Det går ju inte att bestämma, för om man vet vem det är, så är han ju känd, och då är han ju inte den mest okända människan. Och om han är den mest okända människan kan man omöjligt veta vem han är, vilken paradox.
Den mest okända människan måste vara en person som ingen vet existerar, ej heller personen själv.
Så teoretiskt sätt... om en kvinna blir gravid och hemlighåller detta, föder sedan ett barn i sitt eget hem, kvinnan dör under födseln men barnet överlever (en stund). Barnet som föds har ingen hjärna (ja, sånt händer på riktigt) och under denna korta tid som denne finns, kan man anse att det är den mest okända människan. Eller?
Vardagsmannen som jag tog upp i en tidigare tråd, han existerar ej.
personen måste vara normal växt/iq/eq/utbildning/civilstånd/uppväxt......................................
alltså han existerar ej.
Senast redigerad av rasputinspolare 2012-03-08 kl. 20:30.
Kan även tänka mig något ännu oavslöjat Fritzl-fall där barnet sitter inlåst ensam i en källare och får mat av fadern samtidigt som modern är död/inte vet om att hennes barn lever.
En annan sak jag kom att tänka på: Om jag fejkar min egen död och därefter lever helt utan kontakt med några myndigheter, arbetsgivare eller liknande; är jag då lika okänd som till exempel Fritzl-barnet? Tekniskt sett är jag (eller rättare sagt min person) död, inte en enda person förutom jag själv vet om att jag existerar. Men samtidigt så kan jag gå runt på stan och möta tusentals människor varje dag som kan se mig men som inte vet om att jag inte finns?
Eller med andra ord: Räcker det med att en person saknar socialt existensmedvetande från omgivningen för att vara okänd, eller krävs det att personen aldrig beskådats av en människa rent fysiskt?
En ensam mor i en stuga i Sibirien som dör vid förlossningen, barnet dör kort därefter.
Ingen som någonsin visste om barnets existens medan det levde, utan endast innan, då någon kanske visste att kvinnan var gravid, eller efter, då man finner liken.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!