• 1
  • 2
2012-03-07, 17:47
Medlem
Hej,

Jag köpte detta paketet http://www.netonnet.se/art/dator/sta...n/167205.4020/ + en likadan skärm från NetOnNet. Nu har jag fått hem grejerna men jag fattar inte ett skit. Såvitt jag vet ska allting vara installerat och det ska bara vara att koppla in skärmen men det är tydligen inte så jävla enkelt, och ingen bruksanvisning finns det givetvis. Har försökt i 2h nu utan att lyckas så har skapligt mycket damp just nu.

Jag har kopplat in skärmen i VGA-uttaget men då fick jag upp den här bilden i ca 1 sekund innan skärmen släcktes ner igen. http://i43.tinypic.com/11l0i9v.jpg

Du gjorde jag precis som dom sa, stängde av -> kopplade in den i uttaget längst ner igen och då funkade bilden 1 sekund innan det blev svart. Arg som en apa som inte fått sina lördagsbananer tänkte jag "nehe, det kanske är för att datorn inte är helt installerad än" så jag installerade hela jävla datorn, varenda liten jävla next, varenda liten jävla text har jag klickat på genom att se 1 sekund för att sedan behöva starta om skärmen. Så nu är datorn uppe och rullar men skärmen funkar fortfarande inte.

Så jag testade att starta om datorn igen, koppla in skärmen där nere och starta, men icke, skärmen funkar 1 sekund sedan svart. Och i VGA-uttaget funkar det inte alls, samma jävla bild kommer upp.

Jag lackar snart sönder, jag har fan inte tid eller temperament för detta.

Vad ska jag göra?
Citera
2012-03-07, 17:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ang. bilden så visar den ett moderkort med inbyggd grafik som har grafikkort installerat, vet inte om det gäller alla moderkort men dom jag har haft har automatiskt stängt av den inbyggda grafiken om ett grafikkort har installerats och då måste monitorn kopplas till grafikkortet.

Har du gått igenom biosinställningarna?
Provat andra kablar?
Kollat om nån kontakt glappar?
Citera
2012-03-07, 17:56
Medlem
99stoffe99s avatar
Det låter ju uppenbarligen som att det är nått fel på grafikkortet. Har du inget annat grafikkort att testa med. Alternativet är att plocka bort grafikkortet och testa om datorn startar när du kopplar skärmen till det inbyggda grafikkortet.
Citera
2012-03-07, 18:00
Medlem
Glömde tillägga att jag förstår mig knappt på något med datorer, eller, jag vet ju lite basic grejer men jag vet inte vilka delar som är vilka så jag kan inte öppna den
Citera
2012-03-07, 18:07
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Så du har två skärmar och vill ha båda fungerande? Har du kollat om du har 2 DVI-uttag? Kollat att kontakten är intryckt ordentligt? du behöver inte ta i allt vad du kan, men ett bestämt tryck och kolla att du har tryckt i den rätt väg, så du inte har våldat in den och förstört kontakten.
Citera
2012-03-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Så du har två skärmar och vill ha båda fungerande? Har du kollat om du har 2 DVI-uttag? Kollat att kontakten är intryckt ordentligt? du behöver inte ta i allt vad du kan, men ett bestämt tryck och kolla att du har tryckt i den rätt väg, så du inte har våldat in den och förstört kontakten.
Jag kör bara 1 skärm för tillfället eftersom pucko netonnet inte skickade med min converter (har bara 1 ett VGA-uttag och behöver 2) men inte ens en skärm funkar
Citera
2012-03-07, 18:33
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurthaagar
Jag kör bara 1 skärm för tillfället eftersom pucko netonnet inte skickade med min converter (har bara 1 ett VGA-uttag och behöver 2) men inte ens en skärm funkar

Vafan, är inte två uttag standard idag?

Ser det ut så här på baksidan?
http://images.amazon.com/images/G/01...20-rear-sm.jpg
Citera
2012-03-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Vafan, är inte två uttag standard idag?

Ser det ut så här på baksidan?
http://images.amazon.com/images/G/01...20-rear-sm.jpg
Jo precis, man kan alltså använda det längst ner också? Står ju såhär på specifikationer
Citat:
VGA/D-Sub 1
DVI 0
HDMI 1
DisplayPort 0
Övriga portar 0
Citera
2012-03-07, 18:40
Medlem
ZyreX_86s avatar
Bara jag som misstänker att TS har ett moderkort med inbyggt grafikkort och ett separat grafikkort monterat med dubbla DVI och försöker få bild ifrån det inbyggda (som förövrigt blir ifrånkopplat om man kopplar in ett separat)?

Ta en bild på baksidan av datorn och vart du har stoppat i skärmsladden så kanske vi kan hitta problemet direkt så länge det inte sitter rätt.

EDIT: Misstänker detta tack vare att hans skärm tydligt säger att skärmen är ansluten till ett ifrånkopplat grafikkort.
Senast redigerad av ZyreX_86 2012-03-07 kl. 18:42.
Citera
2012-03-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyreX_86
Bara jag som misstänker att TS har ett moderkort med inbyggt grafikkort och ett separat grafikkort monterat med dubbla DVI och försöker få bild ifrån det inbyggda (som förövrigt blir ifrånkopplat om man kopplar in ett separat)?

Ta en bild på baksidan av datorn och vart du har stoppat i skärmsladden så kanske vi kan hitta problemet direkt så länge det inte sitter rätt.

EDIT: Misstänker detta tack vare att hans skärm tydligt säger att skärmen är ansluten till ett ifrånkopplat grafikkort.
Jag har alltså testat båda uttagen, bilden som länkades något upp visar hur den ser ut på baksidan. När jag kopplar in den i det högre upp på sidan visas kinesbilden jag länkar i trådstarten och när jag kopplar in det i det nedersta uttaget i mitten får jag bild 1 sekund sedan blir det svart
Citera
2012-03-07, 18:51
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Fick du nån skiva med drivrutiner med som du kan boota med?
Citera
2012-03-07, 18:54
Medlem
ZyreX_86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurthaagar
Jag har alltså testat båda uttagen, bilden som länkades något upp visar hur den ser ut på baksidan. När jag kopplar in den i det högre upp på sidan visas kinesbilden jag länkar i trådstarten och när jag kopplar in det i det nedersta uttaget i mitten får jag bild 1 sekund sedan blir det svart

Då låter det lite som 99stoffe sa, lutar nästan åt att det är något fel på grafikkortet, du skulle nästan ha provat att koppla ur det och bara köra på det interna för att se om du får någon bild då.
Kan vara så enkelt att dom har glömt att ansluta extra strömmen till grafikkortet från fabrik eller något annat vi missar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in