Du är inte en svag person, du är en otränad person. Det sista du ska göra är att lägga av med att öva på det här! Då kommer det att växa till ett jätteproblem istället och du stämplar dig själv som en som har scenskräck.
Det som hjälper mot scenskräck är att öva, träna, upprepa. Tills det inte längre är det värsta som finns utan faktiskt uthärdligt och kanske t.o.m. riktigt kul.
Var ordentligt förberedd, så förberedd att du egentligen inte alls behöver alla papper och andra prylar du har med dig utan kan snacka fritt om ämnet. Öva ensam först, högt och ljudligt, och tänk dig in i situationen. Öva med någon eller några andra som du känner dig trygg med som åhörare. VAR ORDENTLIGT FÖRBEREDD. Kör!
De allra flesta är skitnervösa, det är inte bara du. Jag har varit med om att vara så nervös att jag har babblat på i ca fem minuter utan att efteråt komma ihåg ett ord av vad jag sa, en blackout alltså. Jag fick fråga andra hur det hade sett ut och ingen hade märkt ett dugg! Din nervositet känns enorm inom dig men syns med all sannolikhet inte alls lika mycket på utsidan - så länge du är ordentligt förberedd så kommer autopiloten att kicka in om det behövs och den enda som fattar att något är fel är du.