Kan inte släppa det faktum att ML och ÅV fått låna så stora summor av Snedbank. Är själv kund på banken sedan många år och min erfarenhet, såväl som privat låntagare som i egenskap av företagare, är att det utreds och kontrolleras en hel del innan lån beviljas. Även när man har goda och stabila inkomster.
I FupA, sid 216, pekar parets bankman K*rl B*ngtss*n på ”parets goda kassaflöde från Solnafastigheten (Ugnen 6) samt historiskt stora intäkter i deras firmor som ”stafettläkare”.
Visst nekade ML i förhören att han varit verksam som stafettläkare?
Hittade en K*rl B*ngtss*n, född 1963, som har en hög post inom Snedbank och som varit verksam för banken österut och som är vän med K*rl-H*nrik S*ndstr*m (Källa:
www.allabolag.se).
K-H S var som bekant bröderna L:s mentor (SkyCash), företaget som blev uppköpta av ett polskt investmentbolag, vidare sitter K-H S i Snedbanks styrelse. Som jag tidigare nämnt jobbade K-H S under 20 år fram till 2007 (då han fick sparken som finanschef) på Ericsson där ML hämtat sina byggfuttar.
Enligt FupA heter ML:s och ÅV:s bankman på Snedbank K*rl B*ngtss*n och frågan är om denne kan vara son till personen ovan. Den äldre är skriven utanför Norrköping.
Vet att många här i tråden besitter kunskap om hur man kollar upp om en person har barn. Folkbokföringen? Men, behöver man då inte hela personnumret, har endast de sex första siffrorna samt adress. Återkom gärna hur man går till väga så kollar jag detta under morgondagen.
Min magkänsla signalerar att ML och ÅV måste ha kontakter högt upp i leden, och kanske dessa fick kalla fötter och nekade fler lån när ML i allt snabbare takt försökte leka fatighetsmogul genom att bygga Lego.
Sökte på ordet byggfutt och landade på Wikipedia:
Manskapsvagn är en slags byggbarack på hjul. Den flyttas med hjälp av traktor och används som fikarum/duschrum/omklädningsrum/kontor på byggarbetsplatser och skogshyggen. Den ersätts alltmer av byggbaracker eller containrar utan hjul som flyttas med hjälp av lastbil och kan staplas på varandra. Måtten för en manskapsvagn är oftast 2,50m på bredden och 4-9m på längden. Kallas även: byggbod/byggbarack på hjul, byggfutt, byggvagn,
norrlandsvagn (en särskild variant med grönt stålhölje?), rastkoja, personalvagn, skoggshuggarkoja, arbetsvagn.
Det förekommer att gamla manskapsvagnar renoveras eller byggs om så att de kan användas som redskapsbod, bastu, gäststuga eller till och med en enkel liten flyttbar bostad.
Känns onekligen knepigt att ML fått tillstånd att placera och hyra ut dessa containrar utan hjul till människor som bostäder…