Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Nu är det ju så att det är precis det man har. När polisen bedömer att de behöver stöd av HV så ringer de upp någon på närmaste HV-förband (nu har jag inte koll på om det är "VB" på utbildningsgruppen eller chefen för aktuell bataljon som rings upp)
Sedan "rinner" ordern ner till det förband som ligger bäst till geografiskt, och där går telefonkedja igång.
Mina personliga erfarenheter av sådana eftersök är att de först ringer in MC-ordonanser på ett rätt tidigt stadium för att dessa skall kunna göra väg/stig sök. Sedan fyller man på med fotfolk, mängden personal som kallas in styrs av Polisen.
Oftast behövs det inte heller några enorma mängder med folk i initialskedet.
Något som också är väldigt viktigt att ha med sig är vad man gör EFTER ett eftersök. Hur tar man hand om den grupp som hittar den man letat efter i 6 timmar hängandes i ett träd eller liggandes under en gran
Min poäng var att det knappast är MPS som kan begära att hemvärnet ska rycka in- det är fortfarande något som styrs av FöM/Polis, och bedömer inte dessa att det behövs sättas in så tycker jag att det är tveksamt om hemvärnet rycker in ändå.
Någon som har varit borta flera månader som polisen inte längre utreder tror jag inte är berättigat t.ex, men vad vet jag?
Anser man sig behöva stöd efter ett personfynd så ska MPS tillhanda räddningstjänst/präst/annan person med utbildning i krishantering, har tappat det korrekta ordet.
Men en utbildad person som ger stöd.
Till 6.A.M vill jag säga att man inte tas seriöst när man hittar på saker, inte heller om man förklarar att "såhär är det" med ett "kanske" efter sig.
Undrar samtidigt vem det är som inte tar till sig vad den andra säger, när du fortfarande hävdar att polisen bör kunna göra samma sak.
Vänligen länka mig någonstans där det framgår att man får involvera hundratals civila i en skallgång.
Dessutom är många eftersök inriktade på gamla försvinnanden (polisiärt sett) samt självmordsfall.
Man behöver ingen spetskompetens (jag har ingen) för att inse att polisen omöjligen kan göra hela poliskåren upptagen med att springa omkring i skogen en hel dag på jakt efter någon man misstänker tog livet av sig för tre månader sedan.
Varför jag dock skulle ha bättre koll på det än du är ju självfallet en gissning från min sida.
Men då jag själv har letat efter en försvunnen person (med resultat) så har man av anhöriga och polis fått information om hur polisen jobbar när det gäller självmordsfall.
Tycker man att polisen jobbar på ett inkorrekt sätt så är det en åsikt, men att de jobbar efter deras order och föreskrifter uppifrån är fakta, och inte något jag hittar på för att verka viktig.
Men jag väljer att avsluta argumentationen med dig, för uppenbarligen har du koll på vad polisen bör och inte bör göra än vad jag har