2012-03-08, 06:30
Medlem
Tycker det r mrkligt att Fredrik flyttar ut frn Sagerska palatset som r statsministerbostad.
r det moderat politik att vi skattebetalare ska betala fr FR:s seperation?

Fillippa r ju bara tjnsteman nu med nya jobbet (om det r klart). Ska vi ha sdana tjnstebostder t folkhlsogumman s lr ju inte alliansen g framt 2014!
Citera
2012-03-08, 06:44
Medlem
jesusfrancos avatar
Kan bara hla med verkar jtte konstigt om Filippa ska g och mysa i sagerska palatset...
N ut med henne NU!
Citera
2012-03-08, 07:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Det r naturligtvis politiskt bevrande detta. Vi vet nnu inte om det blir skilsmssa, men redan separation r dligt. En man som inte kan hlla ihop sin familj fr sjlvklart ett smre frtroende ven som politiker. Familjen r mikrosamhllet och nationen makrosamhllet. Misslyckas man i sitt mikrosamhlle, s har man smre frutsttningar att gra ett bra arbete i makrosamhllet. Man kan jmfra med Gran Persson och hans kvinnoaffrer, som knappast strkte hans frtroende eller trovrdighet.

S, detta r illavarslande fr svensk politik, men mjligen ger det en viss frklaring till att statsministern inte gett ett srskilt positivt intryck p rtt lnge.
Citera
2012-03-08, 08:17
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomastott
Tycker det r mrkligt att Fredrik flyttar ut frn Sagerska palatset som r statsministerbostad.
r det moderat politik att vi skattebetalare ska betala fr FR:s seperation?

Fillippa r ju bara tjnsteman nu med nya jobbet (om det r klart). Ska vi ha sdana tjnstebostder t folkhlsogumman s lr ju inte alliansen g framt 2014!
Citat:
Ursprungligen postat av jesusfranco
Kan bara hla med verkar jtte konstigt om Filippa ska g och mysa i sagerska palatset...
N ut med henne NU!

Var kan man lsa att Filippa sjlv kommer bo kvar i Sagerska huset ?
Det r flera som psttt detta, men jag har inte kunnat hitta nn klla.

Svitt jag vet r Sagerska reserverat fr statsministern med familj, eller fr regeringens representation,
Citera
2012-03-08, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag tror detta har strre betydelse n vad man kanske kan tro frst...Fredrik har ju grna mlat upp sig som den stabila och perfekta mnniskan med det perfekta familjelivet som han kan helt problemlst kan kombinera med Sveriges kanske tuffaste jobb. Mnga som rstat M har nog haft detta framfr sig...och tyckt att det varit en stor del av det som man har haft frtroende fr. Fr nufrtiden r det mycket mer knslor styr n sjalva sakfrgorna.

Nja. Jag tror ev. konsekvenser beror p flera faktorer: Om han blir hgls pga detta och klarar debatterna smre fr det negativ effekt. Som ngon skrev, har han senaste tiden upptrtt trtt och hglst. Frgan r om det r hglsheten som r en orsak till separationen eller om hglsheten r en effekt av den samma. Mjligen bde och...? Men om han tar sig igenom separationen utan synbar offentlig frndring, tror jag knappast folk sitter i stugorna och tnker: "Nej du. Den dr Reinfeldt kan man inte rsta p. Han har ju skilt sig. Usch och fy, sdant pack kan man inte lita p".

Dremot, skulle det visa sig att Reinfeldt t.ex. varit otrogen, kan det f mycket stora konsekvenser fr rstsiffrorna tror jag (= stark nedgng).
Citera
2012-03-08, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det r naturligtvis politiskt bevrande detta. Vi vet nnu inte om det blir skilsmssa, men redan separation r dligt. En man som inte kan hlla ihop sin familj fr sjlvklart ett smre frtroende ven som politiker. Familjen r mikrosamhllet och nationen makrosamhllet. Misslyckas man i sitt mikrosamhlle, s har man smre frutsttningar att gra ett bra arbete i makrosamhllet. Man kan jmfra med Gran Persson och hans kvinnoaffrer, som knappast strkte hans frtroende eller trovrdighet.

S, detta r illavarslande fr svensk politik, men mjligen ger det en viss frklaring till att statsministern inte gett ett srskilt positivt intryck p rtt lnge.

Jag tror det helt beror p hur de hanterar det. Skulle Reinfeldt nu brja ha mngder med kvinnoaffrer fr det skert negativ effekt. De mste skta det snyggt och efter ett tag kan han grna gra lagom kloka uttalanden i media om hur han tog sig igenom krisen.
Citera
2012-03-08, 08:28
Medlem
swimp78s avatar
Jag tror det hr kan leda till en kad sympati fr Reinfeldt i de breda lagren.
Oavsett vem som var otrogen med vem (vilket vi antagligen aldrig kommer f reda p officiellt) s kommer det hr stta fokus p Reinfeldt som mnniska. Och det leder alltid till gratis reklam. Reinfeldt har tills nu varit en hal fisk. En nstan opersonlig vermnniskotyp, overkligt sval och undvikande. Nu r han en mnniska, vi vet att han har problem som vi alla. Fr frsta gngen blir han en mnsklig mnniska.

Jag stdjer inte Alliansen, men tror tyvrr att det hr kommer gynna dem.
Citera
2012-03-08, 08:42
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:

Nej, det tror jag inte. Vi lever helt enkelt inte i USA. Tvrtom, och om det skts rtt av framfrallt Fredrik, s kan han ta en hel del sympatipong p det hela. Det r ju tyvrr ingen unik situation han har hamnat i; antalet svenskar som har gtt igenom samma helvete r legio som du vet.
Citera
2012-03-08, 08:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tror det helt beror p hur de hanterar det. Skulle Reinfeldt nu brja ha mngder med kvinnoaffrer fr det skert negativ effekt. De mste skta det snyggt och efter ett tag kan han grna gra lagom kloka uttalanden i media om hur han tog sig igenom krisen.

Det r svrt att se att det kan ge ngra plusvrden. Det r nog mest en frga om hur mycket minusvrden det ger.
Citera
2012-03-08, 08:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nej, det tror jag inte. Vi lever helt enkelt inte i USA. Tvrtom, och om det skts rtt av framfrallt Fredrik, s kan han ta en hel del sympatipong p det hela. Det r ju tyvrr ingen unik situation han har hamnat i; antalet svenskar som har gtt igenom samma helvete r legio som du vet.

Jo, visst r svenskar numera i hg grad relationshandikappade, men det gr ju inte att det kan fra ngot positivt med sig att ven statsministern visar sig lida av denna nationaldefekt.

Ja, hrde att doktor Mdestam till stor del delade min uppfattning i rendet: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5004729
Citera
2012-03-08, 08:50
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Det r svrt att se att det kan ge ngra plusvrden. Det r nog mest en frga om hur mycket minusvrden det ger.
Det r klart att det ger plusvrden. ven statsministerparet r mnniskor. Har deras ktenskap kolappsat s ska dom frsts inte hlla ihop bara fr att ngra mossiga baktstrvare str med pekpinnen.

Att visa sej mnsklig r en styrka. Att se mnsklighet som ett misslyckande, som i ditt fall, r en svaghet.
Citera
2012-03-08, 08:58
Medlem
Bob Luntas avatar
Jag frstr verkligen inte vilka politiska konsekvenser detta skulle kunna f fr Sverige. Det r inte direkt som att Fredrik kommer att bestmma sig fr att ta en "time-out" fr att "ladda batterierna". Varfr mlas detta upp som en riksangelgenhet? Kommer SVT och vrig media att rapportera om Fredriks och Filippas konton p e-darling sen ocks?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in