• 2
  • 3
2012-03-09, 17:25
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungisverige
Tjena, 20 årig kille här som typ har scenskräck.
Förra veckan skulle vi redovisa en uppgift till klassen med vår grupp, och det gick ju åt helvette för mig. Kändes helt ok när jag stod där uppe framför hela klassen medan mina andra grupp medlemmar snackade. Sen vart det min tur och jag började prata, men efter ett par ord så kände jag hur hjärtat bultade och min röst darrade, och jag glömmer att andas och läser fort och hoppar över en massa grejer. Det gick alltså riktigt jävla dåligt, och det här har hänt flera gånger då jag redovisat, men ändå så fortsätter jag försöka. Men nu är jag trött på att göra bort mig så det får räcka.

Annars har jag inga problem att prata med människor, jag brukar ofta vara i "centrum" när jag är med kompisar och jag verkar iaf väldigt självsäker, fastän jag kanske inte är det egentligen.
Är jag en svag person för att jag inte vågar redovisa? låter jag som en svag person i era öron?

Jag tar upp detta eftersom jag vart väldigt nedstämd efter redovisningen och sitter fortfarande och grubblar över att jag kanske inte är så stark som jag alltid tror att jag är.. att jag helt enkelt är en svag person!

Öva, öva, öva, ÖVA, ÖVA, ÖVA. När du ska framföra något ska det ha övats in så det sitter hårt fast i ryggmärgen. Om det gör det, kan man göra det mesta hur nervös eller rädd man än är.

Jag upplever att de flesta skolelever, även jag på den tiden, skiter i att öva och därför går det som det går vid redovisningar. Stoppar huvudet i sanden till dess att det är dags.

Egna reflektioner säger mig också att det är bra att göra bort sig på scen. Som delvis musiker var jag en gång tvungen att lära mig en relativt svår låt kvällen innan den skulle framföras på scen. Jag var så jävla nervös att händerna skakade och framförandet blev minst sagt mediokert. Dock har alla andra uppträdanden varit mycket mindre spända efter det, när jag redan har varit med om den grejen.
Citera
2025-10-22, 12:20
Medlem
Ja, man upplevs som tråkig om man inte vill bjuda på sig själv och uppträda inför andra, stå på scen. Växte upp med såna kompisar, de älskade sånt. På fester blev det till och med uppträdande, och det förväntades nästan att alla skulle vilja uppträda inför de andra där. De som syns och hörs mest är bäst.
Citera
2025-10-22, 12:25
Bannlyst
Njaa. Jag är ganska stark i mig själv. Har scenskräck men jag väljer alltid att möta mina rädslor. Därför står jag ofta och pratar i mikrofon inför andra (i jobbet). Knepet är att man säger samma sak hela tiden, och det underlättar faktiskt arbetet. Så folk är förberedda och vet vad de ska göra.
Citera
2025-10-22, 16:18
Medlem
För att komma över detta ska man träna hemma i ensamhet. Hålla talet medans man kollar in i väggen eller rummet.

Det funkar. Fick göra detta på universitetet. Tänkte först vägra göra uppgiften , alltså tala inför klassen som vad det vi alla var ålagda att göra , men med övning så släppte rädslan.

Gick hur bra som helst. Nervöst ja, men det var kul!

Kan tala inför folk nu och har gjort det vid många tillfällen.
Citera
2025-10-22, 19:25
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Lite lustig bump men ok. Jag tror generellt det är extremt få saker i livet man är bra på som man inte har tränat på. Tala offentligt brukar ju ofta hamna på topp 3 över folks värsta fobier. Visst är det lite vekt att inte kunna tala publikt men du är(var) ung så det finns alla möjligheter att träna och bli bättre. Däremot sitta i efterhand och älta och älta ja det är vad kvinnor sysslar med så tar dig ur det där och börja bete dig som en man. Män gräver inte ner sig utan tänker fan det var kasst och nu gör jag bättre ifrån mig nästa gång punkt slut och sen behöver man inte tänka mer på det.

Uppblåst ego hade vi dessutom alla vi 20 så det är bara nyttigt att den bubblan spricker ibland så man får lite ödmjukhet till livet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in