2012-03-10, 02:19
Medlem
Om man inte har någon deklarerad inkomst men begår andra olagheter. Är det ok att föra in/ut/runt små summor? Vad exakt är det banken kan göra om dom blir misstänkta? Vad är det dom uppmärksar sig på?
Citera
2012-03-10, 02:32
Medlem
Fladderbajss avatar
Om det handlar om någon tusenlapp så är det ingen fara, men hur lite är en liten summa?
Citera
2012-03-10, 09:32
Medlem
TripleXLs avatar
I och med pengatvättlagen så har bankerna börjat med övervakningssystem på sina kunder.
Får du in en större summa på ditt konto typ 100 000 och uppåt så blir din personliga säljare uppmanad att fråga dig vart pengarna kommer från.
Citera
2012-03-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladderbajs
Om det handlar om någon tusenlapp så är det ingen fara, men hur lite är en liten summa?
Tänkte kanske insättningar på 10 till 20 tusen per månad och konstiga överförningar osv.

Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
I och med pengatvättlagen så har bankerna börjat med övervakningssystem på sina kunder.
Får du in en större summa på ditt konto typ 100 000 och uppåt så blir din personliga säljare uppmanad att fråga dig vart pengarna kommer från.
Vad händer då? Kan man hitta på vad som helst eller hur går det till? Jag är rädd att banken ska ringa någon dag och ställa kluriga frågor och att jag kommer stå där "Ehm..."
Citera
2012-03-10, 18:27
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindlessSuperior
Tänkte kanske insättningar på 10 till 20 tusen per månad och konstiga överförningar osv.

Vad händer då? Kan man hitta på vad som helst eller hur går det till? Jag är rädd att banken ska ringa någon dag och ställa kluriga frågor och att jag kommer stå där "Ehm..."

Dom kommer fråga nästa gång du träffar dom/har ett ärende in på banken.
"Vi undrar vad pengarna kommer från i transaktionen den dagen/månaden med belopp X, vi vill se kvitto eller intyg vart de kommer från"

Något i den stilen. Har du inte kvitto kopplas skatteverket in och tar beslut om du skall skönsbeskattas för beloppet eller inte. Vilket du troligen kommer behöva göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in