• 1
  • 2
2012-03-10, 11:48
Medlem
danishgolds avatar
Började med att jag haft bilen parkerad på parkeringen några dagar, sedan tog jag mig en sväng för att fylla upp tanken med bränsle.

När jag åkte ut från tappen och var 2-3km hemifrån så märkte jag att lampan för lågt oljetryck visades?

Efter att ha ställt av bilen på parkeringen hemma och väntat 24 timmar (har provat 3 gånger) så när jag startar bilen i ögonblicket så är lampan släckt, när bilen sedan får gå på tomgång i 2-4 minuter så börjar tillslut oljetrycks lampan att flimmra till för att gå över till ett fast sken.

Om jag trycker på gasen på bilen så varvtalet kommer ovanför 2500 varv så släcks oljetryckslampan men så fort jag släpper på gasen så den återgår till tomgången så tänds lampan igen?

Vad är det första man bör kolla på bilen?

1. Jag har bra med olja, ligger strax under max sträcket.

2. Har inte bytt oljefilter samt oljan på 1 & ½ år, dock bara kompleterat med helt ny färsk olja vid för låg olje nivå.

3. Hur stor chans är det att oljepumpen i motorn börjar bli kass, och var lokaliserar man oljepumpen? Sitter den innanför Oljetråget?

Om man har koks i motorn, räcker det ifall man tar ner oljetråget och gör rent där inne samt byter filter samt oljan kanske även rensar eller byter till en helt ny Oljeavskiljare?

Problemet avser en volvo v40 med ett miltal på strax 39.000.
Citera
2012-03-10, 11:54
Medlem
Chrippe.s avatar
Är inte sådär superkunnig, kan vara oljepumpen. Sedan så tänkte jag också om det är styrenheten som fått sig en knäpp? Kan ju pröva att kolla felkoder och i sådanafall nollställa eventuella koder.
Citera
2012-03-10, 11:56
Medlem
epost72s avatar
Har inte en aning om vart pumpjäveln sitter men det låter som en trolig orsak.
Jag skulle nog iofs testa att byta olja och filter, först.
Om det hjälper så är det ju enklare och billigare.
Citera
2012-03-10, 12:08
Medlem
ljudkellgrens avatar
Har du inte bytt oljan på så länge kan det ju hända att den börjar bli ganska nersmutsad och trögflytande samt filtret igensatt. Då får pumpen jobba hårdare vilket även förkortar livet på pumpen samt att trycket kanske fortfarande inte blir högt nog.
Hur mycket olja har du fyllt på under tiden, kan det vara läckage någon stans?
Kör bilen varm och tappa sen ut oljan och byt filter samt olja. Kör kanske några tiotals mil och gör sen ännu ett olje/filterbyte på samma sätt.
Sen kan du börja tänka på andra fel, oljan måste ju ändå bytas även om det finns andra fel så börja där.
Du ska självfallet hela tiden vara uppmärksam på eventuella konstiga ljud/oljud så du inte kör sönder motorn.
Citera
2012-03-10, 14:05
Medlem
provocative77s avatar
Dina mil skvallrar om att din bil är full med gamla oljerester. Riktigt var det sitter o vad delan heter har jag inte en aning om. Men ett vanligt fel på din bil.
Det tips jag kan ge är att du reggar dig o ställer samma frågar på http://www.jagrullar.se/forum/index.php
De som sitter där är för jävliga vad gäller våra bilar.
Citera
2012-03-10, 14:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Har du inte bytt oljan på så länge kan det ju hända att den börjar bli ganska nersmutsad och trögflytande samt filtret igensatt. Då får pumpen jobba hårdare vilket även förkortar livet på pumpen samt att trycket kanske fortfarande inte blir högt nog.
Hur mycket olja har du fyllt på under tiden, kan det vara läckage någon stans?
Kör bilen varm och tappa sen ut oljan och byt filter samt olja. Kör kanske några tiotals mil och gör sen ännu ett olje/filterbyte på samma sätt.
Sen kan du börja tänka på andra fel, oljan måste ju ändå bytas även om det finns andra fel så börja där.
Du ska självfallet hela tiden vara uppmärksam på eventuella konstiga ljud/oljud så du inte kör sönder motorn.
Snarare är det så att oljan är för tunn, då klarar inte pumpen bygga tryck. Är sedan filtret skitigt så blir det inte direkt bättre.
Byt olja och filter, ev till en med något högre viskositet, så ska du se att det fixar sig.
Citera
2012-03-10, 15:14
Medlem
Kan ju också vara så enkelt att oletrycks kontakten börjar sjunga på sista versen.
Om inte motorn låter konstigt fast oljelampan lyser skulle jag sätta en slant på att det är kontakten som trilskas.
Citera
2012-03-10, 15:23
Medlem
Oljetrycksgivaren/"kontakten" känns ju inte alls troligt eftersom lampan slocknar när han varvar motorn.

En vild gissning skulle kunna vara igensatt oljesil.

Men det kan lika gärna vara utslitna vevlager eller dylikt. Oljepumpen i sig skapar inte oljetryck utan det gör den inre resistansen i motorn.

En utsliten motor har således lägre oljetryck än en ny motor eftersom lagerspelen är större.
Citera
2012-03-10, 15:40
Medlem
Erk Swedes avatar
Oljetrycket är högst när motorn är kall.
Direkt den värms upp så sjunker det,att lampan då lyser är lite oroande.
Men byt oljefilter direkt,och helst givetvis oljan också...)
Ett oljefilter som är igensatt ska reducera genom en ventil,men alla filter har inte den ventilen,ibland pajar den.
Volvo är ofta lite känsliga på oljetrycket och har en lampa som börjar lysa när andra motortyper tycker det är OK (man har haft hjärtat i halsgropen flera gånger när man haft volvogivare på v8,or tex)
Kolla oljetrycket,verkstäder har oljetrycksmätare som kopplas in istället för oljetryckssensorn.
har du tur är det bara sensorn som är paj..
Har du bara lågt oljetryck kan du klara dig ett tag om du kör på tjockare olja.
Men att oljan är tunn nu på våren efter vinterkörning är inte heller omöjligt
Citera
2012-03-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof102
Oljetrycksgivaren/"kontakten" känns ju inte alls troligt eftersom lampan slocknar när han varvar motorn.

En vild gissning skulle kunna vara igensatt oljesil.

Men det kan lika gärna vara utslitna vevlager eller dylikt. Oljepumpen i sig skapar inte oljetryck utan det gör den inre resistansen i motorn.

En utsliten motor har således lägre oljetryck än en ny motor eftersom lagerspelen är större.
Ja och det är just så oljekontakterna brukar bete sig när dom är på gång först blinkande sen tomgång för att sedan slockna när man varvar jag satsar i alla fall mer pengar på det än att vevlagren skulle vara utslitna,då jag har haft precis samma problem på en audi och dom upphörde iomed att jag bytte kontakt,skulle det vara lager så skulle det ju låta gammal diesel om motorn.
Citera
2012-03-10, 15:51
Medlem
börja med att byt oljetrycks givaren ..det händer att dom säckar .
sen att diskutera olje tryck om det är lågt så beror det oftast på pumpen om filtret är igen satt så finns det en övergång en kul ventil som släpper igenom oljan ...
dom alternativ man har sen är inte atraktiva att byta oljepump är oftast ingen lösning . det är oftast enklare att skrota bilen då bilar numera är ganska billiga
Citera
2012-03-10, 17:06
Medlem
Byt olja, och filter.

kör inte bilen.

Oljor består av långa molekylkedjor som med tiden och av friktionen samt värme "hackas upp". Dom blir alltså kortare och kortare.

Tillslut påverkar detta oljans viskositet. Låg viskositet ställer högre krav på din oljepump och eftersom bilen gått ganska långt kan vi räkna med att den är lite sliten.

Så därav orkar inte pumpen hålla upp oljetrycket på tomgång.

Och om jag säger såhär, så länge lampan på panelen lyser så är det direkt "livsfarligt" för motorn. Som förare ska man oavsett vad stänga av motorn omgående, tyvärr kan skadan redan vara skedd...

/ Pajad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in