2012-03-07, 19:38
Medlem
Tja

Undrar följande:
Vi har fått telia fiberlan draget in i huset, fram till en mediakonverter. Där ifrån är nu frågan om vad vi skall koppla in/köpa in.

Från telia tror vi att vi kommer att få följande pdf:
http://www.telia.se/docs/handbok/kom...k_tsp_1982.pdf

Vi har 18 st dubbelutag för datakontakter i huset "RJ-45"

Måste vi använda Telias bredbandsswitch? Vad är fördelen med att använda den och vad är nackdelen?

Har funderat på en Router med 48 portar samt en inbyggd trådlös del eller en extern accesspunkt som trådlös.

Är lite virrigt i huvet vad vi ska köpa in och hur det ska kopplas in.

Tex måste vi ha telias telfonadapter, eller kommer det funka att ha en annan telefonadapter med annat företag? Har funderingar på om telias bredbandsswitch är spärrad för endast Telia bredbandstelefoni, och genom att använda sig av en egen router komma förbi detta?
På telias bredbandsswitch så finns det ett speciellt utag för just telefoni som sagt.

Funderingar / kommntarer / råd / svar önskas.

Hälsningar / Fubarman
Citera
2012-03-07, 19:48
Medlem
cammos avatar
Du måste använda Telias router, till den får du koppla TV och telefon (om du ska ha det) och din egen router.

Bara för att du har 36 uttag så behöver du väl inte koppla in alla.
Citera
2012-03-07, 22:41
Medlem
PeterNosters avatar
Tyvärr fungerade inte länken.
Har själv Telia fiber. Vad heter mediakonvertern? I mitt fall sitter där en Inteno Gateway som ger mig IP-TV, telefoni och datoranslutning.
Du ska ha en router ansluten till gatewayen och sen koppla in datorerna via en eller flera switchar till routern. Routern skiljer ditt lokala nät från det publika. Du får en publik IP adress från Telia som dina datorer ska dela på. I routern finns en DHCP funktion som delar ut lokala adresser på ditt eget nät. Normalt har en router en inbyggd switch med fyra portar. Om du har fler datorer än fyra får du koppla in en switch till routern.

Telia kommer säkert att pracka på dig en Thomson TG789 som du får hyra för 29:-/månad.

Edit:
Vilken hastighet har ni bestämt att ni ska ha?
Ska ni ha IP-TV?
Senast redigerad av PeterNoster 2012-03-07 kl. 22:55.
Citera
2012-03-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tyvärr fungerade inte länken.
Har själv Telia fiber. Vad heter mediakonvertern? I mitt fall sitter där en Inteno Gateway som ger mig IP-TV, telefoni och datoranslutning.
Du ska ha en router ansluten till gatewayen och sen koppla in datorerna via en eller flera switchar till routern. Routern skiljer ditt lokala nät från det publika. Du får en publik IP adress från Telia som dina datorer ska dela på. I routern finns en DHCP funktion som delar ut lokala adresser på ditt eget nät. Normalt har en router en inbyggd switch med fyra portar. Om du har fler datorer än fyra får du koppla in en switch till routern.

Telia kommer säkert att pracka på dig en Thomson TG789 som du får hyra för 29:-/månad.

Edit:
Vilken hastighet har ni bestämt att ni ska ha?
Ska ni ha IP-TV?

Tja,
mediakonvertern är en "Fiber2Home" från direktronik
http://www.direktronik.se/prod/prod....did=02#21-1670

SVAR: Hastigheten är 100/10

SVAR: Det var ett paket som var lan/tv/telefoni vi beställt + fiber 3 år á 485 kr / månad .

Grejen är den att vi redan nu kan använda nätet, vi har ej fått några inloggningsuppgifter eller boxar eller så. Så då är frågan om vi verkligen behöver telias bredbandsswitch över huvud taget, eller om vi kan lösa allt med egen utrutning.

Borde vårt uttag fungera eller har Felia glömt att blocka det?
Vi beställde fiber till vår nybyggnation.

Rent tekniskt så skulle jag vilja veta vad vi behöver för utrustning från denna mediakonverter för att köra internet, tv eller tlefon från de 18 dubbeluttag som vi valt att installera.

Länken innan funkar för mig i allafall:
http://www.telia.se/docs/handbok/kom...k_tsp_1982.pdf

/ Fubarman
Citera
2012-03-08, 10:50
Medlem
PeterNosters avatar
OK, lite annorlunda än det jag har. Du verkar ha fiber ända fram medan jag har vanlig TP kabel från en central i källaren. Mediakonvertern är ju bara en omvandlare mellan fiber <-> TP.

Nu finns det lite olika vägar att gå.

1. I och med att du tagit med telefonin så tror jag Telias router Thomson TGXXX ingår utan att du behöver hyra den. Det är inget problem med den för vanliga användare men ingen topprodukt. Från den får du LAN, TV, telefoni samt trådlöst wifi. Till LAN porten ansluter du en switch med tillräckligt många portar.

2. Om du har en router sen innan eller tycker att inte Telias är tillräcklig för dina avancerade inställningar så kan du tigga till dig en Inteno Gateway som separerar LAN, TV, telefoni. Till LAN porten på den kan du ansluta en egen router med fyra LAN portar och trådlös wifi. Du kan också använda Thomson routern som router här. Till en av LAN portarna ansluter du en switch med tillräckligt många portar.

Alternativ 2 är som jag har det fast min mediakonverter sitter centralt i fastighetens källare. Intenon ingick i IP-TV men jag får betala hyra för en TG784 eftersom jag inte har telefonin.

Man brukar använda en korskoppling eller patchpanel för att koppla in endast de kablar man använder istället för att ha en stor switch med alla kablar inkopplade.

Edit:
Har kollat manualen för TG789. Det finns tydligen 4 LAN portar och separat port för telefonin, PST. Var man kopplar in IP-TV framgår inte av manualen så jag antar att den använder en av LAN portarna. Du kan alltså ha 3 datorer anslutna direkt till routern utan exra switchar.

Har även kollat Telias hemsida om vad som gäller för hyran av SMART tjänsten. Man smyger tydligen med det.

Citat:
Villkor för Smart
Telia Smart kräver minst 2 Mbit/s bredband från Telia. Kostnad för bredbandsabonnemang tillkommer, prisexempel Telia Bredband 2 med Telia Smart Start: 281 kr/mån. Vi äger den utrustning som ingår i Telia Smart och du lånar den av oss så länge som du har tjänsten. Tekniska begränsningar gör att Telia Smart inte kan levereras till alla adresser.

Citat:
Telia Smart
Telia Smart är ett enkelt och säkert sätt att knyta samman ditt hem trådlöst, du får ett säkert, lättskött och trådlöst nätverk. Telia Smart fungerar till de allra flesta adresser och är då obligatoriskt.

Behövs nog en avokado för att tolka det.
Senast redigerad av PeterNoster 2012-03-08 kl. 11:45.
Citera
2012-03-08, 19:55
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubarman
Grejen är den att vi redan nu kan använda nätet, vi har ej fått några inloggningsuppgifter eller boxar eller så. Så då är frågan om vi verkligen behöver telias bredbandsswitch över huvud taget, eller om vi kan lösa allt med egen utrutning.

För internet behöver du ingenting från telia. För TV och Telefoni så måste du använda deras för-konfigurerade box.
Citera
2012-03-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Han kommer att få den gratis eftersom han har bbt
Citera
2012-03-12, 00:07
Medlem
Din media konverter heter fiber2home ja, och du behöver inte använda Telia's switch.

Fördelen med att köra switchen istället för thomsonen är att du delar upp trafiken till flera olika enheter som sköter dina olika tjänster. Om / när du får problem så är det lättare att hitta felet och om thomson modemet pajjar (vilket tydligen är en trend nu) så slipper du vara utan tv och telefoni tills att dem skickar hem en ny. Nackdelen är väl fler utrustningar och sladdar.

Om du ändå har tänkt köpa en router, köp istället en switch som du kan ställa in vlanen på själv och bestämma vart trafiken ska gå. Roligt att pilla med samt att du kan ställa in QoS också.

Jag personligen hade inte kört med deras thomson modem. Men det beror helt enkelt på vad du är ute efter.

Hur som helst, om jag minns rätt så kör dem med följande vlan:

För realisering 4.1

100 - Provisioning
101 - Bredband
102 - TV
103 - Telefoni
296 - RGW

För realisering 4.0

250 - För alla tjänster (och då kan du inte ens ha thomson)

Om du har fått en tilgin så tycker jag att du ska köra på den, då den har visat sig fungera bra för voipen.
Senast redigerad av newone 2012-03-12 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in