2012-03-12, 03:22
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
De har inte köpt någonting. Det är ML ensam som agerat, men något köp har inte genomförts.
Han har skrivit på ett köpekontrakt samt erlagt handpenning, och är ännu inte ägare.

Kåken är inte K-märkt.

Försäkringsbolagets alternativa regleringar av dylik skada har Janne.kortben tidigare redogjort för. Länk.

Då återstår din teori om att detta har med arvstvisten att göra.
Jaha, vad är din teori? Att Baldring gärna vaknar till hammarslag vid sju-tiden på morgnarna?

Kan det inte vara så att Magnus suktat efter alternativ 3.

Citat:
Detta gäller vid eldsvåda.

Ang ersättning från försäkringsbolag så finns följande tre scenarion.
1. Ägaren av huset får ett nytt hus uppbyggt. Försäljningen av huset genomförs ej.
2. Ägaren av huset får pengar av försäkringsbolaget och behåller tomten utan byggnad.
- bygger själv upp vad man vill om man vill det senare. Försäljningen av huset genomförs ej.
3. Ägaren fullföljer köpet och då är det nya ägarna som har ovanstående alternativ att välja emellan.
- dvs de som erlagt handpenning.

Ägaren fullföljer köpet, Magnus får tomten med den brända villan. Och istället för en bränd gammal villa som han inte vill ha får han pengar i handen av försäkringsbolaget. Han kan då ta pengarna han fått och använda till det drömhus han vill bygga på annat ställe på tomten.

Alltså, pengar trollas ut från det gamla huset med hjälp av brand och trollas in i det nya drömbygget.
Citera
2012-03-12, 03:55
Medlem
Det kan finnas ritningar på nytt hus på sammanslagen stor tomt! Kanske bara "skisser" men som kan vara jobbigt att visa upp nu! Kan varit någon arkitet som fått lite efterfrågningar om hur det går att bygga på tomten/tomterna! Man ska inte ta för givet att de känner lojalitet när något sån här händer!
Citera
2012-03-12, 04:48
Medlem
Sorry har inte läst alla inlägg, kan det inte vara så att det är en form av skatte planering som gick lite fel. Priset ökade med 6 miljoner kan det vara sålt flera ggr mellan företag, partner, släktingar.
Det skulle funka även om första köpet inte är helt genomfört. Om ett hus som brinner ner så blir oftast pengarna skattefria man får från försäkringsbolaget.
Huset borde inte ha varit i så dåligt skick att det lönar sig att bränna ner det och sen bygga upp det igen om man inte bara är ute efter marken. Även om älskarinnan äger huset på pappret så är hon nog bara glad och få stålarna från Magnus och han sköter allt med försäkringsbolaget.
Citera
2012-03-12, 05:32
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
De har inte köpt någonting. Det är ML ensam som agerat, men något köp har inte genomförts.
Han har skrivit på ett köpekontrakt samt erlagt handpenning, och är ännu inte ägare.

Kåken är inte K-märkt.

Försäkringsbolagets alternativa regleringar av dylik skada har Janne.kortben tidigare redogjort för. Länk.

Då återstår din teori om att detta har med arvstvisten att göra.
Jaha, vad är din teori? Att Baldring gärna vaknar till hammarslag vid sju-tiden på morgnarna?

Själv? Han har alltså mer eller mindre förbundit sig till att låna typ 15-17 mille? På en inkomst? Tjänar man så jävla bra som läkare? Det talar ju om inte annat för att han har ett motiv.
Citera
2012-03-12, 06:11
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tovatuva
Hur kan hon veta det? Kan man verkligen se så exakt på hur många ställen det hällts ut?

Det finns bara ett sätt man kan veta det och det är om man var där när bensinen hälldes ut
Citera
2012-03-12, 06:51
Medlem
JosefSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Citat:
Hur kan hon veta det? Kan man verkligen se så exakt på hur många ställen det hällts ut?
Det finns bara ett sätt man kan veta det och det är om man var där när bensinen hälldes ut

Nu lanserar jag en ny teori, att Eva Fischer och Magnus Lundberg tillsammans har bestämt sig för att bränna ned huset. Vet inte om jag tror på den själv men den har i alla fall inte nämnts tidigare.

Så här skulle det kunnat gå till:
Eva Fischer, som sedan tidigare har visat sig vara en golddigger, har försökt sälja huset men ingen har nappat på det höga priset på 13 miljoner. Hon får kontakt med Magnus som har hamnat i ekonomisk knipa och vill desperat hålla skenet uppe om att vara framgångsrik. Tillsammans kommer de på följande plan:
1. Fejka budgivning så priset blir orimligt högt. Priset blir 19 miljoner, ungefär dubbelt så högt som en liknande tomt utan hus i samma läge skulle kosta. Alltså värderas huset till 9-10 miljoner.
2. Magnus betalar handpenningen så att köpet ser ut att gå igenom
3. Magnus bränner ner huset
4. Eva kan nu kräva 9 – 10 miljoner från försäkringsbolaget. Av dessa ska Magnus få 2-3 miljoner plus att han får handpenningen tillbaka.
5. Eva kan sälja tomten en gång till.
Citera
2012-03-12, 07:49
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Nej, inte om man är medlem i styrelsen i egenskap av representant för t ex Riksbyggen, i de fall bostadsrättsföreningen tillhör Riksbyggen.

Känner du till någon annan anledning att vara med i styrelsen?
Dödsbodelägare antagligen.

Och ?
Ja finns tex föreningar med bara pensionärer där ingen orkar engagera sig. Då får externa personer sitta i styrelsen. Finns flera såna föreningar i avfolkningssamhällen i tex Skåne och i Stockholms innerstad.
Citera
2012-03-12, 08:19
Medlem
zBr9s avatar
http://www.vk.se/593393/lakare-fran-umea-haktad

VK.se skriver idag om honom.
Citera
2012-03-12, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefS
Nu lanserar jag en ny teori, att Eva Fischer och Magnus Lundberg tillsammans har bestämt sig för att bränna ned huset. Vet inte om jag tror på den själv men den har i alla fall inte nämnts tidigare.

Så här skulle det kunnat gå till:
Eva Fischer, som sedan tidigare har visat sig vara en golddigger, har försökt sälja huset men ingen har nappat på det höga priset på 13 miljoner. Hon får kontakt med Magnus som har hamnat i ekonomisk knipa och vill desperat hålla skenet uppe om att vara framgångsrik. Tillsammans kommer de på följande plan:
1. Fejka budgivning så priset blir orimligt högt. Priset blir 19 miljoner, ungefär dubbelt så högt som en liknande tomt utan hus i samma läge skulle kosta. Alltså värderas huset till 9-10 miljoner.
2. Magnus betalar handpenningen så att köpet ser ut att gå igenom
3. Magnus bränner ner huset
4. Eva kan nu kräva 9 – 10 miljoner från försäkringsbolaget. Av dessa ska Magnus få 2-3 miljoner plus att han får handpenningen tillbaka.
5. Eva kan sälja tomten en gång till.

Ville ingen ha huset för 13 miljoner men sen blev det sålt för 19 istället? Låter väldigt skumt.. I första hand skulle man misstänka Eva eftersom hon äger det och skulle tjäna på det mest men nu är det Magnus som sitter häktad och att han gör det tror jag beror på att dom vet om att det är han. I form av kameror eller annat. Jag tror dom är 100 % säkra på att det är han eftersom han sitter på sannolika skäl. Det finns nog starka bevis. Nu återstår det att se om han hade någon medhjälpare/nån som visste om det. Och polisen sa väl att det kan komma att bli aktuellt med fler gripanden.. Om det blir Eva eller Åsa eller nån annan det återstår väl att se under utredningen.
Citera
2012-03-12, 08:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Exfrun uttalar sig i Västerbottens Folkblad:

Citat:
Exhustrun är skakad.
– Jag vill inte tro att det är sant, att han tänt på huset. Men det är fullt möjligt, säger hon
.
Hur fick du veta?
– En väninna skrev ett inlägg på Facebook. Jag förstod att något allvarligt hade hänt och ringde min syster som hade läst om det i tidningen.
Hur reagerade du?
– Jag ville inte tro att det var sant, att det var han. Men när jag såg en bild från häktningsförhandlingen kände jag igen honom.
Hon träffade läkaren första gången 1997, han utbildade sig då till läkare och extraknäckte på en krog i Umeå. Det var där de möttes. De gifte sig 2000 och har tre barn.
– Han träffade sin nuvarande sambo för fem år sedan. Då väntade vi vårt tredje barn. Sedan dess har det varit flera rättsprocesser mellan oss. De har gällt saker som vårdnad, bodelning och ekonomiskt underhåll till barnen. Vi har väldigt liten kontakt med varandra.
När var den senaste kontakten?
– 5 mars, via sms. Det gällde bodelningen.
Skrev han något om branden?
– Nej. Ingenting.
När läkaren lämnade sin hustru i Umeå gjorde han det till förmån för en läkarkollega, en välkänd tv-personlighet som i egenskap av doktor haft egna tv-program.

http://www.folkbladet.nu/288217/2012/03/12/umealakare-haktad-for-mordbrand
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2012-03-12 kl. 08:35.
Citera
2012-03-12, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Exfrun uttalar sig:

Magnus lämnade sin fru för en annan när hon var gravid.. Trevlig kille.

Både ex-frun och Åsa verkar tro att Magnus är kapabel till det. Ex-frun säger att det är fullt möjligt att han bränt ner huset och till och med Åsa verkar tro att det finns en chans, då hon sa nånting om att om han hade gjort det så skulle han ta sitt straff. Dom verkar inte direkt chockade.. Och dom borde väl känna honom bäst.
Senast redigerad av tovatuva 2012-03-12 kl. 08:43.
Citera
2012-03-12, 08:46
Medlem
Citat:
Magnus lämnade sin fru för en annan när hon var gravid.. Trevlig kille.

Har aldrig förstått mig på kvinnor som väljer sådana män. Idag har Expressen på löpet
"Brev/Datororer/Mobiler/ Polisens mordbrandsbevis mot Dr Åsas sambo och så en bild på Dr Åsa. Har någon hunnit läsa innehållet ? Åsas teori om att inte vilja skylta med sitt "kändisskap" när de köpte huset ter sig lite komiskt nu när hon vare sig hon vill eller inte sammankopplas med husköpet av mindre smickrande anledning. Har inte själv hunnit läsa innehållet eftersom Expressens underbara teknik alltid har en tendens att krångla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in