2012-03-09, 21:46
Medlem
meepos avatar
Cred till de som gjorde filmen i alla fall, riktigt skickligt gjord!

Typiskt sådan film och sak som kan lyckas eftersom den är så pass simpel att alla förstår. Ex. Den handlar om en specifik sak (arrestera Joseph Kony), de vänder sig inte till någon speciell sida av politiken och för att fånga amerikanernas intresse så har de massa "Hallelujah" moments och patriotism.

Detta till skillnad från typ Occupy Wall Street då man måste antingen vara väldigt smart eller ekonom för att fatta.
Citera
2012-03-09, 22:00
Medlem
LARSofMARSs avatar
Catch King Kong Kony!
Rasister och antirasister, proletärer och antiproletär, lika och likgiltiga, förenen eder, upp till kamp, lämna en kommentar innan sportnytt börjar!
Kändis Kony!!!
Citera
2012-03-09, 22:18
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meepo
Cred till de som gjorde filmen i alla fall, riktigt skickligt gjord!

Typiskt sådan film och sak som kan lyckas eftersom den är så pass simpel att alla förstår. Ex. Den handlar om en specifik sak (arrestera Joseph Kony), de vänder sig inte till någon speciell sida av politiken och för att fånga amerikanernas intresse så har de massa "Hallelujah" moments och patriotism.

Detta till skillnad från typ Occupy Wall Street då man måste antingen vara väldigt smart eller ekonom för att fatta.

Nej, för att förstå OWS behöver man inte vara väldigt smart eller ekonom. Det har med vilja att göra, men denna viljan överväldigas av en enormt känsla av maktlöshet gentemot bankerna.

Anledningen till att Kony 2012 blivit så pass populär är för att den är riktad åt barn, den handlar om barnsoldater och till och med producenten använder sitt eget barn för att nå ut, sen består deras målgrupp i filmen av barn och ungdomar mellan 10-17 år. Och som vi alla vet så är barn de mest lättpåverkade andelen människor på denna jord, de har inte utvecklat källkritiskt tänkande.
Citera
2012-03-09, 22:37
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interpersempre
Härlig att du la upp videon, den ska spridas

Förstår faktiskt inte varför folk fortsätter att snacka om hur bra invisible children är, varför inte bara skänka pengar till organisationer som man kan lita på?

Typ alla andra kända organisationer..

invisible children motverkar ju sitt eget syfte rätt hårt. Ungefär 1/3 av pengar som skänks går till välgörenhet, och då till Uganda millitär som själva använder sig av barnsoldater. Och deras sätt att hjälpa barnen skulle antagligen vara att döda dom..

Kony har inte setts till sen 2006 och ingen vet vart han befinner sig.
Citera
2012-03-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interpersempre
Röda korset? Amnesty? Nåväl, alla kanske inte litar på dessa organisationer heller. Men dom känns ju ändå snäppet mer seriösa än invisible children.
Ja, de är pålitligare, med hästlängder.
Citera
2012-03-09, 23:15
Medlem
kukflashbacks avatar
Här är en länk till Invisible Childrens svar på kritiken: http://allafrica.com/stories/201203080906.html

Socker-Kony
Citera
2012-03-10, 00:03
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaDoll
Blir trött på alla jävla pessimister som beklagar sig över folk som sprider videon och vill agera eftersom det enligt er "inte gör någon skillnad". Ingen kan göra ALLT - men alla kan göra NÅT. Jag tycker det är fantastiskt att så många tittat på videon iallafall, och nu är informerade om vad som pågår.

Aktionens mening: ta fast en människa som gör soldater av barn och skapar blodbad. Vad är fel i detta ?
Ingen har sagt att ett fängslande av Kony skulle lösa centralafrikas alla problem - men NÅGOT löser det antagligen, eller ?
Tycker vart enda litet framsteg är värdefullt.

En del av oss mår bäst av att vara informerade och bidra på något sätt - medan en del kanske mår bättre av att sitta på sina feta arslen och vara cyniska mot alla som vill agera.

Suit yourself och låt andra göra vad de behagar.

Den här kony är inte på något som helst sätt unik för afrika, utan hela afrika vimlar av diverse kony´s som stympar albinos, bränner häxor, gruppvåldtar, stjäl, sätter byar i brand osv.

Det är en extremt dysfunktionell och mer eller mindre förståndshandikappad kontinent i dagsläget. Det absolut bästa den västerländska världen kan göra i dagsläget är att låta afrika och afrikanerna vara i fred därnere. Vi kan inte sätta oss själva på någon hög piedestal och tala om hur de ska leva deras liv. Skulle vi ha samma typ av mått på moral, brott och straff så skulle väldigt stora delar av afrikas befolkning behöva sitta i något västerländskt kolonialt fängelse.

Hela kampanjen vittnar ju bara om hur sjukt lätt folk sväljer propaganda.
Citera
2012-03-10, 00:54
Medlem
HansWallins avatar
Jag kan till stor del identifiera mig i Kony. Det är kanske inget jag skulle skylta med öppet.
Vi har ungefär samma tankesätt vilket både förför och skrämmer mig.
Citera
2012-03-10, 01:11
Medlem
Halv-Dans avatar
Finns det olja i Uganda? Svar:Ja

Man undrar ju varför denna kampanj helt plötsligt har dykt upp?

(Jag försvarar inte användandet av barn som soldater,oavsett om det gäller Ugandas armé eller Kony.)

Verkligheten är inte enkel.Verkar det vara enkelt är det inte verkligheten som beskrivs.

Läs på,och dra dina egna slutsatser.
Citera
2012-03-10, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trizzla
Vad deras brott är framgick ganska bra i filmen tyckte jag, konflikten kanske är avslutad men snubben är ju fortfarande på fri fot. Jag skulle aldrig kunna göra skillnad i dom länder som du ger som exempel men nu har vi ju faktiskt till synes en chans att göra EN skillnad och vad gör vi när den ges ... Det är lite det som är min poäng, det är inte dirket som att dom ber om något märkvärdigt heller, sprid budskapet. Du behöver inte bli med i läkare utan gränser för att sätta upp en sticker eller skicka 30dollar på posten.

Jag gör skillnad i dem länderna och det kan du också göra, men du vill ha action, det finns massor av seriösa hjälporganisationer. Varför ska man då lägga ner resurser och tid på en amerikansk lobbygrupp?

Fadderbarn tror jag är den bästa vägen.
Citera
2012-03-10, 01:32
Medlem
Mujahids avatar
Skrämmande propaganda och att vissa människor kan efter 30 minuter bli en humanitär som skriker sig hesa över ett till krig?
Problemet är att människor numera sover; de tänker inte självständigt över informationen som matas in i deras huvud. Men jag måste själv erkänna att sån här propaganda som spelar på ens känslor är oerhört svårt att inte falla för men i manipulationens tidsålder så måste man ifrågasätta allt som dessa medier eller privata aktörer kommer dragandes med.

Och gräver man lite så inser man att "Kony 2012" är en bluff, orkestrerad och finansierat av den amerikanska staten.
Dock så är det genialisk att använda sig utav frustrerade tonåringar som vill känna sig viktiga och påverka världen.
Dessa grupper i samhället brukar tendera att känna sig röstlösa och maktlösa,
Kony 2012 blir ett fenomen som de kan ställa sig bakom och symbolen för det onda, det fungerar även som en avledningsmanöver för de ekonomiska krisen på hemmaplan.

Detta faller även i USA intressen att etablera en amerikansk bas i området för "putta ut" kineserna från Östafrika och Central-Afrika. Man har redan kört ut Kineserna från Libyen och man fortsätter destabilisera Sudan-länderna. Att man går efter Uganda och länderna runtomkring är en rimlig och logisk följdriktning för att kunna utvinna natur-resurser och pöbeln applåderar.
Ur geopolitiskt och propagandamässigt så är detta genialisk som sagt.

Citat:
Ugandan Oil Fields are the best-kept secret in the world
http://digitaljournal.com/article/269940
Senast redigerad av Mujahid 2012-03-10 kl. 01:35.
Citera
2012-03-10, 01:39
Medlem
Drakula09s avatar
Som om att tillfångatagandet av en liten psykopat i Afrika skulle göra skillnad. Våldtäkt och rekrytering av barnsoldater är ju en nationalsport där nere. Varför inte bara utrota alla Afrikaner på denna failade kontinent och sen låta välfärdsländer ta över. Kina hade har ju till exempel brist på mark. Hade varit perfekt att låta dem ta över Afrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in