• 1
  • 2
2012-03-08, 18:57
Medlem
I Expressen läser man idag om en varg som setts i Köping.

http://www.expressen.se/nyheter/varg...nens-lekplats/

Enligt rykten ska lastbil från Kolmårdens djurpark setts i närheten tidigare och kan ha släppt ut varg i Mälardalen.

*** Är det ngn som vet mer om det ?!?

Eller kan det vara ett rykte pga av vargen inte verkar vara så rädd för människor ?
...eller kanske en förklaring varför de inte är rädda för folk.. ?
Citera
2012-03-08, 18:59
Medlem
nattbushcitys avatar
Detta är en skröna som Bengt af Klintberg tog upp i en av sina böcker.
Citera
2012-03-08, 19:18
Medlem
SportTacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattbushcity
Detta är en skröna som Bengt af Klintberg tog upp i en av sina böcker.

Ja precis, för allt han säger är sant.

Förintelsen är också en skröna. Det säger jag!

Citera
2012-03-09, 23:06
Medlem
Att grunden tills dagens vargstam är inplanterad råder det ju knappast något tvivel om. NVV hade sett ut ett lämpligt område i Värmland som varg kunde släppas i, 7 vargar införskaffades från köpenhamns djurpark. Vargarna kom till Borås djurpark där 5st blev "avlivade" och ungefär samtidigt så dök dom första vargarna upp i Värmland på exakt den plats NVV föreslagit för utplantering.

True story!

NVV förnekar ju såklart allting och säger att det var en ren slump, men ingen kan inbilla mig att en flock vargar kunde ta sig förbi lapparna på 70-talet, inte en chans.

Men att djurparker åker runt och släpper ut vargar är jag skeptiskt till. Tror att NVV har skött det på egen hand.
Citera
2012-03-09, 23:08
Medlem
rockandrollas avatar
Alla vargar borde tvångsförflyttas till Värmland,
varför ska södra Sverige behöva dras med dessa rovdjur?
Citera
2012-03-09, 23:17
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
I Expressen läser man idag om en varg som setts i Köping.

http://www.expressen.se/nyheter/varg...nens-lekplats/

Enligt rykten ska lastbil från Kolmårdens djurpark setts i närheten tidigare och kan ha släppt ut varg i Mälardalen.

*** Är det ngn som vet mer om det ?!?

Eller kan det vara ett rykte pga av vargen inte verkar vara så rädd för människor ?
...eller kanske en förklaring varför de inte är rädda för folk.. ?
Vargar som varit i fångenskap sägs ha det svårt att klara sig om de släpps fria. De blir oftare skjutna vid t.ex. jakt - vare sig det är laglig eller tjuvjakt.
Citera
2012-03-10, 10:37
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokeysmokey
Att grunden tills dagens vargstam är inplanterad råder det ju knappast något tvivel om. NVV hade sett ut ett lämpligt område i Värmland som varg kunde släppas i, 7 vargar införskaffades från köpenhamns djurpark. Vargarna kom till Borås djurpark där 5st blev "avlivade" och ungefär samtidigt så dök dom första vargarna upp i Värmland på exakt den plats NVV föreslagit för utplantering.

True story!

NVV förnekar ju såklart allting och säger att det var en ren slump, men ingen kan inbilla mig att en flock vargar kunde ta sig förbi lapparna på 70-talet, inte en chans.

Men att djurparker åker runt och släpper ut vargar är jag skeptiskt till. Tror att NVV har skött det på egen hand.
Nja det är nog bara en del av sanningen.
Uddeholmsbolaget sätte ut vargar för att skrämma vandringsälgen. Enligt Ander Bjärvall så var det 3 hanvargar som sprang i värmlandsskogarna så ingen skulle ju behöva vara nervös för fortplantning.
Sen kom det tikar på något konstigt sätt. Där kommer din "teori" in

Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Alla vargar borde tvångsförflyttas till Värmland,
varför ska södra Sverige behöva dras med dessa rovdjur?
För att Värmland ligger i södra Sverge
Citera
2012-03-10, 13:55
Medlem
Aardwolfs avatar
1979 gjordes den första godkända vargspårningen i Värmland sedan 1965. Då vargen fridlystes i Sverige med ett ungefärligt antal på 10 st vargar kvar. Men under hela 1970 talet så hade det registrerats vargar i norska Hedmark, norra Värmland och nordvästra Dalarna.

Vargen som spårades 1979 höll till mycket runt Mangslidsberget i norra Värmland där en tik passerade 1981 och gick ner till Västra Götaland för att sen vända och bilda par med den hanen. 1983 så var det den första föryngringen i "Nyskogareviret" ett faktum. Tiken sköts 1985 vid Skråckarberget och det gjordes en åldersanalys på henne och hennes ålder stämde in på en föryngring som hade skett 1977 i Vittangi den så kallade Vittangiflocken. Det dröjde ända fram till 1991 innan det kom en ny varg in i Sverige och etablerade revir då i Gillhov. sen så har det forsatt på det sättet.

Kolmårdenhistorien är en skröna precis som många andra tokhistorier. Och de som tvivlar på att varg vandra långt så finns det en sändarförsedd varg som vandra från sitt födselrevir i norska Hedmark till nordvästra finland där den blev skjuten under skyddsjakt.
Citera
2012-03-10, 17:34
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
1979 gjordes den första godkända vargspårningen i Värmland sedan 1965. Då vargen fridlystes i Sverige med ett ungefärligt antal på 10 st vargar kvar. Men under hela 1970 talet så hade det registrerats vargar i norska Hedmark, norra Värmland och nordvästra Dalarna.
Det konstiga är att ingen jag har talat med från Finnskogen såg några av dessa vargrar.
Citera
2012-03-11, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Det konstiga är att ingen jag har talat med från Finnskogen såg några av dessa vargrar.

Du kanske skulle besöka området, så förstår du hur stora skogarna är där
Citera
2012-03-11, 04:11
Medlem
dbaw84s avatar
Kolmårdens vargar är ju tama, turister går in där och blir slickade i anskitet, självklart kan de inte släppa ut tama vargar..
Citera
2012-03-11, 09:24
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an

Afan. Många jag pratat med därifrån intygar att där varit varg hela tiden. De ligger i åldersgruppen + 70 år och jobbade i skogen under 60 och 70 talen. Och tyckte inte att det var något konstigt. Och enligt dem så reglerade de vargen själv. Men sen när det blev officiellt 1979-1983 så fick staten ögonen på markerna däruppe. Och samtidigt så började skogsbruket moderniseras och många blev arbetslösa och naturligtvis så var det någon som skulle ha skulden för det och det fick bli vargen. Samma tongångar går nu också att vargen tar alla pengar från glesbygden och folk flyttar därifrån på grund av den. Och självklart så är det staten som planterar ut varg för att avfolka glesbygden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in