2012-05-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Så sant som det är sagt. Men tog det verkligen 20 minuter att skriva det förra inlägget, jag räknade till knappt fem och en halv rad?

Från det ena till det andra. Jag hörde i dag vid den träff jag refererat till tidigare, att DrBrasa tycks ha haft en tendens att slicka uppåt och sparka nedåt. Kunde tydligen vara otroligt arrogant och djävlig mot personal , men väldigt inställsam mot chefer.
dessutom, som sagt olunnig, ointresserad och allmänt otrevlig. inte ohändig med kniven rent kirurgtekniskt. Har tyvärr inte hört vad någon patient tyckt.
Av det man hört verkar mycket vara samstämmigt.
En skitstövel, som knappast borde ha klarat av teoretiskt gymnasium.
Citera
2012-05-08, 21:34
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Så sant som det är sagt. Men tog det verkligen 20 minuter att skriva det förra inlägget, jag räknade till knappt fem och en halv rad?

Mycket copy and paste också. Svåra grejor. Dessutom vill man ju att det ska vara rätt antal bokstäver, och helst att de kommer i rätt följd. Tänkte försöka föregå med gott exempel. Kan kanske påverka någon positivt?

Som sagt:
Gymnasiebetyg, någon?
Hovrättsdomar, någon?
Har han hävt/begått kontraktsbrott/fullgjort köpet? Någon?

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, jag har inte hört något om köpet, så jag antar att det inte händer så himla mycket på den fronten. Och jag antar att EF inväntar rättsprocessen innan hon går vidare med huset. Men jag har ingen aning. Jag skulle tro att tidningarna rapporterar om det när det händer något.

Varför skulle hon vänta? Om han inte erlagt köpeskillingen på tillträdesdagen => kontraktsbrott => fullt skadestånd. Sedan kan i och för sig det inte beräknas förrän senare, men EF skulle kunna lägga ut huset till försäljning igen. På det viset blir inte ML:s skada större än nödvändigt (=lägre dröjsmålsränta). Så slipper hon få en stämning på sig från ML för just det...
Citera
2012-05-08, 21:38
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docke
Från det ena till det andra. Jag hörde i dag vid den träff jag refererat till tidigare, att DrBrasa tycks ha haft en tendens att slicka uppåt och sparka nedåt. Kunde tydligen vara otroligt arrogant och djävlig mot personal , men väldigt inställsam mot chefer.
dessutom, som sagt olunnig, ointresserad och allmänt otrevlig. inte ohändig med kniven rent kirurgtekniskt. Har tyvärr inte hört vad någon patient tyckt.
Av det man hört verkar mycket vara samstämmigt.
En skitstövel, som knappast borde ha klarat av teoretiskt gymnasium.

Enligt blandade vittnesmål i tråden så är man inställsam mot folk som kan gynna en/är på ens linje. Men för den som är emot, är det inte lika kul. Ditt inlägg verkar ligga i linje med den spaningen.
Citera
2012-05-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Enligt blandade vittnesmål i tråden så är man inställsam mot folk som kan gynna en/är på ens linje. Men för den som är emot, är det inte lika kul. Ditt inlägg verkar ligga i linje med den spaningen.

Duktiga chefer bukar inte gilla inställsamma personer av den här typen.
Det berättade också om att ML blivit inkallad till en äldre chef och fått en ordentlig utskälningpga. sitt arroganta bettende mot annan personal.
Nu vet jag inte vilken vetenskaplig evidens en sådan avhyvling kan ha på en persons beteende, men det är säkert befriande både för chefen och för den drabbade personalen.
Citera
2012-05-08, 22:06
Medlem
Citat:
Jaha, där ser man. Grundar sig den tron på något annat, än att huset inte är i samma skick? Eller är det bara lösa spekulationer?

Ganska lösa men logiska spekulationer. Jag ser det som självklart att ML häver köpet eller iaf förhandlar till sig en lägre köpesumma. ML nekar ju till brott. Skulle du betala full betalning för ett hus som brunnit upp?
Citera
2012-05-08, 22:25
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Varför skulle hon vänta? Om han inte erlagt köpeskillingen på tillträdesdagen => kontraktsbrott => fullt skadestånd. Sedan kan i och för sig det inte beräknas förrän senare, men EF skulle kunna lägga ut huset till försäljning igen. På det viset blir inte ML:s skada större än nödvändigt (=lägre dröjsmålsränta). Så slipper hon få en stämning på sig från ML för just det...

Mycket angående husköpet beror på om han fälls för mordbrand eller inte.

ML betalade nära två miljoner i handpenning på ett husköp för 19 miljoner. Dessa två miljonerna förlorar han om han inte kan fullfölja köpet. Kåken brinner ned, problemet löst. Han kan dra sig ur och få sina två millar tillbaka. Problemet är ju bara att det inte går om han fälls för mordbrand och det kommer fram att det är han själv som har tuttat på för att sänka husets värde. Frias han blir det svårare för EF, då får hon nog betala dom två miljonerna, och hennes försäkringsbolag betala uppbyggnaden av huset igen. Om han fälls kommer försäkringsbolaget att stämma honom för den summan. Dvs, innan domslut befinner sig husköpet i limbo. EF har således all anledning att vänta tills efter rättegång innan hon avslutar försäljningen.
Citera
2012-05-08, 22:48
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Mycket angående husköpet beror på om han fälls för mordbrand eller inte.

ML betalade nära två miljoner i handpenning på ett husköp för 19 miljoner. Dessa två miljonerna förlorar han om han inte kan fullfölja köpet. Kåken brinner ned, problemet löst. Han kan dra sig ur och få sina två millar tillbaka. Problemet är ju bara att det inte går om han fälls för mordbrand och det kommer fram att det är han själv som har tuttat på för att sänka husets värde. Frias han blir det svårare för EF, då får hon nog betala dom två miljonerna, och hennes försäkringsbolag betala uppbyggnaden av huset igen. Om han fälls kommer försäkringsbolaget att stämma honom för den summan. Dvs, innan domslut befinner sig husköpet i limbo. EF har således all anledning att vänta tills efter rättegång innan hon avslutar försäljningen.

Min poäng är att april har förflutit. I princip kan tre saker ha inträffat:
1 Magnus har hävt=limbo (som du skriver)
2 Han har pröjsat och tillträtt. (Inte galet sannolikt, men inte omöjligt)
3 Han gav f-n i att dyka upp med pengarna på tillträdesdagen - och då menar jag att det bara är att köra på för EF...

Fler alternativ?
Citera
2012-05-08, 22:57
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
3 Han gav f-n i att dyka upp med pengarna på tillträdesdagen - och då menar jag att det bara är att köra på för EF...

Fler alternativ?
Tillträdet skulle ju vara i april. Antingen är husköpet hävt (i så fall av ML får man förmoda) eller så har man skjutit på tillträdesdagen. Och varför skulle man göra det?

Ett tänkbart scenario (i MLs intresse) är att försäkringsfrågan hinner avgöras men det verkar väldigt optimistiskt och inte alls säkert att det gagnar honom. För EFs del finns naturligtvis intresset att straffrågan blir avgjord snart eftersom hon knappast kan hamna i sämre läge oavsett utgången där.

Hur som helst har någon lyckats skjuta på tillträdesdagen som det ser ut.
Citera
2012-05-08, 23:00
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Fler alternativ?

Nja, alternativ 4 skulle då vara att han inte har dykt upp med pengarna, men att EF väntar tills efter rättegång med att driva husförsäljningen vidare.

Om något skulle ha hänt på husföräljningsfronten så skulle tidningarna ha skrivit om det, that's all I'm saying...
Citera
2012-05-09, 00:11
Medlem
Preputiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det är många beten som finns inlagda i denna trådstart som många villigt nappat på.

Varför så kryptisk? Berätta vad du vet
Citera
2012-05-09, 00:44
Medlem
Preputiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Jag har bara noggrant följt denna tråd från start och ville bara göra läsarna uppmärksamma på att TS redan i inlägg 1 av någon anledning såpar banan rejält för den då nyss häktade och lägger skickligt ut flera saftiga beten som sedan flera okritiskt nappar på. Sedan följer allteftersom, i inlägg efter inlägg, flera "faktauppgifter" som snart behandlas som fakta av flera skribenter i tråden.

Ett exempel av "faktauppgift" från 2012:
"Magnus har fångats på en videoupptagning vid brandplatsen och kunnat identifieras av polisen"
Denna uppgift far sedan runt i många varianter i tråden men tas som en faktauppgift. I en variant finns han på en videoupptagning vid inköp av tändvätska.
När "proppskåpet" så småningom går för 2012 efter en kritisk granskning av densamme av ngn skribent i tråden börjar det lukta bränt på allvar.

Vill bara hissa en allvarlig varningsflagg. En alternativ gärningsman och ett alternativt händelseförlopp är fullt möjlig i detta fall. Om nu alla bevis och alla fynd och all logik är helt entydiga och helt glasklara i detta fall. Varför förlänger åklagaren häktningstiden gång på gång och med fulla restriktioner?
Finns det saker som talar emot att den häktade är rätt person och som måste kollas?

Det är min enda agenda. Läs tråden och reflektera en stund.
Jag blir alltmer fundersam. Varför måste en bana såpas så kraftigt om den redan är glashal?
Knivskarp reflektion med kirurgisk precision

Det är tänkbart att det skulle kunna finnas en alternativ gärningsman/kvinna. Jag håller dock detta för osannolikt. Brasa har flera motiv för att sätta huset i brand (ekonomiska, nekat bygglov osv). Även om osanningen om att Brasa skulle ha fångats på film på själva brottsplatsen växte till en sanning i tråden så har han ju bevisligen fångats på film då han inhandlade 20l tändvätska. Det är svårt att slingra sig ifrån.

Jag tycker teorierna om en alternativ gärningsman har injicerat nytt liv i tråden som gått på sparlåga ett tag. Antistatisk! Du får mer än gärna komma med ett alternativt scenario. Kan det faktiskt vara så att någon försöker sätta dit Brasa?
Citera
2012-05-09, 01:40
Medlem
Har man någonsin hört talas om att någon frihetsberövats och isolerats så länge för att ha misstänkts elda upp sitt hus. Rättvisan måste effektiviseras så att inte situationer kan uppstå där anklagade frias och kan tilldömas enorma skadestånd för konsekvenserna av deras frihetsberövande.
Rättegångar måste kunna initieras snabbare än vad som skett hittills.
Den häktade i detta fall kan se sina företagskonglomerat totalkrascha och inte kunna göra något för att rädda sin ekonomiska tillvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in