2012-06-27, 12:28
Medlem
habets avatar
Efter Laserturkens geniala telefonsamtal tycker jag vi fick en dimension till vad gäller personligheten bakom DrBrasa. Precis som Lasertutken påpekar så ljuger man inte om en sådan skitsak i ett polisförhör om man inte gör det i normala fall. Karln är helt klart mytoman, att lägga till alla övriga personlighetsstörningar han besitter. Det gör att vi med näst intill 100% säkerhet kan stryka skidlärare i USA (förmodligen hela studietiden där), arkitekt provapå utb., mm från CVet, allt sådant där är förmodligen i DrBrasas värld "glassigt" och därför har han gjort det - i sin egen lilla hjärna. En mytoman sa till mig en gång när han var ordentligt på fyllan "jag har aldrig ljugit... för någon annan än mig själv" och det är nog så mytomanen ser på det om än inte med så stor insikt. DrBrasa har som sagt en komplicerad personlighetsstörning med många bottnar, men psykiskt sjuk är han nog inte, därför gjordes heller ingen liten sinnesundersökning trots alla tokigheter han har gjort.
Jag är väldigt nyfiken på DrBrasas faktiska CV, hur ser hans liv ut egentligen det vore en väldigt trevlig sommarunderhållning om ni med kunskaperna kunde lyckas få fram mer, jag ställer frågan igen - varför är det så svårt att hitta någon på karln?
Vad gäller GrandiÅsa tror jag hon sitter på sin kammare (var den just nu befinneer sig) och funderar hur det kunde gå så in i helvete snett, varför tog hon inte signalerna på allvar. Missförstå mig rätt, jag är fullständigt övertygad om att hon är insyltad i de ekonomiska förehavandena, men jag tror också att hon inte insåg hur pass störd DrBrasa är och detta nu håller på att gå upp för henne,därav tystnaden.

Edit: Jag ser att Laserturken (han kan man lita på) redan utfört jobbet jag bad om samt plattat till ett antal av mina antaganden.
Senast redigerad av habet 2012-06-27 kl. 12:33.
Citera
2012-06-27, 12:29
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
http://www.expressen.se/nyheter/magnus-lundberg-vill-fortfarande-ha-huset/

/ TT

Det här handlar inte om huset eller Manges egentliga vilja att fullfölja köpet, utan bara om att följa en viss logisk tågordning (och möjligen i någon mån även att framstå som oskyldig).

Alternativ 1 - Skyldig

Om Mange döms så sitter han fast i avtalet. Han har ju dessutom redan gjort stort nummer av att han äger huset. (Vilket stöd han har för den uppfattningen har avhandlats tidigare i tråden, så det lämnar jag därhän.)

Han har ingen som helst rätt eller möjlighet att "kliva av köpet". Det enda alternativ han har är att begå kontraktsbrott, t ex genom att inte erlägga (resterande del av) köpeskillingen på tillträdesdagen. Ett kontraktsbrott kommer dessutom att riskera att kosta honom mycket stora belopp.

Det är helt onödigt att ge sig in i ett kontraktsbrott innan han verkligen behöver. Det är smart som han gör nu och låter tiden arbeta för honom. Han kan ju faktiskt vinna på Lotto under tiden han sitter häktad, om han inte har 17,1 miljoner tillgängliga. (Får man köpa lotter när man sitter finkad...?)

Vad gäller ansvaret för skadorna på huset faller detta på honom. I köpekontraktet och jordabalken framgår att säljaren ansvarar för fastighetens skick om denna skadas, så länge det inte är köparen som genom vårdslöshet orsakar skadan. Som dömd för mordbranden blir alltså Mange också ansvarig för de skador han orsakat.

Alternativ 2 - Oskyldig

Om veckan plötsligt bara består av fredagar, om helvetet fryser till is, om Antistalk blir sannspådd och om stjärnorna inte ställer sig i de av SuperTeflon förutspådda konstellationerna, så frias Mange av någon högre rättsinstans. Det är vad han hoppas på, och det är så han spelar spelet nu.

I det här alternativet är det säljaren som ansvarar för skadorna.

Eftersom huset är i ett annat skick än vid köpet uppstår möjligheten för Mange att hävda avtalsbrott från säljarens sida, vilket möjliggör antingen prisreduktion, alternativt är hävningsgrund.

Med andra ord är taktiken som följer: uppge dig vara intresserad av att fullfölja affären, bli friad, häv köpet och få tillbaka handpenningen. Inte världens bästa odds för framgång, men har man inga andra alternativ så varför inte köra på? Yeah!!!
Senast redigerad av ua571c 2012-06-27 kl. 12:52.
Citera
2012-06-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Det här handlar inte om huset eller Manges egentliga vilja att fullfölja köpet, utan bara om att följa en viss logisk tågordning (och möjligen i någon mån även att framstå som oskyldig).

Det är helt onödigt att ge sig in i ett kontraktsbrott innan han verkligen behöver. Det är smart som han gör nu och låter tiden arbeta för honom. Han kan ju faktiskt vinna på Lotto under tiden han sitter häktad, om han inte har 17,1 miljoner tillgängliga. (Får man köpa lotter när man sitter finkad...?)

I köpekontraktet och jordabalken framgår att säljaren ansvarar för fastighetens skick om denna skadas, så länge det inte är köparen som genom vårdslöshet orsakar skadan. Som dömd för mordbranden blir alltså Mange också ansvarig för de skador han orsakat.

Eftersom huset är i ett annat skick än vid köpet uppstår möjligheten för Mange att hävda avtalsbrott från säljarens sida, vilket möjliggör antingen prisreduktion, alternativt är hävningsgrund.

Med andra ord är taktiken som följer: uppge dig vara intresserad av att fullfölja affären, bli friad, häv köpet och få tillbaka handpenningen. Inte världens bästa odds för framgång, men har man inga andra alternativ så varför inte köra på? Yeah!!!

Så länge han inte bryter kontraktet och domen inte vunnit laga kraft kommer/kan inte säljarens försäkringsbolag kräva deras fordran.
Citera
2012-06-27, 12:59
Medlem
Hade/ har EF något annat val än att förlänga köpet till den 1:a Oktober? Han var ju inte dömd än vid det senarelagda datumets överenskommelse. Spelade det någon roll? Kunde hon agerat annorlunda? Vad har grannar till Kevingevillan att säga till om, om han får igenom köpet. Inte drömgrannen precis.
Citera
2012-06-27, 13:02
Medlem
All heder till Laserturken för utmärkt grävjobb. Noterade med ett gapskratt att specialarbetet på gymnasiet var Bygglovshandlingar för fritidshus samt en femma i kemi. Torde vara mycket meriterande i mordbrandskretsar.

Vi kan numera således konstatera att det nog är mer eller mindre något slags fabrikationsfel på DrBrasa och att garantitiden löpt ut.

Ägnade mig åt lite återläsning av FUP utifrån en del andra scenarier (inför Säsong 2 av DrBrasas Bravader) och har noterat en del intressant:

Citera
2012-06-27, 13:15
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laserturken

Nu reds gymnasiebetygen, antagningen och universitetsstudierna upp!
Det har gjorts påstådda försök av en skribent i tråden att lokalisera dessa dock utan framgång. Jag har fått fram alla uppgifterna på bara några minuter och jag letade på samma ställe som skribenten ifråga. Det tycks som om skribenten helt enkelt har ljugit för oss. Tittar man sedan på aktuell skribents posthistorik ser man att denne har ett sjukligt och fixerat agg till den som benämns som "stalker med spetskompetens" här i tråden. Det synes alltså som om vi avsiktligt förts bakom ljuset mina damer och herrar! Är det någon som förtjänar att rullas i tjära och fjädrar är det den charlatanen och kanaljén, eller vad säger du Albertus.Pictor, din råtta!

Gymnasiebetyget från Dragonskolan i Umeå

I övrigt kan tilläggas att Brasa påbörjade Chalmers arkitektutbildning hösten 1989 och tog 34,5 poäng (omräknat till nya poängsystemet!) för att sedan våren 1990 påbörja läkarprogrammet vid Umeå Universitet. De senare har inga antagningshandlingar eller uppgifter kvar kring antagningen. Brasa tog läkarexamen 19990107 och dess emellan tog han studieuppehåll hösten 1992 till våren 1993, våren 1994-hösten 1995. Således tog han mer än fyra extra år på sig under sin läkarutbildning. Märk väl att det inte handlar om studier utomlands eller liknande.

Som vi alla nu vet så överfördes dessutom Brasa till utbildningsreserven 1991 så lögnen om uppehåll för militärtjänst blir ännu större eftersom vi nu vet att han faktiskt läste och tog poäng på läkarprogrammet samma år. Förklaringen till uppehållen är troligen att han har misslyckats med tentorna och då tagit studieuppehåll för att läsa det ämne som han misslyckats med, kanske har han arbetat som skidlärare (om det nu är sant) eller annat också.

Hur fan kom han in på läkarlinjen? Jag antar att det fanns en kvot för högskolepoäng, men en termin är inte mycket att hänga i julgranen. Han hade trotts allt inte ett sådär jättehögt medel.

Svenska
.Svenska språket 3
.Litteraturvetenskap och språklig orientering 3

Engelska 3
Japanska 4
Historia 4
Religionsk. 4
Samhällsk. 4
Matematik 4
Fysik 4
Kemi 5
Biologi 5
Teknologi 4
Byggteknisk gren
.Byggteknik 4
.Konstruktion 4

Idrott 5
Biologi 5

Det ger 14 ämnen (eller 16, vet inte exakt hur medel beräknades då) med ett medel om 4,14 eller 16 ämnen med ett medel om 4,06.
Citera
2012-06-27, 13:15
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Dedt är också min uppfattning helt och hållet, min åsikt om ett troligt advokatbyte grundar sig på hur åtalade/dömda brukar uppfatta kvaliteten på sina advokater. De flesta tror ju att en högljudd advokat är bättre än en lågmäld. Det är väl symptomatiskt att många skribenter i den här tråden verkar tro att en advokat har fritt att försvara en klient eller ej och att om advokaten väljer att försvara klienten så innebär detta att advokaten tror klienten är oskyldig eller att denne på något sätt försvarar de påstådda gärningarna. Clementinen gör sitt jobb, varken mer eller mindre. Och det jobbet blir knappast särskilt lätt när bevisningen är överväldigande och klienten säger dumma saker. Clementinen spelar helt enkelt med de kort han fått på hand och gör sitt jobb precis som rättssystemet förväntar sig att han gör.

Ett inte föraktligt antal människor anser att den sortens socialdemokrati som Olof Palme stod för var självgod, destruktiv, snobbig, nedlåtande och idiotförklarande. Att Schein var en del av makten och ändå inte vald av folket är symptomatiskt för hur den tidens socialdemokrati fungerade. Nog om detta.
Gud och gud...jag drar mitt strå till lasset.
Läs inte sådana skitböcker.
...och bidrar med min tjära och fjädrar.

Nu reds gymnasiebetygen, antagningen och universitetsstudierna upp!
Det har gjorts påstådda försök av en skribent i tråden att lokalisera dessa dock utan framgång. Jag har fått fram alla uppgifterna på bara några minuter och jag letade på samma ställe som skribenten ifråga. Det tycks som om skribenten helt enkelt har ljugit för oss. Tittar man sedan på aktuell skribents posthistorik ser man att denne har ett sjukligt och fixerat agg till den som benämns som "stalker med spetskompetens" här i tråden. Det synes alltså som om vi avsiktligt förts bakom ljuset mina damer och herrar! Är det någon som förtjänar att rullas i tjära och fjädrar är det den charlatanen och kanaljén, eller vad säger du Albertus.Pictor, din råtta!

Vad säger ni, tycker ni att det verkar som om detta betyg hade räckt för antagning till läkarlinjen? Märk väl att betyget som han antogs på inte finns sparat utan endast en anteckning om årtal och linje... det som jag lagt upp är alltså de riktiga betyget.

I övrigt kan tilläggas att Brasa påbörjade Chalmers arkitektutbildning hösten 1989 och tog 34,5 poäng (omräknat till nya poängsystemet!) för att sedan våren 1990 påbörja läkarprogrammet vid Umeå Universitet. De senare har inga antagningshandlingar eller uppgifter kvar kring antagningen. Brasa tog läkarexamen 19990107 och dess emellan tog han studieuppehåll hösten 1992 till våren 1993, våren 1994-hösten 1995. Således tog han mer än fyra extra år på sig under sin läkarutbildning. Märk väl att det inte handlar om studier utomlands eller liknande.

Som vi alla nu vet så överfördes dessutom Brasa till utbildningsreserven 1991 så lögnen om uppehåll för militärtjänst blir ännu större eftersom vi nu vet att han faktiskt läste och tog poäng på läkarprogrammet samma år. Förklaringen till uppehållen är troligen att han har misslyckats med tentorna och då tagit studieuppehåll för att läsa det ämne som han misslyckats med, kanske har han arbetat som skidlärare (om det nu är sant) eller annat också.

Kanon. Bra jobbat!
Undrar om poängen från Chalmers kan ha varit tillräckligt för att han skulle få poängförtur?
Har för mig att i början av 1990- talet behövdes 40 poäng i ett och samma ämne, a och b-nivå, för att man skulle få förtur till vissa utbildningar.
Kan ju tänkas att om man nöjde sig med att plugga i obygden (allt utom Lund och Uppsala) så kunde brasas kvalifikationer räcka.
Citera
2012-06-27, 13:25
Medlem
Citat:
...//
Ett inte föraktligt antal människor anser att den sortens socialdemokrati som Olof Palme stod för var självgod, destruktiv, snobbig, nedlåtande och idiotförklarande. Att Schein var en del av makten och ändå inte vald av folket är symptomatiskt för hur den tidens socialdemokrati fungerade. Nog om detta.....//
jag tror nog att både socialdemokratin och övriga partier fungerar på ungefär samma sätt idag, och det var egentligen inget politiskt statement om att det var bättre förr, men du kan säkert hålla med mig om att efterkrigstidens folkhemspolitik lyfte lägstanivåen för oerhört många människor både vad det gäller t.ex bostadsstandard, utbildningsmöjligheter, föräldrarpolitik mm. Det hade kanske hänt ändå, men faktum är att det råkade vara sossarna som hade makten då. Min poäng var snarare att jag tror Schein har bidragit betydligt mer till vår samhällsutveckling än herr M. Lundberg och att E*va F*sher valde att sälja till honom var ett (excuase my french) jävla nerköp!

Mycket bra jobbat, hatten av det är två saker som slår en omedelbart. Dels en fyra i japanska dels ett specialarbete med bygglovsritningar för fritidshus. Jo jo... sent ska den lede vakna!
Citera
2012-06-27, 13:34
Medlem
Specialarbete; Bygglovhandlingar för fritidshus.

oops, det heter Bygglovshandlingar.

Felstavat i betyget.
Citera
2012-06-27, 13:35
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Kanon. Bra jobbat!
Undrar om poängen från Chalmers kan ha varit tillräckligt för att han skulle få poängförtur?
Har för mig att i början av 1990- talet behövdes 40 poäng i ett och samma ämne, a och b-nivå, för att man skulle få förtur till vissa utbildningar.
Kan ju tänkas att om man nöjde sig med att plugga i obygden (allt utom Lund och Uppsala) så kunde brasas kvalifikationer räcka.

Ja, bra fundera över alla eventuella luckor. Nu har ju Laserturken räknat om poängen till dagens poäng så det är väl 23 p eller något sånt? Jag tvivlar dessutom på att man gavs poängförtur till Läkarprogrammet genom endast en a- eller b-kurs.

Ska man leka djävulens advokat så finns ju möjligheten att han har tentat upp några gymnasiebetyg under sommaren/hösten 1989.

Uppgiften i FUP:en om Mimerskolan stämmer inte och inte heller uppgiften om naturvetenskapligt basår, så - som jag uppfattar det: ML har sannolikt inte skaffat sig några nya behörighetsgivande meriter utan bör ha sökt på sitt avgångsbetyg från Dragonskolan: 4.06.
Så låga antagningspoäng kan jag inte minnas att det har varit till läkarprogrammet ens om man sökte till vårterminen och inte i Umeå heller.

Det finns blogg för att kunna snabbt lyfta fram ett scoop som har skett på Flashback.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-06-27 kl. 13:49.
Citera
2012-06-27, 13:38
Medlem
Satsar man på den japanska byggmarknaden kan det vara fördel kunna språket.
Citera
2012-06-27, 13:44
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Ja, bra fundera över alla eventuella luckor. Nu har ju Laserturken räknat om poängen till dagens poäng så det är väl 22 p eller något sånt? Jag tvivlar dessutom på att man gavs poängförtur till Läkarprogrammet genom endast en a- eller b-kurs.

Ska man leka djävulens advokat så finns ju möjligheten att han har tentat upp några gymnasiebetyg under sommaren/hösten 1989.

Uppgiften i FUP:en om Mimerskolan stämmer inte och inte heller uppgiften om naturvetenskapligt basår, så - som jag uppfattar det: ML har sannolikt inte skaffat sig några nya behörighetsgivande meriter utan bör ha sökt på sitt avgångsbetyg från Dragonskolan: 4.06.
Så låga antagningspoäng kan jag inte minnas att det har varit till läkarprogrammet ens om man sökte till vårterminen och inte i Umeå heller.

Jag tycker det är bra att lyfta fram scoopet. Vore bra att visa att grävare (i detta fallet framförallt Laserturken) har granskat ML:s uppgifter under lupp och skapat denna tidslinje som visar att det finns inga studier vare sig på Mimerskolan eller på naturvetenskapligt basår.
Har skapat snabbt en blogg för ändamålet, högst enkel. Det blir kanske inte så mycket mer än detta, men jag har ju vanan inne att försöka lyfta upp bra gräv från Flashback externt - det blir lite svårare då för de traditionella medierna att försöka ta åt sig äran av granskningen.

Se mitt inlägg strax ovan, det kan vara något högre beroende på om svenska var två ämnen likosm om byggteknik var två ämnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in