2026-05-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Suck!

1. Mitt påstående att flickor på totalen presterar bättre än pojkar, håller även i Japan, det bevisas alltså av din egen länk över PISA resultat.
(Tips! Slå ihop de 3 ämnena, så får du en total bild.)

2. Och varför skulle det på något sätt vara bättre att minska gapet i läsning men öka gapet i matte? Bäst hade väl istället varit att se om där finns pedagogiska skillnader i läsundervisningen eller nått annat i kulturen ex. som vi kan lära oss nått ifrån.

1Det räcker inte att slå ihop de olika ämnena .
Det är en ofullständig matematik. Har du missat att skriva något?

2 Det enkla faktat att den genomsnittliga skillnaden blir mindre. När en diskuterar jämställdhet så brukar talet 60/40 vara återkommande. Optimalt är naturligtvis att det är 60/40 oavsett del på testet. Oavsett så anser jag det bevisat att undervisning påverkar tjejers och killars resultat.

Vad gäller det här så skulle det kunna anses vara ok att varje grupperingar av resultat på pisa är 60/40 tjejer och killar eller tvärtom.

Pisa delar in i flera nivåer av kompetens. Så varje nivå borde ha 60/40 av tjejer/killar.

Sen missar du att tester i matematik är det som brukar vara mest korrekt att använda när en jämför med betyg.
Killar har bättre resultat på matematik men ofta lägre betyg. Vilket tyder på biases.
Jag delade en länk om de i ett tidigare inlägg. Kopian av artikeln I SvD.
Citera
2026-05-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
1Det räcker inte att slå ihop de olika ämnena .
Det är en ofullständig matematik. Har du missat att skriva något?

2 Det enkla faktat att den genomsnittliga skillnaden blir mindre. När en diskuterar jämställdhet så brukar talet 60/40 vara återkommande. Optimalt är naturligtvis att det är 60/40 oavsett del på testet. Oavsett så anser jag det bevisat att undervisning påverkar tjejers och killars resultat.

Vad gäller det här så skulle det kunna anses vara ok att varje grupperingar av resultat på pisa är 60/40 tjejer och killar eller tvärtom.

Pisa delar in i flera nivåer av kompetens. Så varje nivå borde ha 60/40 av tjejer/killar.

Sen missar du att tester i matematik är det som brukar vara mest korrekt att använda när en jämför med betyg.
Killar har bättre resultat på matematik men ofta lägre betyg. Vilket tyder på biases.
Jag delade en länk om de i ett tidigare inlägg. Kopian av artikeln I SvD.

men herregud orka denna diskussion.
siffrorna är tom presenterande i staplar...så man visuellt kan greppa dem och göra jämförelser.

Skolresultat beror på en mängd faktorer, sådana i skolan och utanför, så inte ens möjligt att vi skulle kunna kopiera resultaten i Japan, och??? vill vi ens det med tanke på alla de negativa konsekvenser som den japanska skolan medför?

Mitt påstående att flickor generellt överallt i världen och i vår historia har presterat bättre betyg i skolan än pojkar, för att de generellt ligger före i hjärnmognad, ligger fast....hur mycket du än försöker krumbukta dig.
När man VET orsaken, och att den faktiskt är biologisk, så borde väl för fasen ansträngningen istället vara att
1. se till att tidiga betyg inte får avgörande betydelse för senare vuxenliv. ex att begåvade pojkar har samma chanser att komma in på högskola som dito flickor.
2. Ge pojkar och flickor det stöd just deras hjärnors mognadsgrad behöver.

I övrigt är det ju faktiskt rätt oviktigt att flickor ligger före pojkar i mental mognad under denna tid. Det går över.
Citera
2026-05-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
men herregud orka denna diskussion.
siffrorna är tom presenterande i staplar...så man visuellt kan greppa dem och göra jämförelser.

Skolresultat beror på en mängd faktorer, sådana i skolan och utanför, så inte ens möjligt att vi skulle kunna kopiera resultaten i Japan, och??? vill vi ens det med tanke på alla de negativa konsekvenser som den japanska skolan medför?

Mitt påstående att flickor generellt överallt i världen och i vår historia har presterat bättre betyg i skolan än pojkar, för att de generellt ligger före i hjärnmognad, ligger fast....hur mycket du än försöker krumbukta dig.
När man VET orsaken, och att den faktiskt är biologisk, så borde väl för fasen ansträngningen istället vara att
1. se till att tidiga betyg inte får avgörande betydelse för senare vuxenliv. ex att begåvade pojkar har samma chanser att komma in på högskola som dito flickor.
2. Ge pojkar och flickor det stöd just deras hjärnors mognadsgrad behöver.

I övrigt är det ju faktiskt rätt oviktigt att flickor ligger före pojkar i mental mognad under denna tid. Det går över.

Varje stapel grundar sig på en normalfördelningskurva. Så resultaten är inte direkt jämförbara.

I Japan lär de sig kumen metoden. Vilket har likheter med chunking. Det är alltså två redskap som vi skulle kunna använda oss av i svensk skola .
Bägge två är fördelaktigt sett från ett kognitivt perspektiv. Och är inga problem att använda i svensk skola. Skulle kunna göra att de flesta svenska elever har möjlighet att prestera bättre. Och att det blir mindre stress

Det ligger inte fast. Om du läst det jag delat så antyds det att det finns en bias mot pojkar. Vilket gör att en kan argument för att tjejer har et privilegie i form att de får högre betyg än sin kompetens. Det här är extra tydligt vad gäller matematik.

Fysiska skillnader som samhället inte gör resonabla åtgärder för att korrigera innebär privilegier och förtryck.
Samma sak med jämställdhet. Saxar nedan från en artikel där en skolforskare uttalar sig.

Till exempel var det tidigare så att flickor presterade sämre i matematik och naturkunskap. Då var förklaringen att skolan inte var anpassad för flickorna och man försökte hitta sätt hjälpa dem, vilket man också lyckades med. Nu är det pojkarna som ligger efter –hjälp dem på samma sätt. Ge dem pedagogiskt stöd istället för att skylla på dem.

https://www.vilarare.se/nyheter/forskning/forskaren-tvarvander-om-pojkars-skolmisslyckanden/

Menar du att vi inte ska ge liknande stöd till pojkar som vi gett till tjejer?
Ska jag tolka det som att du bara är för jämställdhet när det gynnar tjejer och kvinnor?
Eller att du inte tror att en med rätt sorts undervisning kan stötta elever?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in