2012-03-08, 16:03
Medlem
Hej

Jag är i startgroparna med min planering att åka till Australien och jobba inom ovannämnda bransch. Jag har tidigare två års erfarenhet från branschen och besitter en master i finance från Lunds Universitet. Jag undrar om någon har erfarenhet av denna bransch i Australien, hur är arbetsklimatet vad gäller löner, arbetstimmar, kultur jämfört med Sverige. Generellt sett verkar det vara lätt att få arbete i Australien, är lite nyfiken på hur det är inom denna bransch, någon med erfarenhet från att ha landat något jobb i Aussie? Hur funkar det med uppehållstillstånd och visum om man tänker stanna utöver ett år?
Tacksam för svar på mina många frågor
Citera
2012-03-09, 11:36
Medlem
Finns åtminstone en person jag talat med tidigare här på forat som jobbar inom branschen, närmare bestämt i Sydney. Får se om denne dyker upp och hjälper dig besvara dina frågor. Jag pluggar för övrigt i närheten av Sydney och planen är att efter avslutade studier hamna på något slags finansinstitut. Tills vidare kan jag bidra med den informationen jag har.

Arbetstimmarna på corpen hos en investment bank är att jämföra med London/NY d.v.s närmare 70-90 timmars veckor. Lönen ligger mellan 85-125k AUD innan bonus för 1yr analysts så total kompensation lär hamna på minst 140k/år. Misstänker dock att du med din arbetserfarenhet och utbildning kan kliva in på en högre position.

Generellt sett är lönerna - och även skatten - lägre här än i Sverige, medan hyran för bostad är högre. Dina frågor angående management consulting kan jag tyvärr inte svara på men att det skulle skilja sig från London/NY särskilt mycket har jag svårt att tro. Känner en revisor på KPMG med humanare arbetstider(d.v.s 40-timmars veckor om jag inte misstar mig). Andra året ligger man på runt 60k och stiger enligt dennes utsago i ganska bra takt. Jag vet inte hur relevant det är för dig, men bara som ett slags mått på vad du kan förvänta dig kanske.

Ett företag kan sponsra dig med permanent uppehållstillstånd om du kan söka och ordna dig något från Sverige(kolla in http://www.seek.com.au). Annars kan du via http://www.immi.gov.au se efter om ditt yrke finns med på listan över skilled immigration. Såg precis det här förresten, kan vara intressant: http://www.immi.gov.au/skilled/skill...-whats-new.htm

Det finns också ett visum som kallas Work and Holiday som du kan använda för att vistas här i ett år(två om du jobbar på en farm ). Jag vet inte riktigt hur intressant det är för dig dock, är inte säker på att du kan åka hit med det och leta heltidsanställning(ta dock inte mitt ord på det).

Lycka till, jag hoppas att du genomför din plan. Är övertygad om att du inte kommer att ångra dig ett dugg. Underbart land och Sydney - misstänker att du kommer hamna där - är en för jävla härlig stad.
Citera
2012-03-09, 19:01
Medlem
Okey, investmentbanking corp känns som om de ligger runt 70-90h i veckan oavsett var man är så tillvida att man jobbar på en av de större. Kan tänka mig att som du säger att consulting och säkert konsult-corpen är något färre timmar, likt i Sverige. Trodde dock att det kanske fanns en chans att den avslappnade/chillade australiensiska kulturen avspeglades på arbetsmarknaden. Även om jag är beredd att jobba hårt så föredrar jag definitivt 50-60h veckor framför 70-90h, vill ju se till att hinna uppleva allt det fantastiska med aussie

Okay schysst de där med visum. Om jag tolkar dig rätt så fixar med största sannolikhet arbetsgivaren ett sponsrat visum om man får anställning? Mitt problem just nu är att jag egentligen på förhand skulle vilja få ett jobb innan jag sticker ned till Australien och säger upp mig. Vet inte riktigt hur svårt detta kan bli,känns som ansökningsprocess försvåras rejält när man är på andra sidan jordklotet och med en rejäl tidsskillnad dessutom. Visserligen kan man använda skype och köra telefonintervjuer, men jag vet inte riktigt om jag ens kommer så långt när jag skickar en ansökan från Sverige (oavsett meriter). Om man nu ska försöka gå denna väg ändå, är det företagens hemsidor som gäller eller finns de någon bra jobbsajt där denna typ av jobb utannonseras?

Jag e sjukt sugen på Australien och i synnerhet Sydney, vore sjukt kul att komma ner dit igen, få värmen, den avslappnade mentaliteten och samtidigt slippa Sverige ett tag. Har hört på flera håll att lönerna är bra, och att samtidigt konsumptionen är ungefär lika dyr som Sverige om inte billigare. Känns som en vinnande ekvation

Tack för ditt svar och de användbara länkarna, lycka till med studierna!
Citera
2012-03-09, 19:09
Medlem
såg just att du länkade jobbsajten seek.com.au

så glöm min följdfråga
Citera
2012-03-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senkois123
Okey, investmentbanking corp känns som om de ligger runt 70-90h i veckan oavsett var man är så tillvida att man jobbar på en av de större. Kan tänka mig att som du säger att consulting och säkert konsult-corpen är något färre timmar, likt i Sverige. Trodde dock att det kanske fanns en chans att den avslappnade/chillade australiensiska kulturen avspeglades på arbetsmarknaden. Även om jag är beredd att jobba hårt så föredrar jag definitivt 50-60h veckor framför 70-90h, vill ju se till att hinna uppleva allt det fantastiska med aussie

Jupp, håller med dig till hundra procent! Jag är väldigt säker på att det finns intressanta yrken som passar både dig och mig som inte kräver det tidsengagemanget

Citat:
Okay schysst de där med visum. Om jag tolkar dig rätt så fixar med största sannolikhet arbetsgivaren ett sponsrat visum om man får anställning? Mitt problem just nu är att jag egentligen på förhand skulle vilja få ett jobb innan jag sticker ned till Australien och säger upp mig. Vet inte riktigt hur svårt detta kan bli,känns som ansökningsprocess försvåras rejält när man är på andra sidan jordklotet och med en rejäl tidsskillnad dessutom. Visserligen kan man använda skype och köra telefonintervjuer, men jag vet inte riktigt om jag ens kommer så långt när jag skickar en ansökan från Sverige (oavsett meriter). Om man nu ska försöka gå denna väg ändå, är det företagens hemsidor som gäller eller finns de någon bra jobbsajt där denna typ av jobb utannonseras?

Ja, det är antagligen så det går till. Har tyvärr ingen aning om svårighetsgraden på att ordna anställning från Sverige, det beror nog på lite. Att skaffa jobb på plats blir antagligen mycket lättare, men det kommer ju med komplikationen att du måste ta dig hit på något vis och dessutom ordna dig något slags visum.

Kan inte bidra med så mycket information här tyvärr, har du tittat något på immi.gov.au och seek än?

Citat:
Jag e sjukt sugen på Australien och i synnerhet Sydney, vore sjukt kul att komma ner dit igen, få värmen, den avslappnade mentaliteten och samtidigt slippa Sverige ett tag. Har hört på flera håll att lönerna är bra, och att samtidigt konsumptionen är ungefär lika dyr som Sverige om inte billigare. Känns som en vinnande ekvation

Tack för ditt svar och de användbara länkarna, lycka till med studierna!

Det hoppas jag att du gör. Tack så mycket! Du får komma med lite uppdateringar när du har tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in