2012-03-09, 15:55
Medlem
Har jobbat i Norge några år och ska nu överföra sparpengarna till Sverige.
Finns det nån risk att man blir tvungen att skatt på dem?

Jag studerar nu i Sverige och vill inte förlora studiemedlet, finns det risk att förlora studiemedlet?

Pengarna ska gå till lägenhetsköp.

Ska man föra över mindre summer eller räknas de ändå ihop under ett år?

Den norska kronan är stark nu, så tänkte passa på.
Senast redigerad av jaanejj 2012-03-09 kl. 16:01.
Citera
2012-03-09, 16:08
Medlem
de du kan gøra e att du tar me dig allt i kontanter till sverige o sætter in på banken eller går till forex. kan dock bli lite knivit o førklara i tullen vart pengarna kommer ifrån om de rør sig om stora belopp. eller så gør du som jag o sætter in ifrån ditt norska bank-konto till ditt svenska, ska inte bli sån jættestor skillnad på valutakursen.

lycka till.
Citera
2012-03-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kpat
de du kan gøra e att du tar me dig allt i kontanter till sverige o sætter in på banken eller går till forex. kan dock bli lite knivit o førklara i tullen vart pengarna kommer ifrån om de rør sig om stora belopp. eller så gør du som jag o sætter in ifrån ditt norska bank-konto till ditt svenska, ska inte bli sån jættestor skillnad på valutakursen.

lycka till.

Jo själva överföringen är inga problem. Har pengarna på norsk bank nu, vill som sagt inte riskera skatter eller förlora mitt studiemedel. Pengar är ju redan skattade i norge en gång.
Citera
2012-03-09, 16:15
Medlem
ok, men ta då ut pengarna i cash o sætt in i omgångar hemma i sverige, kanske kan sætta in till några polare om du e nojjig...
Citera
2012-03-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kpat
ok, men ta då ut pengarna i cash o sætt in i omgångar hemma i sverige, kanske kan sætta in till några polare om du e nojjig...

förvisso, förstår vad du menar men bor i sverige nu så det blir lite omständigt.
Citera
2012-03-09, 18:37
Medlem