2012-03-10, 13:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag har en produkt på Länsförsäkringar som heter försäkrad pension privat. tror jag tog startade denna i maj 2006.

Försäkrat värde: 51233kr (inte helt hundra på detta värde då jag lyckades logga ut innan jag skrev ner det men det var något sånt)
Aktuellt sparande 500kr/månad
Inbetalt i år 1500kr
Utveckling försäkrat värde: 10949kr
Totalt inbetalt 34500kr
Värdet på sparandet: 41571kr (om jag väljer ta ut i förtid)

Jag har förstått att detta inte är något att ha men undrar hur jag kan göra.

1.Jag skulle helst vilja få ut de pengarna jag kan och lägga in i min kapitalförsäkring på Avanza istället. Vad får jag ut . Vilka avgifter och skatter får jag betala?)

2.Bara avbryta inbetalningarna (vad händer då) Står att det är någon form av försäkring innebär det att den inte gäller då längre?

3.Byta till ett bättre pensionssparande (eller mindre dåligt)

4. Fortsätt betala in 500kr varje månad fast att jag inte har riktigt koll på vad detta är

Har även en IPS som jag en gång öppnade på Swedbank men som är flyttad till Avanza sen några år tillbaka. Sparar dock inget där längre. Vad skulle man kunna göra med detta?

Är förmånskund på Länsförsäkringar men som jag förstått det räcker det med att ha sparande i fonder eller pensionssparande för att vara förmånskund (+ de andra sakerna) Är detta rätt uppfattat?

Hoppas någon som har koll kan svara!
Citera
2012-03-11, 10:41
Medlem
Diablo1118s avatar
*Bump
Citera
2012-05-01, 17:08
Medlem
1. Eftersom värdet överstiger 30% av ett prisbasbelopp kan du tidigast få ut dina pengar från en pensionsförsäkring när du fyller 55 år – och då under minst fem år.

2. Om du avbryter inbetalningarna läggs din pensionsförsäkring i Länsförsäkringar i fribrev. Ditt pensionskapital ligger då kvar och ”förräntas” med eventuell avkastning minus avgifter. Eventuella tillval som premiebefrielseförsäkring m.m. upphör även att gälla.

3. Har du flytträtt på din pensionsförsäkring kan du flytta denna mot en avgift. Om det är bra eller dåligt att flytta beror på villkoren i din nuvarande pensionsförsäkring gentemot andra bolag och vad du vill göra med ditt sparande.

4. Kasta inte in bra pengar efter dåliga... Har du ett bättre och billigare alternativ lägg dina pengar på detta istället.

5. IPS är inte en pensionsförsäkring utan ett pensionssparande. STOR skillnad i bank/försäkringsvärlden, men väldigt liten skillnad egentligen. En IPS är ungefär samma sak som en pensionsförsäkring, fast utan några försäkringsmoment. Du har i princip samma möjligheter med din IPS som din pensionsförsäkring i Länsförsäkringar…

Angående förmånskund har jag ingen aning!
Citera
2012-05-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattaratt
1. Eftersom värdet överstiger 30% av ett prisbasbelopp kan du tidigast få ut dina pengar från en pensionsförsäkring när du fyller 55 år – och då under minst fem år.

2. Om du avbryter inbetalningarna läggs din pensionsförsäkring i Länsförsäkringar i fribrev. Ditt pensionskapital ligger då kvar och ”förräntas” med eventuell avkastning minus avgifter. Eventuella tillval som premiebefrielseförsäkring m.m. upphör även att gälla.

3. Har du flytträtt på din pensionsförsäkring kan du flytta denna mot en avgift. Om det är bra eller dåligt att flytta beror på villkoren i din nuvarande pensionsförsäkring gentemot andra bolag och vad du vill göra med ditt sparande.

4. Kasta inte in bra pengar efter dåliga... Har du ett bättre och billigare alternativ lägg dina pengar på detta istället.

5. IPS är inte en pensionsförsäkring utan ett pensionssparande. STOR skillnad i bank/försäkringsvärlden, men väldigt liten skillnad egentligen. En IPS är ungefär samma sak som en pensionsförsäkring, fast utan några försäkringsmoment. Du har i princip samma möjligheter med din IPS som din pensionsförsäkring i Länsförsäkringar…

Angående förmånskund har jag ingen aning!

Att genomföra nummer 3, dvs ta reda på vilka avgifter bolagen tar ut är i princip omöjligt att göra själv. Jag har precis använt mig av www.pensiono.se för att jämföra mina pensionsförsäkringar och det funkade galant, ingen vill ge sig ut i försäkringsdjungeln själv kan jag säga, helt sjuuukt svårt att få ut info om försäkringarna av tjänstemän på storföretagen. Satsa på att ta reda på det själv istället, det är gratis också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in