• 4
  • 5
2005-02-11, 15:08
Medlem
Eazy_s avatar
Fläskkotletter

Säljs nog numera under namnet Fjärilskotletter skulle jag tippa på även på resturanger under det namnet!
Stekt fjärilskotlett Avnjuts ofta i min familj med klyftpotatis bearnaisesås valfri dryck och kokta grönsaker
Citera
2005-02-11, 15:19
Medlem
MrOranges avatar
Fjärilskotletter är ju fläskkotletter utan ben.
Citera
2005-02-11, 16:26
Medlem
jag brukar äta det rätt ofta men det blir mest på sommaren då det går bäst att grilla!
Citera
2005-02-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __Sailor
jag brukar äta det rätt ofta men det blir mest på sommaren då det går bäst att grilla!

Nja, jag tycker nog att kotletter skall stekas. De är lite för fettsnåla för att utgöra bra grillmaterial. Jag brukar i varjefall inte lyckas med det.
Citera
2005-02-21, 10:46
Medlem
miklons avatar
Inspirerad av tråden lagade vi ungsstekta fläskkotletter med potatis, vitlök och örtkryddade tomater (tror det var mejram vi använde) häromveckan. Det blev riktigt gott (fast vi gjorde misstaget att banka in mjöl i kotletterna innan stekning) så nu har fläskkotletten återvunnit min gunst.
Citera
2005-02-21, 20:06
Medlem
bpajs avatar
Nog äts det fläskkotletter fortfarande, hör som sagt til basfödan. Jag är själv ganska dålig på stekpannehanterning men hur ni får eran kotlett torr och tråkigt förstår jag inte? Det går knappt att misslyckas med ett par fläskkotletter i pannan.

Naturligtvis är den och allt annat kött svenskt, även om det är lite dyrare.
Citera
2005-02-21, 20:30
Medlem
Fläskkotlett med kokt potatis och hederlig sås redd i stekpannan, det är fan rekorderlig mat det. Faktum är att jag skulle lagat det ikväll, men jag var för trött så det blev lokala Wok-haket istället. Helt ok det också.
Citera
2005-03-02, 19:01
Bannlyst
Passar på att bumpa denna tråd om vårt lands mest underskattade maträtt. Är proppmätt just nu men i morgon skall det fan i mig bli;

- Smörstekta fläskkotletter (inget annat än salt och peppar på)
- Ris
- Svampsås - Blå bands kantarellsås helt OK, spetsa gärna med frästa champinjoner (eller ännu hellre kantareller naturligtvis om plånboken tillåter)
- Brysselkål
- Svartvinbärsgelé

= MUMS !!!!
Citera
2005-03-03, 18:58
Medlem
alrunans avatar
ousch.. fläskotlett är bland det värsta jag vet.. man vet aldrig hur slemmigt det man får i munnen är... Inget för mig!
Citera
2005-03-03, 20:25
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jomen än en gång: Fläskkotlett i sig är helt ok, riktigt gott men det mesta på dem är ju oätligt, ett stort jävla ben och en stor fettring runt den lilla köttknappen i mitten som går att äta.
Fan, man får ju trycka minst tio stycken för att det ska kännas att man överhuvutaget har käkat. Inte billigt käk precis.

En ring uppstekt falukorv, ett gäng stekta ägg och en balja stekt potatis, det är fan i mig riktig svensk husmanskost det! MUMS!
Citera
2005-03-03, 21:25
Medlem
Ballonggrevens avatar
Med denna tråd i tankarna kollade jag en extra gång i kylgondolerna på Hemköp. Jisses vilket utbud. Kottlett i bit, kotlett med ben, kotlett utan ben, fjärilskotlett, pepparkotlett, ekologiskt, Piggham etc. Vilka mängder sen. Verkar som folk inte äter någo annat än fläskkotlett.

Det hela slutade med att jag köpte färskt skivat sidfläsk. Imorgon ska det dubbelpaneras, stekas och serveras med en gräddig löksås och välsaltad bintjepoatis. Inget går upp mot "falska kotletter".
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in