• 1
  • 2
2005-02-06, 14:20
Medlem
Troians avatar
Ibland kan man se att folk stavar sitt namn med ett "æ". Exempelvis http://susning.nu/Henrik_Bernhard_Palm%E6r . Vad kallar man detta tecken för?
Citera
2005-02-06, 14:42
Medlem
Ä?
Citera
2005-02-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ibland kan man se att folk stavar sitt namn med ett "æ". Exempelvis http://susning.nu/Henrik_Bernhard_Palm%E6r . Vad kallar man detta tecken för?
"Danskt ä" brukar jag säga. Enligt susning.nu har de även bokstaven inom norska, isländska och färöiska:

http://www.susning.nu/%c6

Jag får alltid problem när jag ska skriva "æ" (nu kopierade jag ditt), liksom danska ö - alltså o:et med ett diagonalt streck i, eftersom jag inte hittar dem på tangentbordet.
Citera
2005-02-06, 14:59
Moderator
Humbugs avatar
detta är förekommer även i Jämtskan.... det är en ren förolämpning mot oss jamtar att kalla det för dansk Ä... kan man inte kalla det nåt annat?
Citera
2005-02-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
detta är förekommer även i Jämtskan.... det är en ren förolämpning mot oss jamtar att kalla det för dansk Ä... kan man inte kalla det nåt annat?
Gärna för mig! Har du något förslag?
Citera
2005-02-06, 15:53
Medlem
Tompalizers avatar
Citat:

Jämt-Ä...
Citera
2005-02-06, 16:27
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Gärna för mig! Har du något förslag?

inget vettigt och seriöst förslag... min första tanke var att kalla det "Humbug-Ä", men jag tror inte andra e så pigg på just det förslaget...
Citera
2005-02-06, 20:57
Medlem
Citat:
inget vettigt och seriöst förslag... min första tanke var att kalla det "Humbug-Ä", men jag tror inte andra e så pigg på just det förslaget...
Nja... Problemet skulle väl vara att ett mycket begränsat antal personer skulle begripa vad man menade.

Men nu börjar jag fundera: Har jämtskan ett särskilt skriftspråk, eller hur används bokstaven?
Citera
2005-02-06, 20:58
Bannlyst
A-E skulle jag säga, men jag vet inte
Citera
2005-02-07, 07:58
Medlem
dIRe_s avatar
En hopskrivning av 2 bokstäver kallas en Ligatur. I detta fall är det sådeles en AE-ligatur.
Citera
2005-02-07, 08:12
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Men nu börjar jag fundera: Har jämtskan ett särskilt skriftspråk, eller hur används bokstaven?

kanske en annan tråd, men jamskan fungerar precis som norskan när det gäller grammatik mm. Exempel: mæ, dæ = vi, ni. Kjæring = respektive, kvinna (ej detsamma som det svenska skällsordet: kärring)
Citera
2005-02-07, 08:29
Medlem
Vad sägs om snabel-ä?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem