2005-11-21, 09:39
Medlem
-Dr-s avatar
Näsblödning är inte roligt. När jag gjorde AT på ÖHN klinik så var det bland det värsta jag viste.

Dom ringde från en v-central och säger
- Vi har en älder man med waran beh som har slarvat med tab. Han har nu en stor Epistaxis (näsblödning). Vi skickar honom titt er.

Då svarar man.
-OK, Men tänker skit nu blir det äckligt.

Mannen kommer med taxi och jag börjar att spola och suga ut allt koagel. Mannen spyr blod som är koagulerat, han har svårt att svälja.
Efter mycket bökande med octostim och diverse packande med tamponader så slutade det att blöda.
Det finns nog en anledning till att jag inte jobbar på ÖNH klink nu.

Här kan ni läsa om näsblödning
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=170
Citera
2005-11-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
När jag var runt 13 så fick jag bränna bort blodkärl i näsan för att det slutade inte blöda. Var som en löddtång som sprakade gott i näsan.

Sen fick jag en bomullstuss stor som en tambong i snoken. Hade den 3 dagar och när jag drog ut den så var jag livrädd för att det skulle börja blöda igen.
Det gjorde det inte. Däremot så samlades kråkor på det stället doktorn brände.
Varje morgon kunde jag stoltsera med en yttervägg stor som en 10-öring.
jag kom tillbaka idag, fanns som vanligt ingen tid hos sjukhusen så jag fick åka in akut för att ta ut den där j-a ballongen, var skitnojjig att det skulle börja blöda igen, men han sa att det ser okej ut, så jag fick en gigantisk tamong uppkörd i näsan, som nu dessuton droppar olja. Hur fan ska man våga ta ut den själv ifall det början igen imogon....har ju blodfobi...
har fått lugna mig med en kvarting....
Citera
2005-11-22, 20:28
Medlem
-Dr-s avatar
Hur gick det med näsan?? Sitter tampongen (tamponaden) kvar?
Citera
2005-11-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Hur gick det med näsan?? Sitter tampongen (tamponaden) kvar?
gått bra, tog ut den igår em. när den suttit i ett dygn...
Citera
2005-11-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Näsblödning är inte roligt. När jag gjorde AT på ÖHN klinik så var det bland det värsta jag viste.

Dom ringde från en v-central och säger
- Vi har en älder man med waran beh som har slarvat med tab. Han har nu en stor Epistaxis (näsblödning). Vi skickar honom titt er.

Då svarar man.
-OK, Men tänker skit nu blir det äckligt.

Mannen kommer med taxi och jag börjar att spola och suga ut allt koagel. Mannen spyr blod som är koagulerat, han har svårt att svälja.
Efter mycket bökande med octostim och diverse packande med tamponader så slutade det att blöda.
Det finns nog en anledning till att jag inte jobbar på ÖNH klink nu.

Här kan ni läsa om näsblödning
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=170

Cred till ÖNH läkare! Måste vara en av de svårare specialiteterna
Gjorde min ÖNH kurs i Huddingebunkern,och fick vara med när ett geléaktigt kolsvart koagel sögs ut mha öronsug ur en näsa. När koaglet kommit ut ca 3 cm släppte det och for tillbaka upp i näsan igen..
Citera
2005-11-28, 21:10
Medlem
det har nu gått snart en vecka sedan jag tog ut den där hemska ballongen, men hitills ser det bra ut, har varit skitnojjig att börja blöda så mycket igen.
Men däremot har jag märkt att det kittlar enorm i näsborren men vill ju inte nysa så man river upp det igen, kan det vara psykiskt?
Har köpt sådan nässprayolja hjälper den för att förhidra näsblödning?
Citera
2006-04-30, 21:08
Medlem
Näsblod

Varför blöder jag alltid näsblod när jag är förkyld? Det räcker med att jag snyter mig lite försiktigt så börjar det att droppa ur näsan... Detta sker främst på morgonkvisten av någon anledning. Sen har jag märkt att jag blir känsligare för näsblod om jag sovit dåligt eller är väldigt stressad! Blöder nästan alltid ur vänstra näsborren, aldrig den högra.

Nån som har liknande problem som jag och vet hur man kan lösa detta?
Citera
2006-04-30, 21:16
Medlem
pönoshts avatar
ytligare blödkärl i den vänstra kanske?
Citera
2006-04-30, 21:23
Medlem
StigAllans avatar
Kan även vara allergi eller överkänslighet.
Citera
2006-04-30, 22:24
Medlem
Näsblod kan vara ett tecken på att man sovit för lite eller stressat för mkt... klanske ta det lite lugnare? =)... Sen är det väl också så att du kan ha mkt ytliga blodkärl, vilka du kan bränna hos doktorn så du inte blöder så ofta.. tror jag =P
Citera
2006-04-30, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PataBata
Sen är det väl också så att du kan ha mkt ytliga blodkärl, vilka du kan bränna hos doktorn så du inte blöder så ofta.. tror jag =P

Det har jag gjort ett par gånger, det funkade för mig.
Citera
2006-05-01, 11:03
Medlem
Jag har också problem med näsblödningar. Kommer när jag är stressad, trött eller för varm. Och det är, precis som endel sagt, att det kan handla om att man har ytliga blodkärl eller att det är irriterat i näsan. Man kan köpa ett nässpray på apoteket som smörjer blodkärlen. Sen går det också att ta en tops och smörja med matolja i näsan. Huskursknep
Är det väldigt jobbigt för dig så gå till läkaren. Det går som sagt va att bränna ihop kärlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in