åkermark.
För trotts sin avancerade och effektiva teknik så kan de inte skapa ny materia. Grundämnen är grundämnen. Och även om det går fort att skörda vetet på Skånes åkrar. Så tar det lika lång tid som tidigare för det att växa.

Som jag har förstått deras replikatorer så kan de endast omforma redan befintlig materia till nya sammansättningar. Lite enkelt, så tar den mjöl, grädde och ägg och transporterar samt omformar allt detta till en tårta. Processen kan tydligen också köras bakåt. Så att man får tillbaka grundämnen.
I det framtida StarTrek samhället så behöver du inte arbeta. Om du inte vill. Men de flesta tycker att det är tråkigt. Så många väljer i samråd med någon expert vad du vill arbeta med.
Dina prestationer registreras dock i din karriärsfil. Och därmed har du något av en karriär.
Duktigt folk får möjligheten till chefspositioner eller högre befattningar. Vilket ger dig något mer krediter. Det är dock inte så mycket mer krediter. Kanske få du en större lägenhet eller t.om ett eget hus på landet.

Vad tror du? Kan detta fungera? Ett samhälle helt utan pengar. Finns det likheter med dagens kapitalism?
Citera
2012-03-11, 13:57
Medlem
Ettan^s avatar
Det är väl ungefär vad vi är på väg mot nu. Kontanter försvinner och ersätts av ettor och nollor i databaser ("krediter"). Jag är inte så insatt i Star Trek-världen, men vem är det som tar hand om allt "skitgöra" om man nu inte behöver jobba? Sophämtning, klädtvätt, diverse underhåll, etc.? Någon måste ju göra detta också, och om man inte behöver jobba för att kunna leva ett drägligt liv så tror jag att det skulle bli svårt att få folk att ta dessa jobb.
Citera
2012-03-11, 14:06
Medlem
jbswebecks avatar
Jag gillar tanken och har följt startrek länge.
Tror ni att detta skulle kunna få alla uteliggare att försvinna?
Citera
2012-03-11, 16:17
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vad tror du? Kan detta fungera? Ett samhälle helt utan pengar. Finns det likheter med dagens kapitalism?
Om det kan fungera med att ha replikatorer som producerar mat? Jovars, varför inte
Hur skapas krediterna i StarTrek? Är det "staten" som gör nya pengar för att ge folk lön?
Hur många skulle jobba om tre generationer om det inte fanns starka ekonomiska incitament?

Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Jag gillar tanken och har följt startrek länge.
Tror ni att detta skulle kunna få alla uteliggare att försvinna?
Japp, vi skickar ut alla luffare i rymden.
Citera
2012-03-11, 16:29
Medlem
Kul tråd har funderat på det här ett antal ggr.

De som jobbar i star fleet gör det dels för plikt, men de flesta är så passionerade för sina jobb så de gör det endå. De får ju utforska och ta sig längre än någon tidigare tagit sig.
Det är ju i det militära så handel är inte så relevant.
De kan skapa energi men det finns legeringar som deterium som är för dyrt eller omöjligt att skapa, därför är någon form av valuta nödvändig.

Finns säkert ett antal börser inom federationen där det handlas med olika företag.

Jag tror att det är någon form inom kapetalism eller liberalism Gene Roddenberry är ju amerikan:P

Säkert någon framtids ideologi där man lever ut efter sina egna förutsättningar.
Senast redigerad av rasputinspolare 2012-03-11 kl. 16:36.
Citera
2012-03-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Hur skapas krediterna i StarTrek? Är det "staten" som gör nya pengar för att ge folk lön?
Jag antar det. I ett avsnitt, så pratar någon om vad han ska göra för sina krediter när han får dem nästa månad. Så det kanske liknar lite kommunism när man tänker på det.
Citat:
Hur många skulle jobba om tre generationer om det inte fanns starka ekonomiska incitament?
Det är just det man kan fundera på. De flesta vill nog jobba tror jag. Men kanske något mindre. Det finns också ett visst intresse av att få en bättre tjänst. För du får mer krediter då. Jag tror att mycket av tiden i framtiden kommer att behövas till utbildning. Kanske är det 20% utbildning. Resten är jobbet? Spekulera vidare. Hur tror du det funkar?
Citera
2012-03-11, 16:48
Medlem
Här är ideologin:
När du födds har du ett visst antal krediter beroende på dina föräldrars insatts i star fleet eller övrigt arbete.
Du står helt juridiskt på egen hand.
Dator räknar ut vilka förutsättningar du har samt räknar in dina egna intressen.
Den räknar också ut din livs längd, valfritt om du vill veta.
Du lever ditt liv fritt, du kan ladda in information i Holoskolo, det du behöver.
Om du vill får du gå med i star fleet.

Vad det gäller handel så finns det "federation rules" runt detta.
T.e.x så vägs dina egna motiv in, man kan t.e.x inte köpa en måne för köpandes skull.
Himmla kroppar har ett estetiskt värde likt konst.
Citera
2012-03-11, 17:42
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Jag antar det. I ett avsnitt, så pratar någon om vad han ska göra för sina krediter när han får dem nästa månad. Så det kanske liknar lite kommunism när man tänker på det.
Det är just det man kan fundera på. De flesta vill nog jobba tror jag. Men kanske något mindre. Det finns också ett visst intresse av att få en bättre tjänst. För du får mer krediter då. Jag tror att mycket av tiden i framtiden kommer att behövas till utbildning. Kanske är det 20% utbildning. Resten är jobbet? Spekulera vidare. Hur tror du det funkar?
Jag tror att det skulle bildas subkulturer där man inte får status genom att ha ett bra jobb. Skulle dessa växa sig starka är det nog kört ganska fort. Det hänger väl mest på hur drägligt man kan ha det utan att jobba. Och inställningen till de som väljer att inte arbeta.

Skulle kanske, liksom nu, bli olika klasser.

Jämför inställningen till att ta emot fattigvård på 50-talet och slöa studenter som tar ut sina besparingar i kontanter för att söka ekonomiskt bistånd över sommaren. För vissa otänkbart, för andra en självklarhet.
Citera
2012-03-11, 18:40
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Samhället i StarTrek använder inte pengar utan något som de kallar för "krediter".
Som jag ser det så får varje person en viss mängd med krediter tilldelad sig varje månad. Men alla får inte samma mängd krediter. En chef eller ledare kan få mer krediter.
I StarTrek så behöver man inte arbeta om man inte vill. Detta eftersom energi är enkelt att ordna, det finns nästan oändligt med elström.

Om du behöver mat så finns det replikatorn som skapar mat åt dig.
Det är inte så svårt eller arbetssamt att skapa ett hus av brädor eller sten. Det stora problemet i detta framtida samhället är inte, möjligheterna att bryta malm eller att omforma skogen till virke, eller att bygga ett hus av brädorna.

Nej, det stora problemet är vilken miljöpåverkan allt detta kommer att innebära.
I detta samhälle kan t.ex all skog i hela landet tas ned på bara några dagar. Men så vill man ju inte ha det.

I StarTrek samhället så håller man noga koll på de miljömässiga effekterna av förbrukningen. Det finns en stor befolkning och alla vet, att det är ett måste att vara energisnål, eller snål med nyttjandet naturresurserna. Så som malm, vatten, skog och åkermark.
För trotts sin avancerade och effektiva teknik så kan de inte skapa ny materia. Grundämnen är grundämnen. Och även om det går fort att skörda vetet på Skånes åkrar. Så tar det lika lång tid som tidigare för det att växa.

Som jag har förstått deras replikatorer så kan de endast omforma redan befintlig materia till nya sammansättningar. Lite enkelt, så tar den mjöl, grädde och ägg och transporterar samt omformar allt detta till en tårta. Processen kan tydligen också köras bakåt. Så att man får tillbaka grundämnen.
I det framtida StarTrek samhället så behöver du inte arbeta. Om du inte vill. Men de flesta tycker att det är tråkigt. Så många väljer i samråd med någon expert vad du vill arbeta med.
Dina prestationer registreras dock i din karriärsfil. Och därmed har du något av en karriär.
Duktigt folk får möjligheten till chefspositioner eller högre befattningar. Vilket ger dig något mer krediter. Det är dock inte så mycket mer krediter. Kanske få du en större lägenhet eller t.om ett eget hus på landet.

Jag uppfattar det inte som att miljöpåverkan är en issue i Star Trek.

Replikatorerna använder inte input i form av befintlig materia. Istället omformar den energi till materia i vilken form som helst. Därför behöver man inte använda resurserna på jorden alls. Man tillverkar ny i replikatorerna. Kom ihåg att människorna i denna framtid kör sina rymdskepp på svarta hål, så att tillverka materia från energi är troligen ingen stor sak i jämförelse.

Krediter används i första hand för det som är den trånga resursen, d.v.s. att köpa tjänster.
Citera
2012-03-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Jag uppfattar det inte som att miljöpåverkan är en issue i Star Trek.

Replikatorerna använder inte input i form av befintlig materia. Istället omformar den energi till materia i vilken form som helst. Därför behöver man inte använda resurserna på jorden alls. Man tillverkar ny i replikatorerna. Kom ihåg att människorna i denna framtid kör sina rymdskepp på svarta hål, så att tillverka materia från energi är troligen ingen stor sak i jämförelse.

Krediter används i första hand för det som är den trånga resursen, d.v.s. att köpa tjänster.
Nja, inte säker men tror att de i något avsnitt säger att man behöver material till replikatorn. Men att materialet teleporteras samtidigt. Jag tycker att det blir mer intressant om man inte antar att de kan göra som du skriver, dessutom för det verkar lite väl enkelt. Svarta hål använder väl bara experiment skepp från romulus? De andra använd någon form av kristall reaktor.
Citera
2012-03-11, 21:23
Medlem
Karl Marx tänkte sig att kommunismen skulle innebära ungefär det som Star Trek skisserar, d.v.s. att ekonomin präglas av ett grundläggande överflöd p.g.a. maskinernas utveckling så att man förhållandevis enkelt kan täcka allas behov (=replikatorer) och det inte finns någon poäng med att försöka ackumulera rikedom. Istället för ekonomiska drivkrafter kommer därför människor samarbeta spontant, frivilligt och för att förverkliga sig själva. Människans äkta, kreativa och samarbetsinriktade natur kommer att blomma ut. Eftersom arbete i sig är tillräckligt givande och alla får sina behov tillgodosedda ändå finns det ingen poäng med att folk får olika mycket lön beroende på vad de arbetar med.
Citera
2012-03-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Karl Marx tänkte sig att kommunismen skulle innebära ungefär det som Star Trek skisserar, d.v.s. att ekonomin präglas av ett grundläggande överflöd p.g.a. maskinernas utveckling så att man förhållandevis enkelt kan täcka allas behov (=replikatorer) och det inte finns någon poäng med att försöka ackumulera rikedom. Istället för ekonomiska drivkrafter kommer därför människor samarbeta spontant, frivilligt och för att förverkliga sig själva. Människans äkta, kreativa och samarbetsinriktade natur kommer att blomma ut. Eftersom arbete i sig är tillräckligt givande och alla får sina behov tillgodosedda ändå finns det ingen poäng med att folk får olika mycket lön beroende på vad de arbetar med.
Något som jag kommer att tänka på direkt är det att det innebär att man måste sätta en begränsning på hur mycket man kan konsumera.
Om du skiljer på hur mycket pengar man får tjäna och äga och hur mycket av dessa pengar som du kan använda till att köpa fysiska saker för. Dvs privat konsumtion. Då skulle det funka bättre med ojämlikare löner. Jag tänker också på problemet som kan uppstå, med en sådan ekonomi. Om du sätter begränsningar så försvinner många av fördelarna med en helt fri ekonomi. Där det bästa företaget blir det som får framgångar. Men detta borde kunna gå att kombinera, så att du kan behålla fördelarna från bägge systemen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in