2012-03-11, 02:49
Medlem
Trollmias avatar
Ok - nu verkar det ju ganska klart att det har smällt nånstans i Göteborg - eller snarare två smällar - men inte ett ord i ordinär media???

Annars brukar väl AF och Expressen vara de första ut om sånt här??? Så varför så tyst nu?

Var det verkligen.... Åska som någon påpekade att det faktiskt kunde vara (men åratals av boende på kusten så tycker han/hon sig kunna skilja på väderfenomen och annat ljud...

Och även om jag bor djupt inne i landet - nog FN skulle jag kunna skilja på ett fyrverkeri och = kinapuffar... men det är kanske för att jag varit med om ganska länge...
Citera
2012-03-11, 03:37
Medlem
Grizzlybjoerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satsuki

Liten fundering kring motiven, 02:35 bomben som smällde vid Danska vägen/St Pauligatan. Det är väll nästan precis där det ligger ett socialkontor? om de är samma personer som ligger bakom båda bomberna från i går kan motivet vara att de är förbannade på samhället o har tråkigt därav väljer de utanför boplats pga. svårigheter att få lgh? Och Socialkontoret säger ju säg själv, nog många som känt att de vill spränga skiten i luften i bland, men de är väll mest bara tankar för det flesta.

Som jag skrev i inlägg #1 så kom smällen nordväst från Götaplatsen, riktning bortåt vasaplatsen. När jag kollade på Iphonen var den 02:34. Jag är 99.99% säker att den inte kom österut, mot Lunden.
Citera
2012-03-11, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlybjoern
Som jag skrev i inlägg #1 så kom smällen nordväst från Götaplatsen, riktning bortåt vasaplatsen. När jag kollade på Iphonen var den 02:34. Jag är 99.99% säker att den inte kom österut, mot Lunden.
Jo jag antar att det är möjligt det med. Men det är garanterat många som har hört både den kl 02:00 och den 02:34. Men det tycks oxå vara många som sätt rökmoln mm på flera olika platser jungmansgatan, danskavägen, rosenlund,nordväst om götaplatsen, någon hade fått sin lgh upplyst av någon av explosionerna i haga området. Har de varit ännu fler smällar? Jag hörde och kände bomberna men jag såg inga rökmoln lr annat där jag befann mig

Om 02:34 smällen var i trakterna kring götaplats och 02:00 smällen var runt rosenlund någonstans så förklarar det ju varför ja hörde o kände 02:34 smällen, men bara hörde den 02:00. Men ja förstår fortfarande inte varför jag har hört dessa 2 smällar så tydligt och inte bomben på gamleport. De känns ju som att ljudet från gårdagens bomber var väldigt mycket högre än ljudet från gamleports bomen isf..

Någon mer som befann sej bara en bit utanför centrala Gbg och hörde gårdagens bomber men inte gamleport bomben?
Citera
2012-03-11, 04:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av satsuki
Jo jag antar att det är möjligt det med. Men det är garanterat många som har hört både den kl 02:00 och den 02:34. Men det tycks oxå vara många som sätt rökmoln mm på flera olika platser jungmansgatan, danskavägen, rosenlund,nordväst om götaplatsen, någon hade fått sin lgh upplyst av någon av explosionerna i haga området. Har de varit ännu fler smällar? Jag hörde och kände bomberna men jag såg inga rökmoln lr annat där jag befann mig

Om 02:34 smällen var i trakterna kring götaplats och 02:00 smällen var runt rosenlund någonstans så förklarar det ju varför ja hörde o kände 02:34 smällen, men bara hörde den 02:00. Men ja förstår fortfarande inte varför jag har hört dessa 2 smällar så tydligt och inte bomben på gamleport. De känns ju som att ljudet från gårdagens bomber var väldigt mycket högre än ljudet från gamleports bomen isf..

Någon mer som befann sej bara en bit utanför centrala Gbg och hörde gårdagens bomber men inte gamleport bomben?

ääähh gå och lägg er och sluta knarka. Ni inbillar er! Har inte smällt nå mer sen gammelporten
Citera
2012-03-11, 05:16
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slader
ääähh gå och lägg er och sluta knarka. Ni inbillar er! Har inte smällt nå mer sen gammelporten

Det har det visst gjort, två gånger dessutom!
Citera
2012-03-11, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slader

Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Det har det visst gjort, två gånger dessutom!

Ja precis Kattella 1 gång på gamleport och 2 gånger natten till lördag. Så Slader om du inte hade varit helt ner rökt eller något liknande så kanske du oxå hade uppfattat de 2 andra smällarna
Citera
2012-03-11, 09:59
Medlem
Men det var ju fyrverkerier, man såg ju att det var uppe i luften det exploderade!

Händer ju då och då att folk skjuter upp fyrverkerier i göteborg utanför de traditionella högtiderna. Nu blev det så att nån sköt precis efter att gamle port sprängdes, förstår att man kan tro att det är fler bomber som går av om man bara hör smällen, men så var det inte.
Citera
2012-03-11, 10:56
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a3Helgon
Men det var ju fyrverkerier, man såg ju att det var uppe i luften det exploderade!

Händer ju då och då att folk skjuter upp fyrverkerier i göteborg utanför de traditionella högtiderna. Nu blev det så att nån sköt precis efter att gamle port sprängdes, förstår att man kan tro att det är fler bomber som går av om man bara hör smällen, men så var det inte.

Fyrverkerier! Då hörde du inte smällen...det var en bomb eller en explosion av något slag.
Hela vårt kvarter vaknade och grannar gick ut på gatan för att se vad som hänt.
Citera
2012-03-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a3Helgon

-------------------------------------------------------------------------------------------------
MEN SNÄLLA!!!!????

Om vi som vuxna normalbegåvade människor, som levt i sisådär 35-40 år och sett och även känt hur en och annan fyrverkeriraket upplevs i våra dagar skriver att det INTE var några fyrverkeriraketer som gav dom smällarna så måste väl även du förstå att vi kan skilja på raketer och vad som får antas vara en "bomb" av något slag... Den röken som kom från avfyrningsstället var flera meter hög och drog fram som ett stort grått moln över gatan och så mkt rök blir det INTE av nån smällare eller raket det kan jag lova dig. Tyvärr har jag inte gjort lumpen annars hade jag kanske kunna veta mer vad för slags sak det var som detonerade.

Däremot kan det mkt väl ha varit någon annan som OCKSÅ smällde av några raketer under natten nån annanstans i centrala Gbg trots allt var det ju fredag....

Tyvärr tror jag inte att vi får någon information om explosionerna pga det som hände på Gamle Port natten innan - troligtvis för att polisen inte är helt säkra på om det har något samband eller ej.

Men jag kan nästan med 99,9 % säkerhet säga att händelserna Gamle Port och "bomben" vid Rosenlund inte är relaterade eftersom min polare som jag skrivit innan pratade med dessa 2 killar som med största sannolikhet gjorde det, och det kändes mer som att dom ville göra ett "bus-streck" än att dom hade någon annan avsikt mot någon person och/eller samhället.

Blir allmänt trött på folk som skriver inlägg som inte känns relevanta överhuvudtaget - som du som skrev att vi bara inbillat oss detonationerna - har Du inget vettigt att komma med - skriv inget alls!

Tack för ordet!
Senast redigerad av mr.mr.dobalina 2012-03-11 kl. 11:19.
Citera
2012-03-11, 11:23
Medlem
pponmms avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....et-var-en-bomb

Citat:
Men ni vet inte orsaken ännu?
- Nej.
Ni kan inte säga om det var en bomb av något slag?
- Nej.

Citat:
Enligt Räddningstjänsten är området kring restaurangen avspärrat cirka 150 meter runtom.

Citat:
Gamle Port var stängt vid explosionstillfället och ingen människa verkar ha skadats.
- Bombteknikerna är färdiga på platsen, och det är ingen risk för ytterligare explosion, säger polisens presstalesman Ulf Edberg.

Lite info.
Citera
2012-03-11, 12:12
Medlem
Edit: Såg svaret nu
Citera
2012-03-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlybjoern

Jag är också säker på att bomben inte brann av här i Lunden. Menade mer på att det måste ha varit en bomb (ej fyrverkerier) eftersom smällen hördes ända hit. Och rökutvecklingen var ju så kraftig att jag ringde 112. Från mitt köksfönster kunde jag bara se toppen av röken och att den rörde sig i riktning mot mig. Den kom från Danska vägen/St Pauli-hållet från där jag stod, längre kunde inte jag se. Men troligtvis var källan till röken mycket mer centrala stan, så då stämmer det in på Götaplatsen/Vasastan.

Så det var en enorm smäll, läs bomb, som smällde av kl. 02.34 och som hördes och syntes ända hit.
Ni som hävdar att det var fyrverkerier har varken sett eller hört något, då hade ni fattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in