2012-03-11, 12:38
Bannlyst
Hej alla på flashback, har en viktig läxa inom ämnet "idrott och hälsa" som ska vara inlämnat ikväll vid midnatt, jag går första året på gymnasiet.
Såhär är instruktionerna till läxan.
"Teori
Det teoretiska arbetet består av två delar. Del ett är en musikanalys av den eller de låtar ni använder. Del två är en utförlig rörelsebeskrivning, det går bra att använda bilder för att förklara texten. Det skall på ett tydligt sätt framgå hur musikanalys och rörelsebeskrivning hänger ihop. Musikanalys och rörelsebeskrivning presenteras enklast på MAX två separata A4 sidor."

Förstår mig inte på hur man gör en sådan "musikanalys".

Behöver hjälp, tacksam för svar!

låten vi använde var Gigi D' Agostin - I'll Fly With You, LÄNK: http://www.youtube.com/watch?v=pdsz48G-Y0I
Citera
2012-03-11, 12:41
Medlem
Förlåt mig men vad fan har musikanalys med Idrott och Hälsa att göra? Lol.
Citera
2012-03-11, 12:46
Medlem
Abbadohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahalaggav
Förlåt mig men vad fan har musikanalys med Idrott och Hälsa att göra? Lol.
För att man ska kunna hitta takten osv. för att sedan använda den kunskapen i danssteg.
Citera
2012-03-11, 12:47
Bannlyst
Vi har haft dansredovisning där vi redovisade våran dans.
sen ska vi tydligen göra detta som jag fick reda på idag..
Citera
2012-03-11, 13:04
Medlem
Mr.Kallestropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoonuknow
Vi har haft dansredovisning där vi redovisade våran dans.
sen ska vi tydligen göra detta som jag fick reda på idag..
Hade du varit i skolan i veckan hade du fått reda på att ni hade en läxa tills dag. Dessutom hade du kunnat ta tillfället i akt att diskutera uppgiften med dina klasskamrater/lärare.
Citera
2012-03-11, 18:18
Medlem
Jag förstår inte vad idrottsläraren vill ha för en musikanalys inom idrott, det låter ju inte som en analys du hade gjort av musik om du hade gått musiklinjen, tycker det verkar vara en jävligt flummigt framlagd uppgift.

Jag tror dock han menar att du ska göra en dans säg att du står och stampar på stället när kicken kommer in, nu kommer kanske ett svishande ljud förbi och då gör du en svepning med armen åt höger, sen kommer kanske en annan svepning och du gör den åt vänster. Sen markera du kanske cymbaler och hihats med händerna på olika sätt och fortsätter utveckla dansstegen för benen men låten är ju en 4/4 låt så det blir ju att bara röra benen efter dom slagen.

Det känns dock som din lärare kräver att du ska ha teckningskunskaper och allt möjligt inom idrott, tycker ändå han ska hålla sig till ämnet idrott och inte döma din idrottsförmåga för att du inte kan rita dansande figurer. För att teckna ut figurer som dansar så det ser vettigt är ju inte det lättaste om man då inte är bra på bild med. Annars gör du streckgubbar som viftar med armarna, sprattlar med benen eller vad som nu passar.

Snabbt exempel, jag kan ICKE rita med musen då blir det såhär http://i41.tinypic.com/344tyix.jpg men du får ju följa den låt du fick så min tid stämmer ju inte. Du får ju göra rörelserna så dom stämmer överens med vad som händer i din låt.
Citera
2012-03-11, 21:13
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoonuknow
Hej alla på flashback, har en viktig läxa inom ämnet "idrott och hälsa" som ska vara inlämnat ikväll vid midnatt, jag går första året på gymnasiet.
Såhär är instruktionerna till läxan.
"Teori
Det teoretiska arbetet består av två delar. Del ett är en musikanalys av den eller de låtar ni använder. Del två är en utförlig rörelsebeskrivning, det går bra att använda bilder för att förklara texten. Det skall på ett tydligt sätt framgå hur musikanalys och rörelsebeskrivning hänger ihop. Musikanalys och rörelsebeskrivning presenteras enklast på MAX två separata A4 sidor."

Förstår mig inte på hur man gör en sådan "musikanalys".

Behöver hjälp, tacksam för svar!

låten vi använde var Gigi D' Agostin - I'll Fly With You, LÄNK: http://www.youtube.com/watch?v=pdsz48G-Y0I
Med tanke på äldersgränsen här och att du går i ettan på gymnasiet, så är det kanske inte så konstigt att du har fått gå om ett par år när du inte hänger med på lektionerna.

Tips och råd inför framtiden: Följ med på lektionerna. Börja med arbetena i tid. Fråga lärarna om du kör fast.

Följer du dom råden så slipper du gå om fler klasser.
Citera
2012-03-11, 21:34
Medlem
MeTaLRubEuSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Med tanke på äldersgränsen här och att du går i ettan på gymnasiet, så är det kanske inte så konstigt att du har fått gå om ett par år när du inte hänger med på lektionerna.

Tips och råd inför framtiden: Följ med på lektionerna. Börja med arbetena i tid. Fråga lärarna om du kör fast.

Följer du dom råden så slipper du gå om fler klasser.

Om han nu gått om dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in