2012-07-01, 01:07
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Innan det nya skrevs hade han väl, eller var på gränsen till att bryta det första köpeavtalet?
Jag fattar det som att tillträdesdagen sköts framåt innan den ursprungliga tillträdesdagen inföll.

Kommer inte ihåg om det finns en källa på det (FUP?), eller om jag bara dragit egna slutsatser...
Citera
2012-07-01, 01:19
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Jag fattar det som att tillträdesdagen sköts framåt innan den ursprungliga tillträdesdagen inföll.

Kommer inte ihåg om det finns en källa på det (FUP?), eller om jag bara dragit egna slutsatser...
Ja den sköts fram från april till oktober, mins inte exakt datum
Citera
2012-07-01, 08:21
Medlem
Kompl förhör med mäklaren där det framgår om att tilllträdesdag senareläggs.

citat ur förhör med mäklaren 2012-04-23

Per Lundman kontaktades senare av Magnus Lundberg ombud Ulf Clementsson som via sin
klient hade önskemål om att senarelägga tillträdelsedatumet. Ägaren Eva Fischer och hennes
advokat funderade ett tag på detta och återkom senare med godkännande av att senarelägga
tillträdelsedatumet. Per Lundman har uppfattat det som att säljaren ansåg att det var positivt
att vinna tid och för att invänta ett eventuellt åtal och eller dom i ärendet. Vid en eventuell
dom skulle säljaren hamna i en starkare avtalssits för ett eventuellt hävande av avtalet.
Säljaren skulle på så vis få fler valmöjligheter, häva köpet eller invänta det nya
tillträdelsedatumet.
Det nya avtalet gjordes senare upp via email mellan Per Lundman och parterna. Den 23 april
2012 träffades parterna, säljaren Eva Fichers ombud samt köparen Magnus Lundbergs ombud
Ulf Clementsson. Dessa skrev på ett det tilläggsavtal som senarelade tillträdelsedatumet till
den 1 oktober 2012.
Per Lundman närvarande som vittne.
Ingen av parterna har försökt att dra sig ur affären utan affären är fortfarande öppen. Den
enda skillnaden är att det nya tillträdelsedatumet.
Per Lundman uppger att det inte är ovanligt att man ändrar ett tillträdelsedatum men att det är
ovanligt att man skjuter fram det så lång tid som i detta fall och att det är ovanligt att man gör
det i syfte att invänta en dom.
Angående vad som händer med handpenningen vid en eventuell dom uppger Per Lundman att
om säljaren väljer att häva köpet kommer handpenningen hållas kvar som pant till dess att
skadeståndsfrågan avgjorts.
Per Lundman har ingen information om säljaren kommer att önska fullfölja köpet vid en
eventuell dom mot köparen.
Uppläst och godkänt
//
Citera
2012-07-01, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Hon är ju lika bundet vid kontrakten som ML är - Kan det vara så enkelt att åtalet om mordbranden skulle prövas först - för att tidsmässigt hinna och hur man ska gå vidare.
Dessutom om han var oskyldig kanske han förmodligen involverats i den nya renovering som nu pågår - vilket jag i nuläget inte tror blir av. Intressant hur dom ska sy ihop den affären.

Citat:
Bättre rättsläge när (om) hon häver avtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Jo, fast han har ju brutit köpeavtalet vilket som genom att inte betala resterande belopp i tid.

Citat:
Inte än............................

Citat:
De har inte ett jävla skit att säga till om. Nuff said!

Citat:

Nu är vi tillbaka till det som saken handlar om, mordbrand och orsaken till att L*ndberg valde den enkala vägen.
All juridik handlar om avtal och vad som var avtalat. Avtal är viktiga för att det skall fungera i affärslivet och samhället i övrigt och ännu viktigare att man håller sig till vad som är avtalat. Den juridiken kunde L*ndberg utan och innan. Det gäller att vara den skadelidande och offret för kontraktsbrottet. Då har man lagstiftningen på sin sida.

L*ndberg hade ingått avtal om att köpa fastigheter av F*scher, ett avtal han var bunden av, annars rök handpenningen. Pris, tillträdesdag och skick framgick av avtalet. Det var inga överraskningar för L*ndberg om husets skick, han fick bestíktiga och kunde se med egna ögon att huset stått tomt och behövde renovering. Besiktnigen gav inget mer än det som var känt, och parterna redan visste.

L*ndberg hade förköpt sig, han hade betalat för mycket för att förverkliga Grandiosa planer på drömboende. Det skulle bli dyrt att renovera och lägga ytterligare pengar eller förverkliga någon Yeah plan. Jag vet inte om han fick problem med finansieringen eller om det var simpel snålhet som var orsaken till att han beslöt sig för att bränna upp huset.

Att bryta/häva ett avtal är svårt och man måste ha en hävningsgrund. Det fanns inget i kontraktet som gjorde det möjligt för L*ndberg att dra sig ur och få tillbaka handpenningen. Att bränna huset gav honom en grund att häva köpeavtalet om huset, då det inte längre var i avtalat skick. Ett säkert sätt att få tillbaka handpenningen. Om han valde att inte häva så var det inte han som ansvarade för husets skick. Det hade också varit en bra affär att få ett hus enligt avtal från F*scher, renoverat av försäkringsbolaget. Då hade det avtalade priset på huset blivit en bra affär.

Jag tror F*scher gick med på att senarelägga köpet då hon fått bra rådgivning. Det är inte roligt att vara den som bryter ett kontrakt, och L*ndberg hade inte haft sin rättegång ännu. Det fanns en risk att han skulle bli frikänd och påstå satt han visst har pengar och vill köpa huset.

Nu är det enklare, L*ndberg är dömd och saknar all trovärdighet. Det är bara att invänta datum igen, och betalar inte L*ndberg enligt avtal är köpet hävt, och det är L*ndberg som inte kunnat fullgöra sin del av avtalet. Enligt avtal skall F*scher ha 19 miljoner för fastigheterna. Hon behåller handpenningen och säljer fastigheterna.

Det blir ett intressant läge hur avräkningar kommer ske då huset nu renoveras och vid försäljning igen kommer huset vara i ett helt annat skick än förut. Vem kommer tillgodoräknas värdet av renoveringen och hur räknar man på en kostnad som är i syfte att återställa men som ändå blir ett nytt hus som resultat. Ännu svårare blir beräkningen om det landar på samma belopp, 19 miljoner då fastighetsmarknaden är nedåtgående. Det blir att räkna på en vinst pga renovering som inte får vara en vinst då det är ett försäkringsärende, där det handlar om att återställa. Att återställa är omöjligt.

Eva F*scher har rätt till avtalade belopp och försäkringsbolaget kommer kräva L*ndberg, som kommer påstå att han sparade alla besväret med att riva huset då det var värdelöst. L*ndberg har ett besiktningsprotokoll som styrker den saken. Och domen i brottmålet där det står i domen att egendomen inte hade betydande värde!

Vi har ett nytt rättsligt spektakel att se framemot när dessa tvister börjar.
Senast redigerad av Vresrosen 2012-07-01 kl. 10:00.
Citera
2012-07-01, 10:20
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt (Ur FUP)
Säljaren skulle på så vis få fler valmöjligheter, häva köpet eller invänta det nya
tillträdelsedatumet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är det enklare, L*ndberg är dömd och saknar all trovärdighet. Det är bara att invänta datum igen, och betalar inte L*ndberg enligt avtal är köpet hävt, och det är L*ndberg som inte kunnat fullgöra sin del av avtalet. Enligt avtal skall F*scher ha 19 miljoner för fastigheterna. Hon behåller handpenningen och säljer fastigheterna.

Kan man inte tolka Lundmans uttalande som om F*scher har möjlighet att häva avtalet redan innan tillträdelsedatum har infallit?
Citera
2012-07-01, 10:41
Medlem
ÅV är helt klart en kvinna på jakt efter perfektion i det egna hemmet, medan fönstret mot företaget (hemsidan) ser ut som skit. Hennes utseende, hemmets inredning, barnets klädsel, accessoarerna (HUNDEN med mera) ska vara PERFEKTA, redo att i varje minut förevigas för något magasin. ÅV är kort sagt en mycket stark kandidat för kvinnornas egna toppideal anno 2012. Det bakas, inreds, kläds ut och levs herrgårdsliv så det står härliga till.

ML drabbades kanske av klaustrofobi och eldade upp den gräsliga mardrömmen han hamnat i? Som staffage på Åsas perfekta scen? Kanske skönt att få en timeout från de accelererande kraven och drömmarna?

Jag tycker mig se ett osäkert leende på bilderna, inte den kaxiga, dryge typen som eldar och blåser folk... men vad vet jag? Det kanske bara är inför kamerans avslöjande öga som ML känner sig obekväm?

Nu är det ML som hållit i tändstickorna, oavsett eventuellt inhyrd regissör, så fri från skuld blir han inte. Förståelsen är också låg. Som modern saga framstår dock detta par som en perfekt illustration. För några generationer sedan byggde man sitt hem lite steg för steg. Här är det allt, genast. Jag får en känsla av det.

Hade dessa två inte blivit fartblinda och eldat på varann hade detta aldrig hänt, gissar jag nu. (Och förutsättningen för hembränningen var givetvis MLs fåtöljdiagnos.) Värst av allt är att de lyckades ta fram cementblandaren när det kommer till könsrollsfördelningen. ÅV bakar, ML eldar.

ÅV är helt okunnig om ekonomin enligt henne själv, ML sköter allt. Vad har hänt de senaste 100 åren när en kvinna inte kan ta mer ansvar för de viktigaste bitarna i livet, exempelvis kontroll över sin ekonomi? ÅV verkar föredra att knyta rosetter, istället för att sätta sig in i affärer som påverkar varenda liten perfekt sak i hennes liv.
Senast redigerad av hammocken 2012-07-01 kl. 11:00.
Citera
2012-07-01, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Kan man inte tolka Lundmans uttalande som om F*scher har möjlighet att häva avtalet redan innan tillträdelsedatum har infallit?
Nej.
Nu finns ett nytt bindande avtal med nytt datum. Att göra något innan det datumet vore katastrof när man har med avtalsmissbrukare som L*ndberg att göra. Bevisläget blir kaotiskt.

I en situation där ett avtal hävs skall man vara offer, skadelidande, utan egen förskyllan och är man brottsoffer så kan det inte bli bättre!

Att sälja nu är ingen idé då huset står under utredning och måste återställas. F*scher får vänta på pengarna och hålla tillgodo med det hon har och handpenningen, tills huset kan säljas igen. Det är även sommar och stilltje på fastighetsmarknaden. Den tid hon förlorar nu vinner hon i tvisterna med råge.

Nu sköts ärendet av advokater som vann målet mot Baldring. Det är enklare juridiskt än det brottsmålsärende clementinen fick ta hand om. Clementinen såg till att värdet på huset var obetydligt i brottmålsdomen, vilket bäddar för ett spektakel när notan skall betalas.

Domen i brottmålet är knepigare än vad som först har framgått där domskälen och domslutet är motstridiga. Det kan även tolkas att det inte var grov mordbrand då värdet på huset var obetydligt.

Om Clementinen får fortsätta vara ombud för L*ndberg kommer vi se en kortklippt herre i välskräddad kostym som med fast och bestämd och hög stämma kommer att hävda att han har en dom från Attunda tingsrätt som fastställer att huset inte har något värde och därför gjorde L*ndberg F*scher en tjänst, och att hon enligt domen inte lidit ekonomisk skada.
Senast redigerad av Vresrosen 2012-07-01 kl. 10:58.
Citera
2012-07-01, 11:23
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Om Clementinen får fortsätta vara ombud för L*ndberg kommer vi se en kortklippt herre i välskräddad kostym som med fast och bestämd och hög stämma kommer att hävda att han har en dom från Attunda tingsrätt som fastställer att huset inte har något värde och därför gjorde L*ndberg F*scher en tjänst, och att hon enligt domen inte lidit ekonomisk skada.

Till det kan man lägga att bara återställningskostnaden ligger på 4.7 miljoner, vilket innebär att bara den del av huset som har skador från branden har ett ungefärligt värde på den nivån. Värdet på huset torde således ligga högre. Nu är jag ju inte varken jurist eller mäklarfe, men tidigare har det fungerat så att om köparen har dragit sig ur, och säljaren har ådragit sig ekonomiska skador genom att sälja lägre, så har säljaren kunnat stämma den ursprungliga köparen på detta belopp.

Dvs, Magnus köper fastigheterna för 19 miljoner, för att sedan häva köpet. EF försöker därefter bli av med huset men tvingas efter lång tid acceptera ett skambud på 14 miljoner. Hon kan därefter stämma Magnus på den resterande mellanskillnaden om 5 miljoner och gå skadeståndslös ur historien. Eftersom det var Magnus som hävde köpet med dom ursprungliga 19 miljonerna.

Angående bilderna; eftersom det är Åsa själv som har lagt upp dom, offentligt, på internet dessutom, och utan lösenordsskydd, så är saken biff. För övrigt undrar jag om inte Åsa har genomgått en näsoperation? Om man tittar på bilderna från hennes barndom så har hon en mycket störrre näsa i förhållande till resten av hennes ansikte än vad hon har senare i livet. Det ser ut som om hon har skalat av näsroten en del.
Citera
2012-07-01, 11:41
Medlem
habets avatar
Citat:
Nej.
Nu finns ett nytt bindande avtal med nytt datum. Att göra något innan det datumet vore katastrof när man har med avtalsmissbrukare som L*ndberg att göra. Bevisläget blir kaotiskt.

I en situation där ett avtal hävs skall man vara offer, skadelidande, utan egen förskyllan och är man brottsoffer så kan det inte bli bättre!

Att sälja nu är ingen idé då huset står under utredning och måste återställas. F*scher får vänta på pengarna och hålla tillgodo med det hon har och handpenningen, tills huset kan säljas igen. Det är även sommar och stilltje på fastighetsmarknaden. Den tid hon förlorar nu vinner hon i tvisterna med råge.

Nu sköts ärendet av advokater som vann målet mot Baldring. Det är enklare juridiskt än det brottsmålsärende clementinen fick ta hand om. Clementinen såg till att värdet på huset var obetydligt i brottmålsdomen, vilket bäddar för ett spektakel när notan skall betalas.

Domen i brottmålet är knepigare än vad som först har framgått där domskälen och domslutet är motstridiga. Det kan även tolkas att det inte var grov mordbrand då värdet på huset var obetydligt.

Tolkar jag dig då rätt, hon kan häva avtalet men har inget att vinna på det?
Citera
2012-07-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Till det kan man lägga att bara återställningskostnaden ligger på 4.7 miljoner, vilket innebär att bara den del av huset som har skador från branden har ett ungefärligt värde på den nivån. Värdet på huset torde således ligga högre. Nu är jag ju inte varken jurist eller mäklarfe, men tidigare har det fungerat så att om köparen har dragit sig ur, och säljaren har ådragit sig ekonomiska skador genom att sälja lägre, så har säljaren kunnat stämma den ursprungliga köparen på detta belopp.

Dvs, Magnus köper fastigheterna för 19 miljoner, för att sedan häva köpet. EF försöker därefter bli av med huset men tvingas efter lång tid acceptera ett skambud på 14 miljoner. Hon kan därefter stämma Magnus på den resterande mellanskillnaden om 5 miljoner och gå skadeståndslös ur historien. Eftersom det var Magnus som hävde köpet med dom ursprungliga 19 miljonerna.

Angående bilderna; eftersom det är Åsa själv som har lagt upp dom, offentligt, på internet dessutom, och utan lösenordsskydd, så är saken biff. För övrigt undrar jag om inte Åsa har genomgått en näsoperation? Om man tittar på bilderna från hennes barndom så har hon en mycket störrre näsa i förhållande till resten av hennes ansikte än vad hon har senare i livet. Det ser ut som om hon har skalat av näsroten en del.

Inte undra på att denna historia är fascinerande och tråden blir vanebildande. Inget är som det brukar och rättssystemet har redan visat att de inte förstår motiv och att det handlar om ekonomi/juridik på en helt annan nivå än vad som är normalt. L*ndberg har tagit avtalsrätten upp till svindlande nivåer, där ersättningsbiten och skadeståndstvister kommer bli en stadig och fast inkomstkälla för alla involverade advokater långt framöver.

Om domstolen bortsett från att L*ndberg var läkare och om L*ndberg sett ut som vanligt bus, hade det varit enklare att hitta motiv och ge L*ndberg det straff han förtjänade enligt rekvisiten så som det var angivet i lagstiftningen. Nu har domen försvårat för de skadelidande att få ersättning.

Min uppfattning är att man måste som varje individ ta ansvar för sin integritet, och har man lagt ut bilder och annat material på nätet får man skylla sig själv. Bilderna på L*ndberg och hunden visar på en trevlig man som tycker mycket om sin hund. Bilderna visar att Puma är en hund som lever ett väldigt gott hundliv. Bilderna visar en sann djurvän.
De bilderna förklarar den milda domen i Attunda tingsrätt, L*ndberg framstår som sympatisk och en man man inte kan låta bli att tycka om.

Att Grandiåsa opererat näsan tyder på gott omdöme då den nya är mycket snyggare än den gamla. Hon har säker fått det billigt via kontakter på jobbet i Örebro. För att citera henne, så är skuret skuret, och på objektiva grunder har det skurits till förbättring på henne. Hon ser ut som männen gillar och det kan inte ligga henne i fatet så som saker utvecklats.
Citera
2012-07-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Tolkar jag dig då rätt, hon kan häva avtalet men har inget att vinna på det?

Det är en korrekt tolkning.
Du kan se det som att L*ndberg fått ett långt rep, där det är han som måste agera igen. Han kan inte häva avtalet utan att förlora handpenningen och han är förhindrad att hitta på nytt bus.

Kan han inte betala på angivet datum i kontraktet har han gjort sig skyldig till kontraktsbrott. Han förlorar handpenningen och hela saken blir avklarad i den biten inför nästa steg, Skadestånden.
Citera
2012-07-01, 12:52
Medlem
Kan inte släppa det faktum att ML och ÅV fått låna så stora summor av Snedbank. Är själv kund på banken sedan många år och min erfarenhet, såväl som privat låntagare som i egenskap av företagare, är att det utreds och kontrolleras en hel del innan lån beviljas. Även när man har goda och stabila inkomster.

I FupA, sid 216, pekar parets bankman K*rl B*ngtss*n på ”parets goda kassaflöde från Solnafastigheten (Ugnen 6) samt historiskt stora intäkter i deras firmor som ”stafettläkare”.
Visst nekade ML i förhören att han varit verksam som stafettläkare?

Hittade en K*rl B*ngtss*n, född 1963, som har en hög post inom Snedbank och som varit verksam för banken österut och som är vän med K*rl-H*nrik S*ndstr*m (Källa: www.allabolag.se).
K-H S var som bekant bröderna L:s mentor (SkyCash), företaget som blev uppköpta av ett polskt investmentbolag, vidare sitter K-H S i Snedbanks styrelse. Som jag tidigare nämnt jobbade K-H S under 20 år fram till 2007 (då han fick sparken som finanschef) på Ericsson där ML hämtat sina byggfuttar.

Enligt FupA heter ML:s och ÅV:s bankman på Snedbank K*rl B*ngtss*n och frågan är om denne kan vara son till personen ovan. Den äldre är skriven utanför Norrköping.
Vet att många här i tråden besitter kunskap om hur man kollar upp om en person har barn. Folkbokföringen? Men, behöver man då inte hela personnumret, har endast de sex första siffrorna samt adress. Återkom gärna hur man går till väga så kollar jag detta under morgondagen.

Min magkänsla signalerar att ML och ÅV måste ha kontakter högt upp i leden, och kanske dessa fick kalla fötter och nekade fler lån när ML i allt snabbare takt försökte leka fatighetsmogul genom att bygga Lego.

Sökte på ordet byggfutt och landade på Wikipedia:
Manskapsvagn är en slags byggbarack på hjul. Den flyttas med hjälp av traktor och används som fikarum/duschrum/omklädningsrum/kontor på byggarbetsplatser och skogshyggen. Den ersätts alltmer av byggbaracker eller containrar utan hjul som flyttas med hjälp av lastbil och kan staplas på varandra. Måtten för en manskapsvagn är oftast 2,50m på bredden och 4-9m på längden. Kallas även: byggbod/byggbarack på hjul, byggfutt, byggvagn, norrlandsvagn (en särskild variant med grönt stålhölje?), rastkoja, personalvagn, skoggshuggarkoja, arbetsvagn. Det förekommer att gamla manskapsvagnar renoveras eller byggs om så att de kan användas som redskapsbod, bastu, gäststuga eller till och med en enkel liten flyttbar bostad.

Känns onekligen knepigt att ML fått tillstånd att placera och hyra ut dessa containrar utan hjul till människor som bostäder…
Senast redigerad av FruKafka 2012-07-01 kl. 12:55. Anledning: Glömt maska namn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in