• 1
  • 2
2012-03-10, 11:13
Medlem
Dharmas avatar
Jag har en kompis som bor på norrort och bor i villa.

Hon har fått en offert på sitt hus eftersom hon vill byta fönster.

Hon tycker att offerten verkar rimlig. Jag anser att den verkar dyr.

Offerten gäller:
  • Sex dubbla och öppningsbara fönster
  • Balkongdörr
  • Ett fönster vid balkongdörren
  • Två mindre källarfönster
  • Ett takfönster

Alla är treglas och aluminium

Offerten säger: 158.000

Varav arbetet är cirka 80.000

Allt är med moms och före ROT

Är det rimligt eller inte?

Att betala 80.000 för arbetet för att byta ovanstående fönster.
Borde inte det betyda att arbetet tar en månad?
Citera
2012-03-10, 11:16
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma

Offerten gäller:
  • Balkongdörr
  • Ett takfönster

Det låter dyrt faktiskt, enklaste är ju att hon tar in offerter från flera olika bolag och jämför
Citera
2012-03-10, 11:20
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Det låter dyrt faktiskt, enklaste är ju att hon tar in offerter från flera olika bolag och jämför

Självklart. men man kan ju börja någonstans. exempelvis genom att fråga om det är dyrt eller inte

Sedan vill ju alla tjäna pengar så nästa lämnar förmodligen en offert på ungefär samma summa.

Det är nog mer regel än undantag med karteller i den branchen
Citera
2012-03-10, 11:31
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det tar alltså 478 kr/h om de ska stå där och montera några fönster på en månad baserad på 168 timmar.

Rimmligt? Nej. Det tar 1-3 dagar. De tar alltså 4000 i timmen ungefär.
Citera
2012-03-10, 11:32
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Helvete vad hantverkarna i Sthlm gräver guld av folk som inte begriper bättre. 80tkr för byte av 10 fönster och en dörr. En snickare kostar rimligtvis 400:-/h iaf de jag anlitat. Vi gjorde ett badum inkl möbler för 68000:-

Han har alltså räknat in 200h på det jobbet. Jag satte in två fönster själv på några timmar i somras, tilläggas bör att jag aldrig hade gjort det innan heller. Kollade på en filmsnutt på tuben innan för att undvika ev missar.
Har hon ens en vettig anledning till att byta fönster eller är det bara för att "man ska göra det"?
Citera
2012-03-10, 12:18
Medlem
jenas avatar
Citat:

Offerten gäller:
  • Balkongdörr
  • Ett takfönster

Detta är endera ett skämt eller också prisar de ut sig, som sagt ovan, max tre dagar om det djävlas litet, annars två dagar. Jag själv som amatörsnickare gjorde samma jobb på två dagar med hjälp av en kompis...

//jena
Citera
2012-03-10, 13:26
Moderator
v50s avatar
Det låter som en dyr offert, be henne ta in ett antal till för att jämföra priserna, alternativt så kanske hon ska överväga att montera dem själv med hjälp av några hyfsat snickarkunniga kompisar, det är inte så svårt egentligen.

Har hon tänkt köpa fönster + monteringen från en och samma firma eller kan hon tänka sig att köpa fönsterna från en butik/firma och sedan låta en annan firma montera in dem, det tror jag faktiskt kan bli billigare då hon först kan spela ut olika fönsterförsäljare mot varandra och sedan kan hon be om offert för själva monteringen från ett antal firmor.

Väljer hon en helhetslösning med fönster + montering så tror jag inte det finns så många att välja mellan, de som säljer fönster monterar i regel ej in dem mer än vissa firmor som har det som affärside t.ex. mockfjärds fönster och wisy.
Citera
2012-03-10, 21:44
Medlem
Dharmas avatar
Vad är ett rimligt pris?
Citera
2012-03-10, 21:45
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Detta är endera ett skämt eller också prisar de ut sig, som sagt ovan, max tre dagar om det djävlas litet, annars två dagar. Jag själv som amatörsnickare gjorde samma jobb på två dagar med hjälp av en kompis...

//jena

Man kan säga att de är ortens "rolls royce" inom fönster. Man ser dom på varje gata där dom byter fönster.

Så det blir säkert ett bra jobb men jag antar att det är för dyrt?
Citera
2012-03-10, 21:46
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det tar alltså 478 kr/h om de ska stå där och montera några fönster på en månad baserad på 168 timmar.

Rimmligt? Nej. Det tar 1-3 dagar. De tar alltså 4000 i timmen ungefär.

Jag känner också att 80000 i arbetskostnad för 10 fönster kanske låter lite mycket
Citera
2012-03-10, 21:47
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Helvete vad hantverkarna i Sthlm gräver guld av folk som inte begriper bättre. 80tkr för byte av 10 fönster och en dörr. En snickare kostar rimligtvis 400:-/h iaf de jag anlitat. Vi gjorde ett badum inkl möbler för 68000:-

Han har alltså räknat in 200h på det jobbet. Jag satte in två fönster själv på några timmar i somras, tilläggas bör att jag aldrig hade gjort det innan heller. Kollade på en filmsnutt på tuben innan för att undvika ev missar.
Har hon ens en vettig anledning till att byta fönster eller är det bara för att "man ska göra det"?

Hon är väl händig när det kommer till målning och sådant men när det kommer till att byta fönster så vågar hon inte göra det själv
Citera
2012-03-10, 22:08
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Jag känner också att 80000 i arbetskostnad för 10 fönster kanske låter lite mycket
Be din vännina att ringa till hantverkaren/firman och bara säga dra åt helvete. De kommer förstå precis vad det handlar om för de är medvetna att de blåser henne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in