• 1
  • 2
2005-02-06, 12:32
Medlem
Mnga arter r som nyfdda "gulliga" etc, trubbig anskite etc och ser ut s fr att ett kat skydd skall finnas mot omgivningen (har jag fr mig).
Men torde det inte vara genialiskt att arter skapas med ett bestndigt juvenilt utseende, dvs man kan lura bytet?

Eller har vi i samhllet blivit lrda att vissa djur r farliga och drfr associerar deras utseende och andra utseenden som liknar dessa fr farliga?
Citera
2005-02-08, 11:55
Medlem
tamaguchis avatar
...

Vr frmga att se "juvenilitet" gller bara dggdjur. Visst lejon och bjrnar ser juvenila ut nr de r sm.
Citera
2005-02-08, 13:39
Medlem
Inte juvenila direkt men flodhstar ser rtt fredliga ut men ska visst vara skitfarliga.
Citera
2005-02-08, 16:35
Medlem
Orsaken till att dggdjursungar har stora huvuden relativt kroppen r nog att "f plats med s mycket hjrna som mjligt" nr de brjar livet utanfr livmodern. Hjrnan behver vara tillrckligt stor frn brjan fr att verleva och utvecklas, kroppen kan vxa till mycket mer, relativt sett.

Aprop din frga.... kommer inte p ngot rovdjur som ser "gullligt" ut i vuxen lder. Men visst har vuxna koalor och kaniner, t ex, ett reletivt stort huvud i frhllande till kroppen? Om de varit smarta hade de kunnat utnyttja det..
Citera
2005-02-09, 13:26
Medlem
jag tror inte att det i djurvrlden gr att utnyttja sin gullighet.. som std fr min tes tar jag exemplet med vran hund som inte har ngra som helst betnkligheter fr att bita vran supergulliga katt. dvs Det r bara mnniskor som tycker djuren r gulliga, och mnniskor skulle snabbt lra sig att s inte var fallet ifall t ex det gulliga djuret ifrga hoppade upp och bet en i halsen och sg blod.
Dremot finns det ju teorier om att t ex kattungar och hundar utnyttjar sitt "juvenila" utseende fr att vi ska ge dom mat och skta om dom, utan att fr sakens skull behva ge ngonting tillbaka (en katt r t ex st men det mest odrgliga djuret p denna planet). Hundarna har ntt mycket strre framgng p grund av dess "sthet" n vad t ex vargarna har gjort med deras jaktskicklighet.
Citera
2005-02-09, 21:33
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
(en katt r t ex st men det mest odrgliga djuret p denna planet).

Protest!
Citera
2005-02-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Protest!
ngonsin umgtts med en katt ?
Citera
2005-02-09, 23:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Protest!

Instmmer!
P vilket stt skulle en katt vara mer odrglig n t ex en hund?
Citera
2005-02-11, 02:11
Medlem
Hundarna bryr sig om en, kommer till en och frsker uppmuntra en ifall dom mrker att man mr dligt. katter accepterar att man finns bara fr att man ger dom mat och att man r fr stor fr att dda. iaf min uppfattning
Citera
2005-02-11, 03:25
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Hundarna bryr sig om en, kommer till en och frsker uppmuntra en ifall dom mrker att man mr dligt. katter accepterar att man finns bara fr att man ger dom mat och att man r fr stor fr att dda. iaf min uppfattning

Jag tror att du skulle behva umgs med mina katter lite, s tror jag att du snart ndrat uppfattning!
Citera
2005-02-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag tror att du skulle behva umgs med mina katter lite, s tror jag att du snart ndrat uppfattning!

du kanske skulle ta och trffa vran kastrerade perserhanne med tstrningar.
Citera
2005-02-11, 11:27
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:

Allts, min katt kommer alltid och spinner nr den mrker att jag mr skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in