Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Det hela är ju Kafka-bisarrt...
ML förnekar att han tänt på, men vill frias för att han äger huset och
att det inte fanns någon spridningsrisk. Hallå?!
Ja, och det går faktiskt i svensk juridik att göra sådana invändningar, tex "jag har inte begått brottet men om domstolen ändå anser att det var jag anser jag att jag ska vara fri från ansvar pga..." sedan kan den invändningen vara allt möjligt, alltifrån att man agerat i nödvärn till det inte förelegat fara för brottets fullbordande...eller som i det här fallet, ingen risk för spridning.
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja en friande dom i Hovrätten är mycket logisk, trolig och sannolik eftersom åklagaren i tingsrätten endast kunde prestera en serie indicier som hon satt ihop till en lång svajig indiciekedja utan hållbar bevisning trots stora utredningsresurser. Bör inte och skall inte hålla för en fällande dom när ngn anklagas för ett så pass allvarligt brott som mordbrand.
Först och främst måste jag uttrycka en viss fascination för din maniska envishet. Först och främst var det ingen indiciekedja i det här målet, tvärtom har stark teknisk bevisning framlagts i form av analyser av GPS-data, videofilmer när Magnus Lundberg inhandlar brottsredskapen osv. Dessutom har du hela tiden hävdat att en friande dom kommer att meddelas men nu verkar du inte riktigt förstå, Kundbergs advokat talar om ett möjligt frikännande för att det inte funnits spridningsrisk - du har hela tiden och nu talat om ett frikännande pga svag bevisning. Det är två helt skilda saker.
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
ML har ju dömts i media i förhand och i div andra forum som detta i förhand och utsatts för allvarligt förtal på en mängd olika punkter under den långa tid han suttit anhållen, lång tid även med fulla restriktioner. Åklagaren får det svettigt framöver, skadeståndsanspråken från ML lär och bör bli saftiga.
Jaaa du käre Antistalk, vi får väl se hur det blir med den saken...
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Nej precis, det är verkligen inget konstigt eller problematiskt med ett indiciemål när åklagaren kan presentera en så övertygande indiciekedja som i detta mål.
Det här är inget mål som baseras enbart på indicier. Det finns stark teknisk bevisning i form av videoinspelningar, dokumenterade inköp, analys av färg osv.
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Endast Dr Brasa själv och hans lätt retarderade advokat och den närmsta bekantskapskretsen med Dr Åsa och Antistalk i sptesen kan ju tro att hovrätten kommer fria honom. Hur han med sån envishet kan fortsätta att hävda att han faktiskt var ägare till huset, det är ju uppseendeväckande. Snacka om att slåss mot väderkvarnar.
Ovanstående visar att du har noll koll på hur ett rättsamhälle fungerar och advokatens roll i brottmålsprocessen. Advokaten ska tillvarata sin klients intressen och kämpa för denne även när det är totalt uppenbart att klienten är skyldig - om klienten hävdar att denne är oskyldig. Hur skulle det se ut om advokater började lägga in personliga omdömen om bevisning i domstolarna? I många fall skulle vi då få två åklagare (ev tre om målet har ett målsägarbiträde). Anser du det vara rättsäkert?
Att du dessutom uttalar dig om advokaten Thomas Olsson på det sättet visar att du inte vet någonting om något. Thomas Olsson är för närvarande, om inte ansedd som den skickligaste, så en av de skickligaste brottsmålsadvokaterna. För närvarande har Thomas Olsson svenskt rekord i beviljade resningsansökningar, förvisso i Quick-målen men det säger en hel del.
Däremot tror jag inte att Magnus Lundbergs invändningar om att det inte fanns någon spridningsrisk kommer nå framgång helt enkelt eftersom att domstolens ledamöter kommer tycka att det är en extremt obehaglig gärning att tända eld på en villa i ett tättbebyggt område oavsett spridningsrisk så man kommer antagligen lugnt konstatera att Lundberg inte varit ägare till villan och att spridningsrisken därför inte haft betydelse.