• 1
  • 2
2012-03-07, 19:59
Medlem
Har fått i uppgift att svara på 2 frågor : finns det några naturliga gränser och går det att bevisa sin existens ? Ser ju att det hänger många pålästa typer här, enormt tacksam om ni skulle vilja reda ut detta för den här typen av frågeställning är långt ifrån vad jag sysslar med i vanliga fall. Alla svar tas emot med stor tacksamhet. Fred.
Citera
2012-03-07, 22:15
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Att ens försöka bevisa sin existens bevisar ju att man existerar. Hur skulle någon/något som inte existerar kunna försöka bevisa sin existens. Det hade ju inte heller gått att avgöra eller ställa frågan om man inte existerar. Om det var en lärare som gav er uppgiften, hur tänkte han då?

Detta tycker jag är en fråga som ska verka djup som egentligen bara är löjlig... Hur ska jag ska jag bevisa att bollen är röd? Jo, för att alla ser att den är röd och för att våglängderna på ljuset säger det(fysik my ass ). Men tänk ifall blått är rött osv osv.

Hejdå
Citera
2012-03-07, 23:06
Medlem
Grymt bra svar! tack som fan mannen! ja det e min lärare som gett mig uppgiften och det vettefan hur han tänkte haha, har du något bra svar på om det finns några naturliga gränser eller ngt annat smart haha vore jag grymt tacksam. Återigen stort tack!
Citera
2012-03-07, 23:44
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Beror väl på med vad du menar med "naturliga gränser". Vätten fryser vid 0c, ångar vid 100c... Atom står stilla vid -273.15C
Citera
2012-03-07, 23:46
Medlem
rootswallers avatar
Antar att du fått frågorna på gymnasial filosofikurs? Frågan om naturens potentiella gräns kanske du kan utveckla? Gällande existens kan du köra på t.ex. Descartes linje:
Citat:
Ursprungligen postat av sv.wikipedia
Descartes är känd för sin filosofiska sats Cogito, ergo sum ("Jag tänker, alltså finns jag"). I denna sats såg han en säker kunskap, som inte kunde betvivlas. Det går inte att tvivla utan att tänka och inte att tänka utan att finnas till
Citera
2012-03-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Antar att du fått frågorna på gymnasial filosofikurs? Frågan om naturens potentiella gräns kanske du kan utveckla? Gällande existens kan du köra på t.ex. Descartes linje:

Tack gubbar!. Ja precis gymnasiel filosofikurs (komvux), jag vet inte riktigt hur min lärare tänkte med sin fråga om "naturliga gränser" han t.ex om människan har några naturliga gränser!?? han sa också att motsatsen till naturlig var kulturell. Har ni ngt matnyttigt att komma med vore det grymt då jag som ni märker är total novis på detta
Citera
2012-03-08, 00:01
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnie
Tack gubbar!. Ja precis gymnasiel filosofikurs (komvux), jag vet inte riktigt hur min lärare tänkte med sin fråga om "naturliga gränser" han t.ex om människan har några naturliga gränser!?? han sa också att motsatsen till naturlig var kulturell. Har ni ngt matnyttigt att komma med vore det grymt då jag som ni märker är total novis på detta
Okej. Du kan ju påpeka att vi har naturlagar o.s.v. men att vi samtidigt aldrig kan veta om de stämmer till 100% och därför kan vi aldrig vara säkra på om det finns några naturliga gränser.
Citera
2012-03-08, 00:12
Medlem
Tack som fan! kommer ni på ngt mer smart så posta för glatta livet. Återigen tack
Citera
2012-03-08, 00:20
Medlem
BF_Swedens avatar
...dubbelpost
Senast redigerad av BF_Sweden 2012-03-08 kl. 00:24.
Citera
2012-03-08, 00:23
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Tack gubbar! han sa också att motsatsen till naturlig var kulturell. Har ni ngt matnyttigt att komma med vore det grymt då jag som ni märker är total novis på detta
Kultur betyder ordagrant "odling", "bildning". Den moderna människans kultur drog igång med jordbruket och har byggts på allt sedan dess. Allt vi bygger upp i en civilisation bidrar till att göra människan kulturell. Alla de sammanhang vi har skapat omkring oss gör att vi som människor är tvungna att förhålla oss till det (sociala samspelet, politik, psykologi etc). Samtidigt har vi naturliga drifter (sex, sömn, revirtänkande, mat). Dessa två lägen krockar ibland och ibland så känns det som det samhället, dvs kulturen fängslar människan. Freud (du vet den tyske psykoanalytikern) myntade därav uttrycket "Människan vantrivs i kulturen".
Citera
2012-03-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Kultur betyder ordagrant "odling", "bildning". Den moderna människans kultur drog igång med jordbruket och har byggts på allt sedan dess. Allt vi bygger upp i en civilisation bidrar till att göra människan kulturell. Alla de sammanhang vi har skapat omkring oss gör att vi som människor är tvungna att förhålla oss till det (sociala samspelet, politik, psykologi etc). Samtidigt har vi naturliga drifter (sex, sömn, revirtänkande, mat). Dessa två lägen krockar ibland och ibland så känns det som det samhället, dvs kulturen fängslar människan. Freud (du vet den tyske psykoanalytikern) myntade därav uttrycket "Människan vantrivs i kulturen".

Tack BFSweden, ungefär som min lärare förklara fast du gjorde det betydligt bättre. Vad tycker du att jag skall svara på hans fråga om det finns några naturliga gränser ? allt bara snurrar just nu
Citera
2012-03-08, 00:41
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Tack BFSweden, ungefär som min lärare förklara fast du gjorde det betydligt bättre. Vad tycker du att jag skall svara på hans fråga om det finns några naturliga gränser ? allt bara snurrar just nu
Det beror ju helt och hållet på i vilket sammanhang man använder uttrycket. Vad sade han i anslutning till "naturliga gränser"?
Senast redigerad av BF_Sweden 2012-03-08 kl. 00:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in