Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-09, 08:38
  #1
Medlem
Tänkte sälja bilen en audi a4 avant, den är lite för liten för familjen. Jag skulle vilja köpa en större bil för ca 90 000 - 130 000:- kravet är att den ska dra lite 0,4l -0,6l milen och inte har så hög skatt. Gärna en kvalitets bil och ingen fransk skitbil. Någon som har köptips?
Citera
2012-03-09, 08:47
  #2
Medlem
IGETMILKs avatar
Opel Zafira är vad som ploppar upp i huvudet rent spontant.

Äger ingen sådan själv men har kört en sådan ett par gånger (detta var visserligen ett par år sedan) och den var inte särskild törstig eller obekväm. Det är ingen uber kvalitet men den gör jobbet och har 5 alt 7 sittplatser.

Kompisen som ägde den hade inte haft några som helst problem under de 4åren han körde runt i den.
Citera
2012-03-09, 09:48
  #3
Medlem
Seat Alhambra
Citera
2012-03-09, 10:04
  #4
Medlem
Core.s avatar
Skoda superb? Trevlig att köra, de nya iallafall. Vet inte, den kanske också är för liten? Måste du ha fler säten eller bara mer utrymme?
Citera
2012-03-09, 10:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Skoda superb? Trevlig att köra, de nya iallafall. Vet inte, den kanske också är för liten? Måste du ha fler säten eller bara mer utrymme?

Tack för tipsen det uppskattas verkligen. Kollar för fullt!!
Klass v70 storlek fungerar utmärkt.. Vi fick låna en A6 diesel 00 modell den bara drack 0,6l milen, fast skatten var väldigt dyr och det vill man ju slippa vi kör max 1000 mil om året.
__________________
Senast redigerad av broder112 2012-03-09 kl. 10:18.
Citera
2012-03-09, 10:18
  #6
Medlem
LightClouds avatar
En japansk kombi av nyare årmodell. T.ex. Toyota Avensis med en liten motor eller eventuellt någon med hybridteknik.

Annars skryter väl Opel om sin låga bensinförbrukning på deras nyare modeller?
Citera
2012-03-09, 10:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
En japansk kombi av nyare årmodell. T.ex. Toyota Avensis med en liten motor eller eventuellt någon med hybridteknik.

Annars skryter väl Opel om sin låga bensinförbrukning på deras nyare modeller?

Tänkte kanske med lite bättre kvalite, Toyota är ju bra men känns plastig. Auidi A6 2,0 diesel drar 0,6l milen. Men kaske dyr skatt?
Citera
2012-03-09, 11:03
  #8
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Tänkte kanske med lite bättre kvalite, Toyota är ju bra men känns plastig. Auidi A6 2,0 diesel drar 0,6l milen. Men kaske dyr skatt?

Personligen anser jag att Toyota har blivit väldigt mycket bättre med åren, men det är väl en smaksak antar jag.

Audi har ju förvisso också gått framåt väldigt mycket i tekniken och är fina bilar, men är dyrare överlag i såväl skatt som försäkring som inköp.

Edit. Kom att tänka på Volkswagen Passat Variant också. Finns med mängder av motoralternativ och är väldigt fina bilar! Titta in dem!
__________________
Senast redigerad av LightCloud 2012-03-09 kl. 11:06.
Citera
2012-03-09, 11:31
  #9
Medlem
hottentots avatar
Jag tror du får väldigt svårt att hitta en bil som drar max 0,6L/m, har billig skatt o är stor som en a6:a för max 130000:- o som har bättre kvalitetskänsla än toyota.

En ny lågbudgetbil med miljöklassad dieselmotor har noll i skatt men du kommer inte få någon vidare kvalitetskänsla.

En större äldre bil tex v70, a6, bmw 5-serie m.m med dieselmotor kan du få att dra under 0,6L/m men då har du en dyr skatt.

En större bensinbil har inte så dyr skatt men drar mer än 0,6L/m

En 30 år gammal bil med nyare dieselmotor kan du renovera upp o fixa till så den uppfyller dina krav på billig skatt (gratis), max 0,6L/m, stor, ingen plastig känsla o kostar under 130000:- fast jag kan inte tänka mig att det är något alternativ för dig ändå.

Vad är det som är för litet med a4:an?

Kör du mycket så det har någon igt betydelse om bilen drar 0,7 el 0,8 L/m (på 1000mil blir skillnaden 3000:- på 0,6 el 0,8L/m) o det kan du lätt spara in på försäkring, skatt, service o värdeminskning på att köpa rätt bil.

Behöver ni alltid åka stort eller skulle det kanske löna sig med en wv lupo diesel som drar 0,4L/m o en äldre a6a som drar 1L/m för dom få gångerna man behöver en stor bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback