Citat:
Suck!
1. Mitt påstående att flickor på totalen presterar bättre än pojkar, håller även i Japan, det bevisas alltså av din egen länk över PISA resultat.
(Tips! Slå ihop de 3 ämnena, så får du en total bild.)
2. Och varför skulle det på något sätt vara bättre att minska gapet i läsning men öka gapet i matte? Bäst hade väl istället varit att se om där finns pedagogiska skillnader i läsundervisningen eller nått annat i kulturen ex. som vi kan lära oss nått ifrån.
1. Mitt påstående att flickor på totalen presterar bättre än pojkar, håller även i Japan, det bevisas alltså av din egen länk över PISA resultat.
(Tips! Slå ihop de 3 ämnena, så får du en total bild.)
2. Och varför skulle det på något sätt vara bättre att minska gapet i läsning men öka gapet i matte? Bäst hade väl istället varit att se om där finns pedagogiska skillnader i läsundervisningen eller nått annat i kulturen ex. som vi kan lära oss nått ifrån.
1Det räcker inte att slå ihop de olika ämnena .
Det är en ofullständig matematik. Har du missat att skriva något?
2 Det enkla faktat att den genomsnittliga skillnaden blir mindre. När en diskuterar jämställdhet så brukar talet 60/40 vara återkommande. Optimalt är naturligtvis att det är 60/40 oavsett del på testet. Oavsett så anser jag det bevisat att undervisning påverkar tjejers och killars resultat.
Vad gäller det här så skulle det kunna anses vara ok att varje grupperingar av resultat på pisa är 60/40 tjejer och killar eller tvärtom.
Pisa delar in i flera nivåer av kompetens. Så varje nivå borde ha 60/40 av tjejer/killar.
Sen missar du att tester i matematik är det som brukar vara mest korrekt att använda när en jämför med betyg.
Killar har bättre resultat på matematik men ofta lägre betyg. Vilket tyder på biases.
Jag delade en länk om de i ett tidigare inlägg. Kopian av artikeln I SvD.