2012-03-07, 00:18
Medlem
buggenbus avatar
Behöver för jobbets skull reda ut skillnaden mellan chefspositionerna, tillförordnad, tjänsteförrättande, och ställföreträdande.

På nätet tycker jag mig ha funnit belägg för följande. Tjänsteförrättande ska skiljas från tillförordnad på det sättet att den tillförordnade är en tillfällig lösning som inte sitter istället för någon annan. T.ex. plockar man in en tf i avvaktan på att en permanent chef kommer på plats. En tjänsteförrättande chef (förkortas tjf) är istället någon som kliver in från en underordnad position och tar chefens ställe under en begränsad tid. T.ex. när denne är på en tvådagars tjänsteresa.

Dvs. en tjf chef kliver in och tar hand om akuta frågor, men skjuter upp principiella frågor till dess den ordinarie är på plats. En tillförordnad chef har ofta också en tidsbegränsad period för sin position (bortser här från att denne iofs också kan ha sökt det ordinarie jobbet). Emellertid är tidshorisonten inte bara ett par dagar för en TF, utan kan vara veckor/månader - vilket gör att en TF-chef också måste lösa princip-frågor som inte kan läggas åt sidan.

För att konkludera: En tjänsteförrättande chef är alltså den ordinarie chefens ställföreträdare när han inträder i tjänst - vilket den tillförordnade chefen inte är. Men min fråga är om tjänsteförrättande är direkt utbytbart mot ställföreträdande - jag skulle föredra att använda "ställföreträdande chef" eftersom det är ett ord som folk mer sannolikt lär förstå.
Citera
2012-03-07, 07:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Behöver för jobbets skull reda ut skillnaden mellan chefspositionerna, tillförordnad, tjänsteförrättande, och ställföreträdande.

Men min fråga är om tjänsteförrättande är direkt utbytbart mot ställföreträdande.

Ställföreträdare är synonymt med vice och ingår således i tjänstebeteckningen. Tjänsteförättande är den som för kortare eller längre tid trätt in i en viss befattning när den ordinarie befattningshavaren inte är disponibel. I praktiken är således både ställföreträdaren och den tillförordnade i tjänsteförättande ställning, när de träder in och ersätter den ordinarie. De utför (förättar) således uppdraget kopplat till en tjänst som de i vanliga fall inte innehar.
Citera
2012-03-07, 11:02
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ställföreträdare är synonymt med vice och ingår således i tjänstebeteckningen. Tjänsteförättande är den som för kortare eller längre tid trätt in i en viss befattning när den ordinarie befattningshavaren inte är disponibel. I praktiken är således både ställföreträdaren och den tillförordnade i tjänsteförättande ställning, när de träder in och ersätter den ordinarie. De utför (förättar) således uppdraget kopplat till en tjänst som de i vanliga fall inte innehar.
Tack för svar, men jag tycker nog fortfarande detta var lite klurigt.

Förstår jag dig rätt enligt följande: Om någon enligt en delegeringsordning mer eller mindre alltid är i standby att gå in som förste, andre eller t.o.m. tredje ersättare för en viss chef, då är det mer rätt att i delegationsordningen benämna denne "2:e ställföreträdande chef" snarare än "2:e tjänsteförrättande chef"? Detta därför att tjänsteförrättande chef blir du bara vid själva inträdet?! Eller ska man använda termen "2:e vice chef". Jag trodde "Vice" var kopplat till vissa reglerade titlar som i sig innebär att ha en position. T.ex. Vice VD.
Citera
2012-03-07, 11:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Tack för svar, men jag tycker nog fortfarande detta var lite klurigt.

Förstår jag dig rätt enligt följande: Om någon enligt en delegeringsordning mer eller mindre alltid är i standby att gå in som förste, andre eller t.o.m. tredje ersättare för en viss chef, då är det mer rätt att i delegationsordningen benämna denne "2:e ställföreträdande chef" snarare än "2:e tjänsteförrättande chef"? Detta därför att tjänsteförrättande chef blir du bara vid själva inträdet?! Eller ska man använda termen "2:e vice chef". Jag trodde "Vice" var kopplat till vissa reglerade titlar som i sig innebär att ha en position. T.ex. Vice VD.

"Tjänsteförättande" är den som inträder istället för ordinarie. "Ställföreträdande" är en synonym till "vice" och således innefattas det i befattningsbeskrivningen som en formell utnämning. I delegationsordningen kan anges vem som går in när det saknas formellt utsedd ställföreträdare. Långt ifrån alla verksamheter har dock en sådan detaljreglering. Många löser "problemet" när det uppkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in