Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-02-06, 19:55
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
En tanke slog mig just! Är det någon nu för tiden som käkar fläskkotletter? Ni vet sådana där köttstycken med ett ben på ena sidan, runt resten är det en äcklig fettring och det var endast själva "navet" som gick att äta.

Sådant fick man ju ofta förr när man var liten och käkade hemma hos någons föräldrar på helgerna och liknande. Aldrig i skolan vad jag kan minnas.
Nu hör man dock aldrig talas om någon som käkar det, existerar inte som Dagens på restaurangerna eller som a´la carte och jag tror att det är sällsynt i köttdisken också.

Tröttnade folk på att betala dyrt för en massa ben och svål eller är det helt enkelt "gammalmodigt" käk som liksom kålpudding, fiskpudding och bruna bönor med fläsk har försvunnit för gott?
Inte för att jag bryr mig, det var ändå överskattat och man fick ju smälla i sig sju-åtta stycken för att bli mätt (eftersom sextio procent var fett, hinnor, senor och ben på varje kotlett) men det skulle vara kul att veta om detta också är en maträtt som har seglat till mathimlen för gott.
Citera
2005-02-06, 19:57
Medlem
FetFulElaks avatar
Jag åt det i fredags.. Men jag tror folk har tröttnat, ja.. Är ju billigt med kött nuförtiden, så man behöver inte köpa kotletter som bara blir torra och trista. Man kan lika gärna (och hellre) köpa "fuskfile´" eller dylikt..
Citera
2005-02-06, 20:00
Medlem
kurdiss avatar
Jag brukar köpa dom i storpack, tycker det är jättegott.
Citera
2005-02-06, 20:04
Medlem
anakatas avatar
Homer Simpson älskar ju sina porkchops... Själv tycker jag inte det är någon favorit, men klart ätbart.
Citera
2005-02-06, 20:07
Medlem
Kom ihåg att vända kotletterna i vetemjöl och salta och peppra. Stek sedan i smör.
Citera
2005-02-06, 20:07
Bannlyst
Lustigt, ja åt faktiskt det och potatisgratäng idag

Helt okej, men det finns ju godare köttbitar..
Citera
2005-02-06, 20:10
Medlem
Pendeltågs avatar
Nu väcktes nostalgiska minnen från barndomen till liv. Var vanlig söndagsmat när jag växte upp. Helt sant att det är en maträtt som försvunnit mer och mer, även om jag ser de "kåta letterna" ligga där i köttdisken då och då. Jag tror minsann det får bli en nostalgitripp nån dag i köket.
Citera
2005-02-06, 20:15
Medlem
Kowalskis avatar
Kotletter is alive and well living...
Inte för att jag äter det själv men butiken där jag jobbar säljer 10000st kotletter på ett år. Det är mycket kotletter.
Citera
2005-02-06, 20:15
Medlem
BassInYoFaces avatar
När man bodde hemma hos morsan och farsan käkade man fläskkotletter för jämnan. Jävligt gott, men inte mycket kött på kotletterna, blev ju fan aldrig mätt trots att man slängde i sig 3-4 stycken åt gången.

Nu var det nog en tio år sedan jag käkade kotletter sist, man väljer annat kött att inhandla, just bara för att kotletter består mer av ben än kött...
Citera
2005-02-06, 20:30
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Så det saluförs alltså fortfarande? Det var som fan! Jag har inte sett det på år och dag.
Citera
2005-02-06, 20:37
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Så det saluförs alltså fortfarande? Det var som fan! Jag har inte sett det på år och dag.

Kanske inte som alacarte på restauranger men gå till en vanlig köttdisk och kolla noga så kommer du hitta en hel del fläskkotletter!

Bruna bönor och fläsk samt kålpudding är väl inte helt utrotat. Kålpudding är fantastiskt gott om den görs rätt (särskilt den som görs hemma hos mig på kvarbliven brynt vitkål från julen) och bruna bönor med riktigt fläsk tillreder jag inte alltför sällan.

Å andra sidan är jag ju inte representativ för svensken i allmänhet, som väl i alltför många fall (särskilt kjoltygen) låtit fångas in av stockholmsbaserade fjolltrender och ruccolafetischism.
Citera
2005-02-06, 20:40
Medlem
Agent Coopers avatar
Det säljes oftast utan benet numer. F.ö. jäkligt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in