2012-11-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Visst är det så, därför är Hemvärnet en mycket bra organisation!
Men jag tror att vi lever i en drömvärld om man tror sig ha ett helt livgarde på speed-dial som kan/får rycka in så fort man ringer.

Dessutom hittar MPS en väldig massa människor som Hemvärnet inte kallas in för.

MPS är ett gäng skickliga amatörer vilket innebär att de har en värdefull blandning av kompetens och handlingsfrihet. Vill polisen ha ut Hemvärnet så kallas Hemvärnet ut men MPS hittar ju även människor i icke-akuta lägen (t.ex. Marina) och i lägen då Hemvärnet av någon anledning inte kallats ut (GBG).
Citera
2012-11-12, 09:28
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Nu är det ju så att det är precis det man har. När polisen bedömer att de behöver stöd av HV så ringer de upp någon på närmaste HV-förband (nu har jag inte koll på om det är "VB" på utbildningsgruppen eller chefen för aktuell bataljon som rings upp)

Sedan "rinner" ordern ner till det förband som ligger bäst till geografiskt, och där går telefonkedja igång.

Mina personliga erfarenheter av sådana eftersök är att de först ringer in MC-ordonanser på ett rätt tidigt stadium för att dessa skall kunna göra väg/stig sök. Sedan fyller man på med fotfolk, mängden personal som kallas in styrs av Polisen.
Oftast behövs det inte heller några enorma mängder med folk i initialskedet.

Något som också är väldigt viktigt att ha med sig är vad man gör EFTER ett eftersök. Hur tar man hand om den grupp som hittar den man letat efter i 6 timmar hängandes i ett träd eller liggandes under en gran
Min poäng var att det knappast är MPS som kan begära att hemvärnet ska rycka in- det är fortfarande något som styrs av FöM/Polis, och bedömer inte dessa att det behövs sättas in så tycker jag att det är tveksamt om hemvärnet rycker in ändå.

Någon som har varit borta flera månader som polisen inte längre utreder tror jag inte är berättigat t.ex, men vad vet jag?

Anser man sig behöva stöd efter ett personfynd så ska MPS tillhanda räddningstjänst/präst/annan person med utbildning i krishantering, har tappat det korrekta ordet.
Men en utbildad person som ger stöd.

Till 6.A.M vill jag säga att man inte tas seriöst när man hittar på saker, inte heller om man förklarar att "såhär är det" med ett "kanske" efter sig.
Undrar samtidigt vem det är som inte tar till sig vad den andra säger, när du fortfarande hävdar att polisen bör kunna göra samma sak.

Vänligen länka mig någonstans där det framgår att man får involvera hundratals civila i en skallgång.
Dessutom är många eftersök inriktade på gamla försvinnanden (polisiärt sett) samt självmordsfall.
Man behöver ingen spetskompetens (jag har ingen) för att inse att polisen omöjligen kan göra hela poliskåren upptagen med att springa omkring i skogen en hel dag på jakt efter någon man misstänker tog livet av sig för tre månader sedan.

Varför jag dock skulle ha bättre koll på det än du är ju självfallet en gissning från min sida.
Men då jag själv har letat efter en försvunnen person (med resultat) så har man av anhöriga och polis fått information om hur polisen jobbar när det gäller självmordsfall.

Tycker man att polisen jobbar på ett inkorrekt sätt så är det en åsikt, men att de jobbar efter deras order och föreskrifter uppifrån är fakta, och inte något jag hittar på för att verka viktig.

Men jag väljer att avsluta argumentationen med dig, för uppenbarligen har du koll på vad polisen bör och inte bör göra än vad jag har
Citera
2012-11-12, 10:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Nu är det ju så att det är precis det man har. När polisen bedömer att de behöver stöd av HV så ringer de upp någon på närmaste HV-förband (nu har jag inte koll på om det är "VB" på utbildningsgruppen eller chefen för aktuell bataljon som rings upp)

Sedan "rinner" ordern ner till det förband som ligger bäst till geografiskt, och där går telefonkedja igång.

Mina personliga erfarenheter av sådana eftersök är att de först ringer in MC-ordonanser på ett rätt tidigt stadium för att dessa skall kunna göra väg/stig sök. Sedan fyller man på med fotfolk, mängden personal som kallas in styrs av Polisen.
Oftast behövs det inte heller några enorma mängder med folk i initialskedet.

Något som också är väldigt viktigt att ha med sig är vad man gör EFTER ett eftersök. Hur tar man hand om den grupp som hittar den man letat efter i 6 timmar hängandes i ett träd eller liggandes under en gran

Polisen begär stöd från Försvarsmakten, de nybildade Militärregionerna spelar en roll här. Polisen begär inte stöd från ett lokalt hemvärnsförband.

Du är inne på något viktigt som jag misstänker att MPS inte förmedlat på ett tydligt vis till sina medlemmar. Att, söka efter försvunna personer kan innebära upplevelser man svårligen kunde föreställa sig. Den man hittar ville kanske försvinna, kanske har personen mördats osv. Det är sin sak att hitta en tioårig flicka livs levande, men hur många är förberedda på att hitta ett lik, kanske lemlästat, osv. I det perspektivet vore det ärligt av ledningen för MPS att upplysa och utbilda sina medlemmar i att kunna hantera en sådan situation på ett bra sätt. De måste vara tränade och mentalt förberedda på sådana situationer, är de det idag?

Man kan ta det lite längre. Jag har sett bilder i media från söket efter Anna i Gbg, barn som deltog i insatsen. Är det lämpligt att tillåta barn att delta i organiserade sök? Om de gör det som privatpersoner på egen hand är sin sak, deras fulla rättighet, men är MPS beredda på att ta ansvar för de barn men även vuxna som eventuellt kommer att vara med om hemskheter de aldrig kunnat föreställa sig?

(Kan inte säga att de barn jag sett sökt under MPS paraply, dock är frågan viktig tycker jag)
Citera
2012-11-12, 16:34
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen begär stöd från Försvarsmakten, de nybildade Militärregionerna spelar en roll här. Polisen begär inte stöd från ett lokalt hemvärnsförband.

Du är inne på något viktigt som jag misstänker att MPS inte förmedlat på ett tydligt vis till sina medlemmar. Att, söka efter försvunna personer kan innebära upplevelser man svårligen kunde föreställa sig. Den man hittar ville kanske försvinna, kanske har personen mördats osv. Det är sin sak att hitta en tioårig flicka livs levande, men hur många är förberedda på att hitta ett lik, kanske lemlästat, osv. I det perspektivet vore det ärligt av ledningen för MPS att upplysa och utbilda sina medlemmar i att kunna hantera en sådan situation på ett bra sätt. De måste vara tränade och mentalt förberedda på sådana situationer, är de det idag?

Man kan ta det lite längre. Jag har sett bilder i media från söket efter Anna i Gbg, barn som deltog i insatsen. Är det lämpligt att tillåta barn att delta i organiserade sök? Om de gör det som privatpersoner på egen hand är sin sak, deras fulla rättighet, men är MPS beredda på att ta ansvar för de barn men även vuxna som eventuellt kommer att vara med om hemskheter de aldrig kunnat föreställa sig?

(Kan inte säga att de barn jag sett sökt under MPS paraply, dock är frågan viktig tycker jag)
Jag tror dock att det är nyttigt att läsa på om organisationen, t.ex genom att gå in på deras hemsida- www.missingpeople.se, svårare än så är det inte.

Sedan kan man också lyssna på vad jag har skrivit om, då det jag har skrivit stämmer såvitt jag vet- Peder får gärna rätta mig.

1. Innan skallgången startar så har ledningsgruppen haft briefing i ungefär en timme innan, en halvtimme innan skallgångens start så har personer med god lokalkännedom ombetts att dyka upp (blivna patrulledare), och vid skallgångens start så informerar den operativa chefen SAMTLIGA om vem det är man letar efter, omständigheter, regler (t.ex kameraförbud) och vad man kan förväntas att hitta.
Går man och letar efter någon i en skog som har varit borta i två månader så säger man inte att man letar efter en gubbe som sitter och vinkar på en sten mitt i skogen..

2. MPS har utbildade ledningsgrupper som har det övergripande ansvaret vid skallgångarna.

3. MPS tillhandahar samt förmedlar kontakt med räddningstjänst, präst och andra personer med adekvat utbildning till att hantera människor i chocktillstånd, kris mm.

4. Man måste vara 18+ för att få gå med i skallgångskedjan.

Jag tycker att det är lite tråkigt att det riktas kritik eller skeptiska inlägg mot en organisation som man inte ens har brytt sig om att googla

Både dina och 6.A.M's "argument", frågor eller kritik har sina svar, svart på vitt på deras hemsida.
Det har även svarats på x antal gånger genom tråden, mer kan man faktiskt inte göra..
Man väljer ju att se det man vill se, och blunda för resten.
Citera
2012-11-12, 17:07
Medlem
Blev lite orolig när jag såg högsta ledningen i MPS. Utseendemässigt alltså, såg ut som white trash människor som klarat högstadiet och levt på bidrag sen dess. Det blev ju inte bättre av att de var mor och son som var en av de högsta. NEPTOTISMEN lyste starkt i deras ögon. Kan bara tänka mig vad de har tilldelat varandra för styrelsearvoden. Njjjjjjjja, en uppdrag granskning hade nog inte varit fel innan de skrattar hela vägen till banken!

Sen allt rabalder att det är en ideel och alla jobbar gratis.... ok, javisst alla som söker men ledningen plockar pengar!!!
Senast redigerad av bridge 2012-11-12 kl. 17:09.
Citera
2012-11-12, 17:18
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Blev lite orolig när jag såg högsta ledningen i MPS. Utseendemässigt alltså, såg ut som white trash människor som klarat högstadiet och levt på bidrag sen dess. Det blev ju inte bättre av att de var mor och son som var en av de högsta. NEPTOTISMEN lyste starkt i deras ögon. Kan bara tänka mig vad de har tilldelat varandra för styrelsearvoden. Njjjjjjjja, en uppdrag granskning hade nog inte varit fel innan de skrattar hela vägen till banken!

Sen allt rabalder att det är en ideel och alla jobbar gratis.... ok, javisst alla som söker men ledningen plockar pengar!!!
Finns ingen ledning i MPS, det är Styrelsen som består av en handfull människor, sedan är det ledningsgrupper i olika län i Sverige.

Jag blir faktiskt förvånad över att det finns så många människor som tror att det växer miljontals kronor i överflöd till en ideell organisation som inte ens är ett år gammal- vet faktiskt inte vilken sida som är naiv, jag som 20+ som hävdar motsatsen, eller övriga
Citera
2012-11-12, 18:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror dock att det är nyttigt att läsa på om organisationen, t.ex genom att gå in på deras hemsida- www.missingpeople.se, svårare än så är det inte.

Sedan kan man också lyssna på vad jag har skrivit om, då det jag har skrivit stämmer såvitt jag vet- Peder får gärna rätta mig.

1. Innan skallgången startar så har ledningsgruppen haft briefing i ungefär en timme innan, en halvtimme innan skallgångens start så har personer med god lokalkännedom ombetts att dyka upp (blivna patrulledare), och vid skallgångens start så informerar den operativa chefen SAMTLIGA om vem det är man letar efter, omständigheter, regler (t.ex kameraförbud) och vad man kan förväntas att hitta.
Går man och letar efter någon i en skog som har varit borta i två månader så säger man inte att man letar efter en gubbe som sitter och vinkar på en sten mitt i skogen..

2. MPS har utbildade ledningsgrupper som har det övergripande ansvaret vid skallgångarna.

3. MPS tillhandahar samt förmedlar kontakt med räddningstjänst, präst och andra personer med adekvat utbildning till att hantera människor i chocktillstånd, kris mm.

4. Man måste vara 18+ för att få gå med i skallgångskedjan.

Jag tycker att det är lite tråkigt att det riktas kritik eller skeptiska inlägg mot en organisation som man inte ens har brytt sig om att googla

Både dina och 6.A.M's "argument", frågor eller kritik har sina svar, svart på vitt på deras hemsida.
Det har även svarats på x antal gånger genom tråden, mer kan man faktiskt inte göra..
Man väljer ju att se det man vill se, och blunda för resten.

Kameraförbud? Får man inte bära en kamera vid eftersök?
Citera
2012-11-12, 20:32
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kameraförbud? Får man inte bära en kamera vid eftersök?
Du får bära hur många kameror du vill, men jag syftade kanske mer på att man inte får fotografera eventuella fynd...
Alla sociala nätverk, film, bildtagning är förbjudet vid skallgång, av uppenbara orsaker
Citera
2012-11-12, 20:55
Medlem
Tomatos avatar
Det är ju bara att inse att alla blivit rövknullade av MPS.
De tigger pengar som fan på sin FB-sida.
Organisationen består av endast 6 personer och INGA medlemmar, som därmed naturligtvis inte kan påverka styrelsen.
Pengarna som givetvis kan vara flera miljoner spenderar dom på, tiden som blir över efter sökningarna, i konferanser m.m.
Luktar Bullshit Låååång väg.

Hur dyrt kan det vara och sitta vid datorn en liten stund på FB, och kanske ett telefonsamtal till polisen för en grupp på 6 personer inför ett "sök", som de rövknullade utför helt gratis, medans de styrande käkar gott på "konferanser"
Ideellt----> Fuck my ass

Jag kan inte tänka mig att de sex personerna från MPS åker upp från Göteborg till Falun om det blir sökning av den senaste personen Pierre...
De litar nog på sina "work for free heroes" som varken får ära eller glans

Här står det att det inte finns några medlemmar:
http://expressen.se/nyheter/missing-...a/?partner=www
Citera
2012-11-12, 20:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du får bära hur många kameror du vill, men jag syftade kanske mer på att man inte får fotografera eventuella fynd...
Alla sociala nätverk, film, bildtagning är förbjudet vid skallgång, av uppenbara orsaker

Är det ett villkor som MPS stadgat för dem som vill delta i sök i MPS regi?
Citera
2012-11-12, 21:03
Medlem
David Pruttons avatar
Problemet är väl att man gärna vill framstå som en organiserad förening med "medlemmar" som genomför söken... Kopplat till det har man tagit fram en del "krav" för att få vara med att söka.

Det lustiga i kråksången är att någon medlemskap i organisationen (givetvis) inte kontrolleras eller behövs vid söken - varvid deras "krav" är tandlösa.

Få personer tror jag seriöst kritiserar de positiva effekterna av MPS, men det är också i denna massmediala succé och framgångsrika tid man bör förhålla sig konstruktivt kritisk och visst finns frågetecken för vad organisationen egentligen är.

Edit: Länken ovan fungerade inte för mig, denna länken bekräftar att utöver ledningsgruppen på sex personer så finns, såvitt jag förstår inga medlemmar.
http://www.expressen.se/nyheter/miss...a-hittat-anna/
Senast redigerad av David Prutton 2012-11-12 kl. 21:11.
Citera
2012-11-12, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Problemet är väl att man gärna vill framstå som en organiserad förening med "medlemmar" som genomför söken... Kopplat till det har man tagit fram en del "krav" för att få vara med att söka.

Det lustiga i kråksången är att någon medlemskap i organisationen (givetvis) inte kontrolleras eller behövs vid söken - varvid deras "krav" är tandlösa.

Få personer tror jag seriöst kritiserar de positiva effekterna av MPS, men det är också i denna massmediala succé och framgångsrika tid man bör förhålla sig konstruktivt kritisk och visst finns frågetecken för vad organisationen egentligen är.
Det är en unik organisation, utan medlemmar.

Expressen: Missing People hyllas efter att ha hittat Anna
Citat:
I ledningen för Missing People sitter sex stycken personer. Organisationen har inga medlemmar, utan som privatperson kan man dels gå med i deras Facebookgrupp, dels anmäla sig som frivillig på deras hemsida.

Det är en näringsverksamhet som drivs av sex personer. Avsikten är att försörja sig själva och göra vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in