2012-02-24, 09:20
Medlem
Kanske inte filosofi.

Hur ser den ultimata vardags personen ut, hur agerar han i olika situationer.
Hur ser motsatsen ut.
Ingen av dessa personer existerar imo.
Undrar detta föratt ofta när man löser problem som inte är enbart logiska så använder man sig av sånna här personer.
Men det vore intressant att få höra lite reflektion om vad ni tycker.
Citera
2012-02-24, 09:23
Medlem
Om du ska tänka i filosofiska banor, så borde du fråga först och främst: "Vad är en vardag?". En vardag kan definieras väldigt olika beroende på vart denna vardag utspelar sig.
Citera
2012-02-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenLetters
Om du ska tänka i filosofiska banor, så borde du fråga först och främst: "Vad är en vardag?". En vardag kan definieras väldigt olika beroende på vart denna vardag utspelar sig.

Tänkte ej igenom tråden riktigt:P
Jag syftar på J.Edgar Howers the G-man, som han framställde som en typ av propaganda, i Sverige har vi motsvarigheten här går man Gubben.
The G-Man har nog gett upphov till många super hjältar och deras sätt att agera i en given situation är ju en form av etisk fråge ställning.
Jag vet att social demokraterna har haft en liknade person vid namn "Egon", "Egon" reasonerade fel i alla situationer.

På samma sätt undrar jag om man inte kan skapa vardags personen och hans motsats.
Citera
2012-02-24, 10:09
Medlem
Qusipaes avatar
Vardagssvensken tycks i vart fall använda engelska språkets apostrofer på ett felaktigt sätt.

Annars håller jag med tenletters synpunkt - definera vardag och hitta en lite snävare punkt att diskutera så kan detta bli intressant.
Citera
2012-02-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusipae
Vardagssvensken tycks i vart fall använda engelska språkets apostrofer på ett felaktigt sätt.

Annars håller jag med tenletters synpunkt - definera vardag och hitta en lite snävare punkt att diskutera så kan detta bli intressant.

Språket är ju relativt till användarna av det-_-

Vardagen, är de situationer som förekommer under normala omständigheter, men om något oväntat händer. Är inte detta också en del av vardagen.
Vardagen är odefinerbar i förhand utan kan endast defineras i efter hand.
Alla jagar den perfekta vardagen, fast vardagen är relativ till indeviden så du kan ej definera en universell vardag.
Därför är den ultimata vardags personen viktig, iom att vardagen inte existerar utan denna.

Har nog svårt att sätta fingret på vad jag menar, men om man tänker sig "Übermenschen", intellegent, attraktiv, stark m.m, det är ju relativt lätt att definera, men vardagspersonen är svårare.
Das ûbermenschen definineras ju genom vardags personen iom att han är bättre.
Men vem är vardagsperson och vilken är dennas motpol.
Senast redigerad av rasputinspolare 2012-02-24 kl. 11:39.
Citera
2012-02-24, 11:58
Medlem
Så om jag har uppfattat dig rätt så vill du försöka få fram en definition på vad en "average joe" är? Och efter denna definition försöka få fram en motpart mot "average joe" samt hur denna reagerar i olika vanliga samt ovanliga situationer i vardagslivet?
Citera
2012-02-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenLetters
Så om jag har uppfattat dig rätt så vill du försöka få fram en definition på vad en "average joe" är? Och efter denna definition försöka få fram en motpart mot "average joe" samt hur denna reagerar i olika vanliga samt ovanliga situationer i vardagslivet?

Avarage joe är ju amerikan, men ja precis.
Citera
2012-03-09, 04:34
Medlem
Macla002s avatar
Youtuba "Nisse i hökarängen". De större mediabolagen har bra koll på det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in