Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-09, 19:36
Medlem
ebqts avatar
Jag är ganska intresserad av program till Mac och älskar att pilla runt bland mapparna och leta efter saker. Bland annat så började jag med det eftersom att jag ville få bort behovet av att köpa en produktnyckel till ett program och då var det bara att hitta rätt fil, efter mycket tänkande, och sen radera den så slapp jag det problemet

Nu har jag stött på en mapp inuti ett program (Applications/Program_X/Låst_mapp) och skulle vilja kika in i mappens innehåll. Mappen är låst för både skriv/läsrättigheter. Programmet är helt gratis så jag försöker inte komma runt någon produktaktivering som jag beskrev tidigare.

Genom att öppna Terminal och sedan köra
Kod:
sudo ls /Applications/Program_X

så ser jag vilka filer som finns i mappen. Men då kommer vi till mina frågor:

1. Hur gör jag för att låsa upp mappen? Jag har sökt på Google och testat diverse snuttar kommandon utan framgång. (Det går inte att förhandsgranska och sen ändra skriv/läsrättigheterna, som vissa föreslår)

2. Går det att flytta filer från en låst mapp med hjälp av terminalen, då kommer jag ju runt att behöva låsa upp mappen, eller måste jag låsa upp mappen först?

Jag kör OS X Lion 10.7.3 om det är relevant.
Citera
2012-03-10, 00:42
Medlem
Andreasvbs avatar
Du kan testa chmod för att ändra behörigheter och cp för att kopiera, mv för att flytta/byta namn.

Behöver du hjälp med något kommando kan du skriva man kommando.
Citera
2012-03-11, 21:01
Medlem
ebqts avatar
Tack, det funkade! Tyvärr fanns det inga roliga filer i mappen utan bara en .data fil och en .plist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in