Citat:
Ursprungligen postat av Oceanliner
Vill du utveckla med några konkreta Do's and dont's så hade det vart intressant att läsa! Som nybakad ingenjör utan akademiker inom släkten varken på mammas eller pappas sida så är jag ganska aningslös om vad som väntar. Jag vet vilka koder som gäller på ett industrigolv och numera på högskolan men nästa steg är höljt i dunkel.
Det är svårt att svara generellt på det, det handlar ju mycket om företagskultur. På ett litet företag så kommer ju företagskulturen vara väldigt personpräglad, dvs styras väldigt mycket av ägaren eller ägarna samt de som varit länge i företaget.
På ett litet företag blir det ju viktigt att passa in i gänget, givetvis ska man kunna vara sig själv, men personkemi blir väldigt viktigt, så man bör ha viss anpassningsförmåga. Rent generellt så tror jag att man kan säga att man måste vara beredd på att få varierade arbetsuppgifter och att göra det som behövs, oavsett vad som står i arbetsbeskrivningen.
Vad gäller företagskultur så kan den nog variera mycket beroende på bransch också. Är det en ung bransch med modern teknik (IT, telekom, etc) eller en mer traditionell bransch (tillverkningsindustri, bygg, etc)?
Något som kan vara värt att tänka på är att i ett litet företag kommer man ofta nära sina chefer och då kan det vara svårare att ställa krav. Chefen är inte någon anonym där uppe i hierarkin, utan den där schyssta snubben som kommer in på fredageftermiddagen och frågar om man inte kan tänka sig att köra gratis i helgen för att få klart det där skitviktiga kundjobbet, eller som förklarar att visst gör man ett bra jobb, men det går ju lite knackigt just nu, så tyvärr kan det nog inte bli några löneökningar i år heller. I det läget är det kanske inte så lätt att slå näven i bordet.