2012-03-08, 22:10
Medlem
Hej på er! Två frågor:

1.
Sedan ett tag tillbaka (säg två-tre veckor) har jag en helt fantastisk klåda på/kring vänster bröstvårta. Den kliar både med och utan kläder och i mitten på bröstvårtan (vid "mjölkhålen") har den blivit lite blå/lilaaktig - lite som ett blåmärke typ. De små prickarna/upphöjningarna runt i vårtgården kliar också otroligt mycket och är lite svullna. När jag nu kollade lite extra noga för att se så det inte fastnat något hår eller liknande så såg jag att bröstvårtan "spruckit" lite på sidan av själva vårtan. Både ur sprickan och ur själva bröstvårtan kommer det lite vitt klet - inte rinnigt alls utan mer krämaktigt.

Framför allt klådan håller på att ta kål på mig lite grann. SJUKT irriterande och börjar göra ont att klia. Finns det något jag kan använda som dämpar klådan? Jag har testat fuktkräm utan någon direkt effekt, både fettbaserad och vattenbaserad. Och vad är "sprickan"?

2.
Från och till, jäkligt oregelbundet, under en längre tid (säg 2-3 år snart) har jag haft en något oregelbunden hjärtrytm. Inte alltid och inte under några längre perioder per gång. Jag har svårt att förklara hur det känns - antingen som att hjärtat slår ett par extra, jäkligt snabba, slag eller som att det är ett, låååångt, långsamt slag. Det kan uppkomma när jag är ute på stan, när jag sitter i skolan, när jag sitter hemma och tar det lugnt eller när jag är på gymmet - inget som helst mönster som jag har kunnat upptäcka. Får inte heller några förkänningar för när det ska komma eller så heller.
Har inte varit hos läkare med det och är inte direkt orolig för att det skulle vara något allvarligt eller farligt, mest nyfiken på vad det kan vara. Någon som har någon idé?
Citera
2012-03-08, 22:32
Medlem
Hur gammal är du?

Bröstförändringar ska man vara jäkligt försiktig med, eftersom du inte nämner något om att du misstänker graviditet blir det extra allvarligt.Klåda kan bero på att man helt enkelt är torr och irriterad, men du vet säkert att det även kan vara tecken på andra tråkigheter.
Vätska ur bröstet ska alltid undersökas, så ränn till läkare med detta.
Jag vill inte skrämmas med cancerskyltar, om du är ung så är det säkert ingen fara. Men..ja.

Extraslag och annat är tydligen rätt vanligt och ofta helt ofarligt, men sådant vet säkert någon annan mer om.
Citera
2012-03-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Hur gammal är du?

Bröstförändringar ska man vara jäkligt försiktig med, eftersom du inte nämner något om att du misstänker graviditet blir det extra allvarligt.Klåda kan bero på att man helt enkelt är torr och irriterad, men du vet säkert att det även kan vara tecken på andra tråkigheter.
Vätska ur bröstet ska alltid undersökas, så ränn till läkare med detta.
Jag vill inte skrämmas med cancerskyltar, om du är ung så är det säkert ingen fara. Men..ja.

Extraslag och annat är tydligen rätt vanligt och ofta helt ofarligt, men sådant vet säkert någon annan mer om.

Så länge jungfrufödsel inte drabbar fler än jungfru Maria så är jag definitivt inte på tjocken.
Inte torr, men irriterad verkar ju huden vara. Kliar som fan, men hjälper inte direkt att smörja in den som sagt.
Är inte vätska, mer bara kladd, samma konsistens som flensost typ. Luktar dock inte sunk.
Är hyfsat ung i alla fall.
Citera
2012-03-08, 23:00
Medlem
1: var som kommer ut? Är området ömt, rött, varmt eller något sådant?
Du mår bra för övrigt? Inte slö?
Runt området, inte synliga blodådror, missfärgning som sprider sig?
Två-tre veckor av problem?
jag tror nog det vore rätt av dig att ta dig till VC och låta en doktor ta sig en titt på ditt bröst. Säkert inget farlig och troligen enkelt att behandla. Ingen anledning att plåga dig längre.

2: Oregelbunden hjärtrytm är vanligt och alldeles ofarligt i de flesta fallen. De allra flesta har känningar av det, att hjärtat slår ett halvt slag, stannar en liten stund eller slår dubbelslag. Vill tro att många inte märker av det ens.
Citera
2012-03-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
1: var som kommer ut? Är området ömt, rött, varmt eller något sådant?
Du mår bra för övrigt? Inte slö?
Runt området, inte synliga blodådror, missfärgning som sprider sig?
Två-tre veckor av problem?
jag tror nog det vore rätt av dig att ta dig till VC och låta en doktor ta sig en titt på ditt bröst. Säkert inget farlig och troligen enkelt att behandla. Ingen anledning att plåga dig längre.

2: Oregelbunden hjärtrytm är vanligt och alldeles ofarligt i de flesta fallen. De allra flesta har känningar av det, att hjärtat slår ett halvt slag, stannar en liten stund eller slår dubbelslag. Vill tro att många inte märker av det ens.

Inte var, mer vitt klet. Inte rött (mer än när jag kliat på det).. Varmt är det, men inte egentligen varmare än det andra bröstet i alla fall. Mår i övrigt bra, eller i alla fall som vanligt.
Inga synliga blodådror eller missfärgning (mer än toppen av bröstvårtan då).
Citera
2012-03-09, 23:03
Medlem
Jag har två tankar

Ena är att det är en infektion men din beskrivning av det tyder inte på det.
Andra är att det är någon form av mjölkämne som kommer ut. Inte färdig mjölk för ett barn men att några celler som har med den produktionen att göra har kopplat fel.

Oavsett verkar det inte gå över av sig själv, du är inte döende utan det är irriterande.
Du kan alltid ringa sjukvårdsupplysningen eller kanske prata med personalen på ett apotek, de senare kan veta mer än man kan tro.

Söker lite på google, hittar
http://www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m212019.html
tycks kunna ha något med p-piller att göra. Känns det igen?

Inte fel av dig att kontakta vården.
Citera
2012-03-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Jag har två tankar

Ena är att det är en infektion men din beskrivning av det tyder inte på det.
Andra är att det är någon form av mjölkämne som kommer ut. Inte färdig mjölk för ett barn men att några celler som har med den produktionen att göra har kopplat fel.

Oavsett verkar det inte gå över av sig själv, du är inte döende utan det är irriterande.
Du kan alltid ringa sjukvårdsupplysningen eller kanske prata med personalen på ett apotek, de senare kan veta mer än man kan tro.

Söker lite på google, hittar
http://www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m212019.html
tycks kunna ha något med p-piller att göra. Känns det igen?

Inte fel av dig att kontakta vården.

Inte ätit p-piller denna sidan millenieskiftet. Är inte heller direkt ett mjölkläckage, det är mer som typ flensost fast i bröstvårtan. Luktar inte något alls.

Är mest att jag under senaste två åren genomgått ungefär en miljon läkarbesök och undersökningar för att klarlägga vad som är fel och jag är rätt trött på sjukvården. Så länge jag kan slippa gå dit är jag nöjd.
Citera
2012-03-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goddard
Inte ätit p-piller denna sidan millenieskiftet. Är inte heller direkt ett mjölkläckage, det är mer som typ flensost fast i bröstvårtan. Luktar inte något alls.

Är mest att jag under senaste två åren genomgått ungefär en miljon läkarbesök och undersökningar för att klarlägga vad som är fel och jag är rätt trött på sjukvården. Så länge jag kan slippa gå dit är jag nöjd.
Okej, då ska jag vara tyst och hoppas att någon som drabbats av något liknande ditt problem ger sig till känna.

Du kan ringa sjukvårdsupplysningen anonymt... kanske de vet?
Citera
2012-03-10, 13:19
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Äh det låter som gammal hederlig svamp.
Resultat av BH, amning etc.

Kliar, sticker och svider.

Finns salvor mot det.
Citera
2012-09-11, 21:57
Medlem
missanonymouss avatar
Hej!
Jag vet att detta är en gammal tråd men jag har svaret på detta! Jag fick en gel av min hudterapeut och den är ett mirakel. Här kan ni köpa den till bästa pris: http://www.hudvardsbutik.se/-9/speci...energising-gel -prolagne-strkande-fr-ansikte-och-kropp-150ml
Energising Gel, Prolagéne från Decléor!
Jag har haft såna problem, det har kliat, spruckit blödit och drivit mig till vansinna. En dag, EN DAG! så var det läkt med denna!!!! Det går åt pyyyyttelite, det är verkligen en mirakelgel!

Hoppas att alla som lider kan se detta, vet inte hur jag ska nå ut mer än såhär.
KÖP DEN!!

Såg att någon skrivit att det är svamp! BEHANDLA INTE SVAMP!!!!
ALLA mediciner mot svamp förstör kroppen.
Köp svavel och membrasin! 1tsk svavel (MSM finns på svenskhäslokost.se) i 2 dl vatten morgon och kväll och membrasin en gång per dag i samband med mat i 2 månader sen kan man dra ner på det. DET GÖR SUSEN!
Har haft återkommande problem under 7 års tid och först nu efter att ha hittat ett tips om svavel är jag fri från problem

SVAVEL MOT SVAMP
DECLÉOR MOT KLIANDE BRÖSTVÅRTOR!
Snälla undvik västvärdens mediciner så pass det bara går, det gör ingen nytta när det kommer till såna saker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in