Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Varför stämmer inte jämförelsen enligt dig?
När kapaciteten klaras av så ska man enligt dig ändå ta betalt för hur mycket man använder trots att detta inte har någon som helst kostnad - intäktsrelation. Förklara gärna varför man ska ta betalt på ett sätt i ett trådlöst nät och på ett annat i ett trådbundet när det handlar om exakt samma tjänst. Dvs. en tjänst där marginalkostnaden att addera en kund är nästintill noll oavsett hur mycket denna använder av nätet när inga nya investeringar behöver göras.
Du kan inte jämföra det trådlösa nätet med det trådbundna. Det trådlösa kräver med nuvarande takt en FÖRDUBBLING av kapaciteten varje/vartannat år. Allt tyder på att detta kommer vara fallet i flera år framöver, framför allt då det ständigt kommer nya tekniker som kräver helt nya nät. 90% av all internettrafik går över adsl-nätet. Detta kräver i stort sett NOLL kostnad då ingen utbyggnad behövs. Det byggs en del fiber, ja, men då gör företagen noggranna uträkningar och drar bara till områden där de vet att det kommer löna sig i längden, INTE HELLER HÄR ÄR DET LÖPANDE KOSTNADER. De bygger det en gång, så har de 100% kapacitet i åratal framöver. Förstår du skillnaden? 3g nätet är inte ens fullt utbyggt än, och 4g börjades förra året och kommer ta minst fem år till att bygga klart, och inann det är gjort kommer LTE Advanced lanceras (det RIKTIGA 4g) som kommer kräva ny infrastruktur IGEN!
Att jämföra med det fasta nätet är inte relevant, då mobilnätet har åratal av expansion kvar! Detta kostar. Det kostar mer än leverantörerna drar in på sin internet trafik just nu, därför har de inte råd med att folk skiter i att ringa och kör med Skype.
Citat:
Miljardinvesteringar har gjorts i fibernätet där flat-rate alltid varit gängse sätt att ta ut avgifter på - förklara gärna varför man ska ta betalt för investeringarna i fibernätet på ett sätt och ett annat i det trådlösa.
Se ovan- det är engångsinvesteringar som redan garanterar lönsamhet. Det kräver inga utgifter över tid.
Citat:
För skojs skull kan vi göra ytterligare en analogi på golvnivå:
Säg att jag bor i ett hus med fyra lägenheter, totalt med fyra personer i varje lägenhet, en gullig kärnfamilj - en familj per lägenhet inklusive min egen. Vid ett möte i trapphuset med de fyra familjeöverhuvudena åtar jag mig rollen att vara operatör för vi vill dela med oss av bilder sinseemellan, och jag har även gjort tusen hemsidor de kan surfa på och de får tillgång till mitt eftertraktade bibliotek på över 1 200 TB cykelsemestrar två generationer bakåt i min familj. Alla familjer har liknande innehåll som de andra familjerna är intresserade att ta del av. Nätverket kommer alltså endast vara lokalt, dvs. ett lokalt "Internet".
Jag åker ut till Mediamarkt och pratar med en snäll flicka och förklarar hur det hela ser ut. Jag får köpa utrustning för 24 000 kronor, en router och en massa accesspunkter så att alla kan surfa samtidigt. Kapaciteten är att det kan flöda 60 cykelsemestrar och 4 000 IM per timme, klart över vad som är faktiskt användning. Lite nu och då måste jag fixa lite med accesspunkter som fuckar upp sig och det händer att en lysdiod går sönder. För besväret tar jag ut en avgift varje månad från varje hushåll som täcker den stora investeringen räknat på det antal år som den tros hålla och servicen.
Helt plötsligt kommer familjeöverhuvudet för familjen Etaro inrusande i min lägenhet med ett höganäskrus runt halsen och säger att han minsann hört att den skumma invandrarfamiljen på nedre botten till höger tankar hem 120 cykelsemestrar och skickar 15 000 IM per månad medan de enbart konsumerar ca hälften av detta i Etaro-klanen.
Jag försöker förklara för Etaro att det inte har någon som helst bäring på lysdioderna och accesspunkterna för hur mycket som strömmar igenom, möjligen till en liten, liten, mikroskopisk del, men det är svårt att belägga.
Etaro går ut och säger att han också är djupt bekymrad över hur operatören ska tjäna sina pengar.
Du gör samma tankefel i varje exempel du drar! Låt mig göra en parallell till din lysande jämförelse:
Du är en kommersiell organisatör som tillhandahåller två tjänster till din förening: Du levererar brev och du driver ett lokalt nätverk. Du har en del utgifter och vill självklart ha lite betalt för allt slit med posten i trapphuset så du har ut en timavgift för ditt postarbete vilket get dig en del intäkter, och sen bara en liten flat-rate-summa för ditt upprätthållande av ditt nätverk.
Ponera nu att dina utgifter för nätverket mångdubblas då du tvingas köpa in extremt mycket mer utrustning för att du tvingas bygga ut ditt nätverk även till grannhusen (taleoperatörerna MÅSTE bygga ut sina nät för att få behålla sina frekvenser, annars drar PTS in rättigheterna). Det är helt okej då du har goda marginaler från ditt postarbete. MEN, en dag så går ALLA dina abonnenter över till att börja e-maila och säger därför upp sitt postabonnemang. Nu får du problem, då din största inkomstkälla just gick upp i rök, SAMTIDIGT som den ökade trafiken för alla mail överbelastar ditt nät (som du fortfarande är tvingad att bygga ut av svenska myndigheter).
Du har nu fyra val:
1. Hitta en annan inkomstkälla (t.ex. ta ut en avgift för e-mailanvändning)
2. Börja ta betalt för mängden trafik i ditt nät (detta gör att du ALLTID kommer kunna ligga på nettoplus då ökad trafik som kräver kapacitets-investeringar automatiskt ger mer inkomster).
3. Mångdubbla flat-rate-priset för att helt kompensera för inkomstbortfallet (detta ger samma inkomstökning som 2, men med orättvisare fördelning. Familjeöverhuvudet ekaflnoren kräver nämligen att tant Agda som läser mail en gång i veckan dock skall betala lika stor del av kostnadsökningen som honom, även om har surfar för flera GB dagligen. Allt för att gynna sig själv och slippa betala för sin större del av kakan).
4. Konkurs/byta marknad/Helt enkelt skita i att bygga ut nätet vilket leder till att kunderna drar och PTS drar in ditt tillstånd.
Citat:
Ps. Okej, jag var en aning uttråkad...
Jag med!
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna kompis
Ni två senaste debattörer i tråden, som verkar ha bra koll på läget. Kommer utbyggnaden av 4G-nätet att lösa detta problemet?
Ja och nej. Det vi behöver nå är samma punkt som idag råder i det fasta nätet: ingen betydande kostnad för utbyggande och underhållning av infrastruktur. Det finns två huvudsakliga aspekter som gör att mobiloperatörerna har sjukt mycket mer utgifter än de fasta:
1. Ständigt nya tekniker som kräver ny hårdvara gör att näten aldrig blir färdigbyggda. Det finns ALLTID ett nytt nät att bygga! 3g har är inte ens heltäckande än och redan jobbar vi på LTE. Inom två års tid kommer LTE-A som kommer kräva nya nät igen. Att jämföra det med kopparnätet som stått färdigt i Sverige i decennier är inte relevant. Att jämföra med fiberutbyggnad är inte heller samma sak, då de dels bara drar till ställen där det lönar sig, och dels bara behöver göra investeringen en gång per ställe. Operatörerna MÅSTE täcka en viss yta av Sverige för att ens få behålla sina frekvensband. Hade de fått hade de BARA byggt hastighetsnät i de fyra största städerna, men det gillar inte PTS och tvingar dem att bygga ut hela över hela riket - något som knappast sker med fiber!
2. Den ENORMA ökningen av trafik gör att även de nät som är färdigbyggda kostar pengar att uppdatera. Ett kabelnät har i det närmaste oändlig kapacitet och inga större uppdateringar har krävts i ADSL-nätet sedan det byggdes. De trådlösa näten har dock haft ständiga problem med överbelastning sen smart-phonen kom ut på marknaden. I storstäderna märker man detta rätt ofta genom paket-köer i basstationerna (appen/sidan står och nöter utan att NÅGOT händer, varpå allt till slut laddar i bra hastighet). Det jobbas till exempel nattetid just nu med att uppgradera alla basstationer på t-centralen i Sthlm, då de inte kan stänga av dem ens en i taget under dagen för all trafik.
Fler och fler skaffar surfingtelefoner. Fler och fler använder fler och fler appar. Fler och fler börjar använda sina telefoner som en persondator för att skicka/streama tunga mediafiler fram och tillbaka. Trafiken i näten fördubblas ständigt.
Vad som krävs är en harmoni på markanden. Ett läge som liknar det fasta nätet: Att vi har en teknik som är så snabb och har så mycket bandbredd att vi inte behöver uppdatera och byta ut den varje år som vi gör nu. Att vi når en pik, eller i alla fall en avmattning av ökningen i trådlös internettrafik.
Det första äv beroende av det andra. Och båda är beroende av utvecklingen av internetanvändning i sin helhet (dvs om musik och mediafiler kommer förstätta bli flera gb större per år eller om det avstannar samtidigt som antalet användare av mobilt internet fortsätter öka).
Svar på din fråga: 4g kommer inte lösa problemet, men tillslut kommer vi nog nå dit. När alla är uppkopplade och marknaden slutar växa kan man komma ikapp med kapaciteten så som man gjort i marknätet.