2012-03-07, 22:27
Medlem
Ozstrikers avatar
Tjenare, jag har på det senaste druckit smoothie ganska ofta. Jag undrar helt enkelt om det är nyttigt för mig som individ?

Jag gymmar i mål med att gå ner i fett samt bygga muskler. Det jag använder när jag gör smoothie brukar oftast vara hallon,banan,blåbär samt mjölk, idag blev det med mango också. Det jag tänker på är att det blir ganska mycket fruktsocker samt kalorier i detta väl? Då blir det onyttigt för mig då jag har som mål att delvis gå ner i vikt.

Tankar och reflektioner?
Citera
2012-03-07, 22:30
Medlem
DoctorPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozstriker
Tjenare, jag har på det senaste druckit smoothie ganska ofta. Jag undrar helt enkelt om det är nyttigt för mig som individ?

Jag gymmar i mål med att gå ner i fett samt bygga muskler. Det jag använder när jag gör smoothie brukar oftast vara hallon,banan,blåbär samt mjölk, idag blev det med mango också. Det jag tänker på är att det blir ganska mycket fruktsocker samt kalorier i detta väl? Då blir det onyttigt för mig då jag har som mål att delvis gå ner i vikt.

Tankar och reflektioner?

Bättre att ta en smoothie om dagen än att dricka cola och dyl. på helgen (eller?).
Smoothien kommer antagligen göra så att du heller inte blir sugen på skitsocker.
Citera
2012-03-07, 22:32
Medlem
Tror inte en smoothie om dagen är dåligt eller bra, med tanke på all socker som frukt innehåller. Men som personen ovan skriver så är det bättre än ett glas cola :-)
Citera
2012-03-07, 22:35
Medlem
Beror ju på hur din övriga kost ser ut. Men just mjölk innehåller de flesta vitaminerna vi behöver så frukterna gör nog ingen större nytta. Men så kan man ju inte heller säga när jag inte vet hur din kost ser ut. Själv äter jag iaf aldrig frukt och får i mig allt jag behöver.
Citera
2012-03-07, 22:37
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chino07
Tror inte en smoothie om dagen är dåligt eller bra, med tanke på all socker som frukt innehåller. Men som personen ovan skriver så är det bättre än ett glas cola :-)

Nästan säker på att en fruktsmoothie innehåller fler kalorier än ett glas cola.

Det är väl bra att äta frukt, men ska du gå ner i vikt handlar det om energi ut/energi in. Det är ju inte direkt BRA för viktnedgång, men gillar du det, kör på det. Det handlar ju mycket om hur pass mycket man dricker.
Citera
2012-03-07, 22:40
Medlem
Ozstrikers avatar
Så enkelt sagt så är det ett av de bättre alternativen, och borde helst bara drickas när man är sockersugen?
Citera
2012-03-07, 22:52
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Nästan säker på att en fruktsmoothie innehåller fler kalorier än ett glas cola.

Nyttigare ur andra perspektiv. Jävligt gött hur som helst, ska du ner i vikt så är det iofs bättre att äta/dricka något som mättar bättre.
Citera
2012-03-07, 22:55
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozstriker
Så enkelt sagt så är det ett av de bättre alternativen, och borde helst bara drickas när man är sockersugen?

Bättre att försöka hålla dig ifrån sockersugen helt och hållet om du känner att det förekommer ofta. Men fortsätt med smoothies om det funkar för dig. Gäller att inte pressa sig allt för hårt när det gäller att gå ner i vikt. Du får ju som sagt andra nyttiga ämnen i dig, och gillar du det, kör på det! Så länge du håller koll på allt annat du stoppar i sig och som sagt, inte överkonsumerar smoothies.
Citera
2012-03-08, 16:59
Medlem
jag brukar mixa naturell yoghurt, frysta hallon & blåbär samt varierande dos av proteinpulver(vanilj).

170g naturell yoghurt á 3% fett = 101kcal
15g wheyfx vanilj = 60kcal
65g frysta hallon&blåbär = 21kcal

Mixa och njut :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här