OK, lite annorlunda än det jag har. Du verkar ha fiber ända fram medan jag har vanlig TP kabel från en central i källaren. Mediakonvertern är ju bara en omvandlare mellan fiber <-> TP.
Nu finns det lite olika vägar att gå.
1. I och med att du tagit med telefonin så tror jag Telias router Thomson TGXXX ingår utan att du behöver hyra den. Det är inget problem med den för vanliga användare men ingen topprodukt. Från den får du LAN, TV, telefoni samt trådlöst wifi. Till LAN porten ansluter du en switch med tillräckligt många portar.
2. Om du har en router sen innan eller tycker att inte Telias är tillräcklig för dina avancerade inställningar så kan du tigga till dig en Inteno Gateway som separerar LAN, TV, telefoni. Till LAN porten på den kan du ansluta en egen router med fyra LAN portar och trådlös wifi. Du kan också använda Thomson routern som router här. Till en av LAN portarna ansluter du en switch med tillräckligt många portar.
Alternativ 2 är som jag har det fast min mediakonverter sitter centralt i fastighetens källare. Intenon ingick i IP-TV men jag får betala hyra för en TG784 eftersom jag inte har telefonin.
Man brukar använda en korskoppling eller patchpanel för att koppla in endast de kablar man använder istället för att ha en stor switch med alla kablar inkopplade.
Edit:
Har kollat manualen för TG789. Det finns tydligen 4 LAN portar och separat port för telefonin, PST. Var man kopplar in IP-TV framgår inte av manualen så jag antar att den använder en av LAN portarna. Du kan alltså ha 3 datorer anslutna direkt till routern utan exra switchar.
Har även kollat Telias hemsida om vad som gäller för hyran av SMART tjänsten. Man smyger tydligen med det.
Citat:
Villkor för Smart
Telia Smart kräver minst 2 Mbit/s bredband från Telia. Kostnad för bredbandsabonnemang tillkommer, prisexempel Telia Bredband 2 med Telia Smart Start: 281 kr/mån. Vi äger den utrustning som ingår i Telia Smart och du lånar den av oss så länge som du har tjänsten. Tekniska begränsningar gör att Telia Smart inte kan levereras till alla adresser.
Citat:
Telia Smart
Telia Smart är ett enkelt och säkert sätt att knyta samman ditt hem trådlöst, du får ett säkert, lättskött och trådlöst nätverk. Telia Smart fungerar till de allra flesta adresser och är då obligatoriskt.
Behövs nog en avokado för att tolka det.