• 1
  • 2
2012-03-08, 00:23
Medlem
linkolas avatar
Eftersom jag är sjukt flygrädd och snart tvingas göra en längre flygresa i tjänsten vänder jag mig till er, oh Flashbacks experter på droger.

Alkohol funkar rätt bra att hålla den värsta skräcken i schack, men jag skulle vilja ha något mer effektivt. Något som får mig att somna och inte vakna förrän efter landning. Gärna något snabbverkande som får mig att somna redan när planet taxar ut före starten.

Är det sömnpiller som gäller? I så fall, vilka piller? Och hur doserar man?

Edit: säg inte att jag ska gå till läkare eller psykolog. Jag vill ha garanterad effekt på första försöket.
Citera
2012-03-08, 00:45
Medlem
Mandic!s avatar
Vad har panelen att välja emellan?
Citera
2012-03-08, 00:52
Medlem
johanness avatar
alkohol är värdelöst i det här sammanhanget. ta benso eller stilnoct om du inte bryr dig om vad som händer om planet störtdyker och du måste hålla dig vaken för att kunna simma. lightare varianter är melatonin och antihistamin.
Senast redigerad av johannes 2012-03-08 kl. 00:56.
Citera
2012-03-08, 00:54
Medlem
SmilingFacess avatar
Då rekomenderar jag Stesolid 10mg, intag 2 när du checkar in och 2 när du stigit ombord på planet. Stesolid verkar genom att förstärka effekten av en dämpande substans (GABA) i hjärnan. Därigenom verkar det spänningslösande, lugnande, muskelavslappande och kramplösande.
Ni kommer att må finfint är ni inte van att inta tabletten så är jag övertygad om att ni kommer att slumra in i en skön sömn Ha en 10st med dig så är ni säkrad.
Citera
2012-03-08, 01:14
Medlem
ljudkellgrens avatar
Tänk bara på att Stesolid kan ses som narkotika och det är dumt att ha på sig utan rätt tillstånd vid en gränskontroll.
Mitt tips i stället är 40mg Theralen som intas direkt när du satt dig ner i kabinen.

Ska du dock ha något av detta utskrivet så blir du tvungen att gå till en läkare.
Citera
2012-03-08, 01:16
Medlem
Mandic!s avatar
Vi måste först och främst veta vad TS har att tillgå. Annars är det ju lönlöst.
Citera
2012-03-08, 01:27
Medlem
Murkelpurkels avatar
Ja va har du att tillgå?
Jag rekommenderar inga sömmtabletter då de ofta kräver nedvarvning för att fungera.
Sömntabletter som stilnoct/imovane ska du akta dig för då du helt tappar omdömet av bara några tabletter och du kan ta dig till vad som helst.

Skulle istället rekommendera någon bensodiazepin. T.ex Sobril.
Se till att inte ha med dem i inchecket då de flesta är klassade som narkotika. Så ta innan incheck.
Senast redigerad av Murkelpurkel 2012-03-08 kl. 01:30. Anledning: Stavfel.
Citera
2012-03-08, 01:40
Medlem
linkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel
Ja va har du att tillgå?
Jag rekommenderar inga sömmtabletter då de ofta kräver nedvarvning för att fungera.
Sömntabletter som stilnoct/imovane ska du akta dig för då du helt tappar omdömet av bara några tabletter och du kan ta dig till vad som helst.

Skulle istället rekommendera någon bensodiazepin. T.ex Sobril.
Se till att inte ha med dem i inchecket då de flesta är klassade som narkotika. Så ta innan incheck.

Jag vet faktiskt inte vad jag har att tillgå förutom en polare som är läkare, som kanske kan sträcka sig att skriva ut lite tyngre saker än normalt. Han har dock inte den kollen som jag gissar att Flashback har... Och så har jag en polare med narkotikakontakter som kanske kan skaka fram något via sitt nätverk.

Stesolid, alltså? Det låter onekligen som min grej. Finns det någon chans att en allmänläkare (halvbra polare) kan skriva ut sånt utan att hamna i trubbel? Annars får jag satsa på andra spåret.

Och förresten, hur är det med baksmälla och eftereffekter?
Citera
2012-03-08, 01:46
Medlem
Berberines avatar
Rekommenderar benso som alla andra här.
Själv kör jag oftast clonazepam(iktorivil, rivotril, klonopin etc), mest för att jag har tillgång till dom och för att dom håller i lääänge för långa flygturer. 2-4mg gör susen. Sover gott hela vägen.

Annars är diazepam (stesolid, valium etc) ett bra alternativ. Då man lätt blir så pass avslappnad att man somnar. Dom håller i sig kortare, vilket kan vara ett plus om man inte vill vara groggy när man landar. 20mg brukar göra susen.

oxazepam (oxascand, sobril etc) kan kanske vara bra om du inte har någon tolerans att tala om, lättast att få ut av doktor om du frågar om något mot flygrädsla. Skulle rekommendera en inte allt för stark dos, men inte heller de ynka 5mg doktorn förmodligen skulle rekommendera... 30mg är en bra "nybörjardos" enligt mig.

alprazolam (xanor, xanax etc) blir ma, i mitt fall, inte tillräckligt trött av. Men det dödar all flygrädsla om du lider av sådan. Och absolut lättare att somna med än ingenting alls. 2mg är lagom tycker jag.

egentligen kan du köra på vilken benzo som helst, etizolam är en benso analog och går att beställa från hemulen om jag inte mins fel. Ska fungera bra, inga egna erfarenheter. Lorazepam (temesta), Nitrazepam(mogadon), pentazepam etc.
Flunitrazepam(Rohypnol) är bäst, men svårt att få ta på nu förtiden.

Lycka till!
Citera
2012-03-08, 01:56
Medlem
MissTankes avatar
Det är ju lite individuellt det här hur man reagerar på olika läkemedel. Min erfarenhet är om man vill bli totalt dimmig och trögtänkt - Sobril. Lugnare och trött - Stilnoct. Theralen - väldigt snabbt trött. Stilnoct (som för övrigt inte är så starkt som "äkta" sömnmedel) om man vill slippa någon som helst känning dan efter. Givetvis inga megadoser.
Citera
2012-03-09, 23:40
Medlem
Murkelpurkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkola
Jag vet faktiskt inte vad jag har att tillgå förutom en polare som är läkare, som kanske kan sträcka sig att skriva ut lite tyngre saker än normalt. Han har dock inte den kollen som jag gissar att Flashback har... Och så har jag en polare med narkotikakontakter som kanske kan skaka fram något via sitt nätverk.

Stesolid, alltså? Det låter onekligen som min grej. Finns det någon chans att en allmänläkare (halvbra polare) kan skriva ut sånt utan att hamna i trubbel? Annars får jag satsa på andra spåret.

Och förresten, hur är det med baksmälla och eftereffekter?

ingen märkbar baksmälla sålänge du inte verkligen tar mycket.
Om din kompis är läkare så är det väldigt lätt för honom (vad jag vet) att skriva ut någonting ångestdämpande och skriva i din journal att det är mot just ångest han skrev ut det för. För det är ju det du ska ha det till.
Stesolid, Sobril, xanor, you name it.
Kolla upp vilken benso som passar dig bäst helt enkelt och fråga honom efter hjälp.
Du skulle antagligen kunna få det av din vanliga läkare ganska lätt bara du förklarar din extrema flygrädsla och problem, spä på lite hjälper alltid.
Lycka till.
Citera
2012-03-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmilingFaces
Då rekomenderar jag Stesolid 10mg, intag 2 när du checkar in och 2 när du stigit ombord på planet. Stesolid verkar genom att förstärka effekten av en dämpande substans (GABA) i hjärnan. Därigenom verkar det spänningslösande, lugnande, muskelavslappande och kramplösande.
Ni kommer att må finfint är ni inte van att inta tabletten så är jag övertygad om att ni kommer att slumra in i en skön sömn Ha en 10st med dig så är ni säkrad.

Stesolid är verkligen inte en benzo som får någon att slockna. VERKLIGEN inte vid 20mg.

Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Tänk bara på att Stesolid kan ses som narkotika och det är dumt att ha på sig utan rätt tillstånd vid en gränskontroll.
Mitt tips i stället är 40mg Theralen som intas direkt när du satt dig ner i kabinen.

Ska du dock ha något av detta utskrivet så blir du tvungen att gå till en läkare.

Det ÄR narkotika och kommer ABSOLUT ses som det.

Theralen är väldigt bra på att få folk att slockna. Det är dessutom lätt att få utskrivet.
Jag provade 1ml en gång och jag somnade på en timme, jag fick dock kämpa för att hålla mig vaken dom sista 30 min.

Kom dock ihåg att det är rävgift enligt många och man mår skit och känner sig CP skadad dagen efter.
Jag fick tillfällig dyslexi i en vecka. Jag skojar inte, jag kunde inte läsa eller skriva ordentligt.

Om möjligt så är typ 3mg Xanor ett bra alternativ, dock svårt att få av Svenska mongoloid läkare.
Håll dig dock borta från alkohol i kombination med benzo i högre doser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in