2012-03-09, 15:27
Medlem
Bazinga90s avatar
Du är verkligen ingen svag person, det är väldigt vanligt att folk har svårt att tala inför en större grupp med människor. Jag har kurskamrater på universitetsnivå som verkligen hatar att redovisa muntligt inför människor, men för varje gång de gör det så blir de lite bättre på det. Sen gör du dig själv en otjänst genom att sitta och grubbla över det, släpp den dåliga redovisningen och gå vidare.

Om du skulle vilja ha några tips så får du gärna skicka ett PM.
Citera
2012-03-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Du är verkligen ingen svag person, det är väldigt vanligt att folk har svårt att tala inför en större grupp med människor. Jag har kurskamrater på universitetsnivå som verkligen hatar att redovisa muntligt inför människor, men för varje gång de gör det så blir de lite bättre på det. Sen gör du dig själv en otjänst genom att sitta och grubbla över det, släpp den dåliga redovisningen och gå vidare.

Om du skulle vilja ha några tips så får du gärna skicka ett PM.

Känns bra å höra att man inte är svag iaf! jag har ju fått lite tips av flera st nu faktiskt. Har du nått supertips att tillägga?
Citera
2012-03-09, 15:47
Medlem
BrownEyedBoys avatar
En bra sak att göra innan man ska stå på scen/tala inför grupp (andra saker med iof) är att föreställa sig att man gör det, och att det går bra. Visualisera den kommande händelsen alltså.

Sen kan man även försöka se det som något roligt man ska göra, typ nu ska jag ju göra detta, kan jag ju lika gärna försöka ha kul under tiden.

Viktigast av allt tror jag dock är att man skaffar sig erfarenhet av att "stå i centrum"
Citera
2012-03-09, 15:47
Medlem
Tror du delar detta problem med många - mej inkluderad. Är själv mycket social och vågar ta plats - men att hålla tal är inte min grej. Inte alls. Rena rama pinan.
Citera
2012-03-09, 16:00
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungisverige
Känns bra å höra att man inte är svag iaf! jag har ju fått lite tips av flera st nu faktiskt. Har du nått supertips att tillägga?

Noterade att Zingan hade gett flertalet bra tips, men något som flera universitetslektorer har nämnt de åren som jag studerat är att väldigt många som tycker det är jobbigt med redovisningar förvärrar situationen genom att de håller stödanteckningarna i handen. När de blir nervösa så är det vanligt att händerna börjar skaka och då är det väldigt svårt att fokusera på texten. Som du själv beskrev så började du hoppa över saker och antagligen blev inte det som du pratade om sammanhängande, kanske av anledningar som att du var väldigt nervös och att dina händer skakade.

Visst det kanske låter lite dumt, men genom att lägga pappret med stödanteckningar på skrivbordet framför dig och att du iställer håller en penna (eller något annat som du finner lämpligt) i handen så kan du läsa dina anteckningar när de ligger på skrivbordet. Det kanske bara ser ut som en liten detalj, men människor reagerar när du ska berätta om något och plötsligt börjar dina händer att skaka frenetiskt när du håller i pappret. Håller du en penna i handen (som också många lärare gör) så kommer det inte alls bli lika tydligt att du är nervös, för ingen kommer att se att du skakar av nervositet och istället kan du fokusera på pappret som ligger framför dig.

Hoppas att jag inte är alltför otydlig eller flummig.
Citera
2012-03-09, 16:03
Medlem
Kan väl tillägga att jag som musiker aldrig haft det problemet med scenskräck, tvärtom gillar jag att showa där. Har inga bra tips - men att du skulle vara en svag person kan du omedelbart glömma för alltid. Alla har sina dipps, om de är viktiga finns alltid hjälp att få - rulla på kompis!
Citera
2012-03-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Noterade att Zingan hade gett flertalet bra tips, men något som flera universitetslektorer har nämnt de åren som jag studerat är att väldigt många som tycker det är jobbigt med redovisningar förvärrar situationen genom att de håller stödanteckningarna i handen. När de blir nervösa så är det vanligt att händerna börjar skaka och då är det väldigt svårt att fokusera på texten. Som du själv beskrev så började du hoppa över saker och antagligen blev inte det som du pratade om sammanhängande, kanske av anledningar som att du var väldigt nervös och att dina händer skakade.

Visst det kanske låter lite dumt, men genom att lägga pappret med stödanteckningar på skrivbordet framför dig och att du iställer håller en penna (eller något annat som du finner lämpligt) i handen så kan du läsa dina anteckningar när de ligger på skrivbordet. Det kanske bara ser ut som en liten detalj, men människor reagerar när du ska berätta om något och plötsligt börjar dina händer att skaka frenetiskt när du håller i pappret. Håller du en penna i handen (som också många lärare gör) så kommer det inte alls bli lika tydligt att du är nervös, för ingen kommer att se att du skakar av nervositet och istället kan du fokusera på pappret som ligger framför dig.

Hoppas att jag inte är alltför otydlig eller flummig.

Låter absolut inte dumt, nej vart helt tydligt! det ska jag fan också testa, sjukt bra tips jag har fått här! glad att jag tog upp detta ämne!
Citera
2012-03-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinmannen
Kan väl tillägga att jag som musiker aldrig haft det problemet med scenskräck, tvärtom gillar jag att showa där. Har inga bra tips - men att du skulle vara en svag person kan du omedelbart glömma för alltid. Alla har sina dipps, om de är viktiga finns alltid hjälp att få - rulla på kompis!
Tackar! fan vilka peptalks jag får, trevlig helg på dig!
Citera
2012-03-09, 16:28
Medlem
Ha det gott du oxo
Citera
2012-03-09, 16:30
Medlem
Du är inte en svag person, du är en otränad person. Det sista du ska göra är att lägga av med att öva på det här! Då kommer det att växa till ett jätteproblem istället och du stämplar dig själv som en som har scenskräck.

Det som hjälper mot scenskräck är att öva, träna, upprepa. Tills det inte längre är det värsta som finns utan faktiskt uthärdligt och kanske t.o.m. riktigt kul.

Var ordentligt förberedd, så förberedd att du egentligen inte alls behöver alla papper och andra prylar du har med dig utan kan snacka fritt om ämnet. Öva ensam först, högt och ljudligt, och tänk dig in i situationen. Öva med någon eller några andra som du känner dig trygg med som åhörare. VAR ORDENTLIGT FÖRBEREDD. Kör!

De allra flesta är skitnervösa, det är inte bara du. Jag har varit med om att vara så nervös att jag har babblat på i ca fem minuter utan att efteråt komma ihåg ett ord av vad jag sa, en blackout alltså. Jag fick fråga andra hur det hade sett ut och ingen hade märkt ett dugg! Din nervositet känns enorm inom dig men syns med all sannolikhet inte alls lika mycket på utsidan - så länge du är ordentligt förberedd så kommer autopiloten att kicka in om det behövs och den enda som fattar att något är fel är du.
Citera
2012-03-09, 16:38
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Du är inte en svag person, du är en otränad person. Det sista du ska göra är att lägga av med att öva på det här! Då kommer det att växa till ett jätteproblem istället och du stämplar dig själv som en som har scenskräck.

Det som hjälper mot scenskräck är att öva, träna, upprepa. Tills det inte längre är det värsta som finns utan faktiskt uthärdligt och kanske t.o.m. riktigt kul.

Var ordentligt förberedd, så förberedd att du egentligen inte alls behöver alla papper och andra prylar du har med dig utan kan snacka fritt om ämnet. Öva ensam först, högt och ljudligt, och tänk dig in i situationen. Öva med någon eller några andra som du känner dig trygg med som åhörare. VAR ORDENTLIGT FÖRBEREDD. Kör!

De allra flesta är skitnervösa, det är inte bara du. Jag har varit med om att vara så nervös att jag har babblat på i ca fem minuter utan att efteråt komma ihåg ett ord av vad jag sa, en blackout alltså. Jag fick fråga andra hur det hade sett ut och ingen hade märkt ett dugg! Din nervositet känns enorm inom dig men syns med all sannolikhet inte alls lika mycket på utsidan - så länge du är ordentligt förberedd så kommer autopiloten att kicka in om det behövs och den enda som fattar att något är fel är du.

Ta till dig av det här TS, för det här kan mycket väl vara A och O för att du framöver ska kunna bli av med din "scenrädsla". För att bli skicklig på att tala inför en grupp så krävs det en massa övning och att man är förberedd.
Senast redigerad av Bazinga90 2012-03-09 kl. 16:40.
Citera
2012-03-09, 17:20
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Får jag lov att fråga om detta var på svenska eller engelska, samt vilket ämne det rör sig om?

En anledning till att man känner sig nervös är att man inte tror sig vara tillräckligt förberedd, även om man troligtvis är det. Ska man snacka på annat än sitt modersmål är det givetvis lättare att klanta sig också. Hade själv riktigt svårt för att hålla föredrag när jag började gymnasiet, men vår svensklärare gav oss muntliga uppgifter väldigt ofta och faktum är att ju mer vana man får, ju säkrare känner man sig. Har ändå ett par tips eller saker att tänka på:

1. Tänk dig INTE publiken som naken som idioten som försökte låta intelligent på engelska föreslog, att man skulle få ett mentalt övertag är bara struntprat, större risk då att man får stånd eller tappar bort sig för att man tänker på annat.

2. Publiken vet inte vad du skall säga, missar du något på ett ställe och svävar ut lite någon annanstans märker ingen annan än du själv det.

3. Även om ett manus kan kännas betryggande kan det även ha en negativ effekt. Om du har repeterat med manus och sedan tappar bort dig kan det vara svårt att komma på rätt spår igen. Försök istället att öva in ett ungefärligt framförande, det spelar då ingen roll om det inte blir precis som när du övade för du har ändå inget fast manus. Du ska ju givetvis inte bara prata på utan att ha någon som helst struktur, men ofta skriver man manus alltför detaljerat.

4. Om du tänker att de i publiken ser att du ser osäker ut, och att detta gör det hela ännu värre: Hur ser du själv på andra som håller ett anförande? Faktum är att majoriteten av alla blir nervösa när man talar inför en grupp, ser du ofta hur nervösa andra i klassen ser ut? Om inte så ser de antagligen inte heller att du är nervös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in