• 1
  • 2
2009-03-24, 10:40
Medlem
Rksopps avatar
Hej! Har ftt erbjudande att teckna i Husqvarna till kurs 16,00 kr. Idag str dom p 26 kr. Dom stod p 65 kr innan lgkonjunkturen slog till.

r det vrt det? Vad tror ni om Husqvarna?
Citera
2009-03-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Hej! Har ftt erbjudande att teckna i Husqvarna till kurs 16,00 kr. Idag str dom p 26 kr. Dom stod p 65 kr innan lgkonjunkturen slog till.

r det vrt det? Vad tror ni om Husqvarna?
Nr Husqvarna precis hade avskiljts frn Electrolux har jag fr mig att aktierna stod i ungefr 70 kr. Sedan gick de upp till drygt 100 kr, och nu r de betydligt billigare.

Husqvarna r ett verkstadsfretag som r ledande inom sina branscher, har relativt litet kapitalbehov och kan reagera vldigt snabbt p ett konjunkturomslag. Jag har tecknat nya aktier i nyemissionen.
Citera
2009-03-24, 16:32
Medlem
lite OT. men lste en intressant artikel angende HUSQ i privata affrer. vilket de sg ljust p hela koncernen nr lgkonjuktur skulle bli hgkonjuktur.

Sjlv s kommer jag fynda ox dock efter Nyemissionen
Citera
2012-03-06, 19:11
Medlem
Peter77s avatar
Husqvarna - HUSQ A - HUSQ B

Vad tror ni om den?
Kpte lite fr nn vecka sen p ca 40 men slde det igen och gick in i en annan som fr tillfllet lg mkt bra.
Nu verkar ju husqvarna ha gtt ner till runt 37. Och det r ju ett fint bolag som funnits lnge och jag tror mycket p deras produkter och s.
Ngon som sitter med aktien? De verkar ju ha haft ett lite kmpigt 2011, men det finns en del som tror p ett bttre 2012.
Kommer nog kpa in mig i dem, men ville vl mest hra era tankar och s.

Mvh
Citera
2012-03-06, 19:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag hade inte kpt den nu...Alldeles fr hg risk. Hade krt med lite mer trygga bolag som har stora utdelningar p g. Kp tele2 B till exempel istllet. Den kommer garanterat vara mer vrd vid utdelningstillfllet. Holmen kan ox vara intressant d de hjt utdelningen frn 7 till 8 kr/ aktie.
Citera
2012-03-06, 20:16
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag hade inte kpt den nu...Alldeles fr hg risk. Hade krt med lite mer trygga bolag som har stora utdelningar p g. Kp tele2 B till exempel istllet. Den kommer garanterat vara mer vrd vid utdelningstillfllet. Holmen kan ox vara intressant d de hjt utdelningen frn 7 till 8 kr/ aktie.

Tack fr din input.
Jag r ganska ny med aktier och har bara ett par tusen att rra mig med n s lnge. Det r vl drfr jag kollar mest p aktier kring 40-70kr antar jag. Har man strre antal ger det strre effekt vid uppgng tnker man
Tele2 har jag funderat lnge p. Ska jobba upp lite mer kapital dock.

Nr det gller utdelningsaktier, r det generellt s att kursen dyker efter utdelning eller vet du ngon som har en ngorlunda stabil kurs ven nr utdelningen utfallit?
Citera
2012-03-06, 20:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Tack fr din input.
Jag r ganska ny med aktier och har bara ett par tusen att rra mig med n s lnge. Det r vl drfr jag kollar mest p aktier kring 40-70kr antar jag. Har man strre antal ger det strre effekt vid uppgng tnker man
Tele2 har jag funderat lnge p. Ska jobba upp lite mer kapital dock.

Nr det gller utdelningsaktier, r det generellt s att kursen dyker efter utdelning eller vet du ngon som har en ngorlunda stabil kurs ven nr utdelningen utfallit?

Varsgod! S lnge jag fljt brsen r det i princip samma visa varje gng. Bolag som mnar att dela ut mycket (direktavkastning p sg frn 7% och uppt) till sina aktiegare gr upp i vrde till den S.K x-dagen. DVS sista dagen du mste ga aktien fr att f ta del av utdelningen. Efter x-dagen brukar aktien rasa mer n sjlva utdelningen, s det lnar sig allts inte att bara ta utdelningen. Sedan kan det drja ngra dagar innan pengarna kommer in p aktiegarnas aktiekonton. D brukar kurserna stabiliseras efter ett tag i positiv riktning. Drfr kan det vara en id att kpa aktien efter x-dagen istllet och helst innan pengarna hinner komma in p aktiegarnas konto, d de brukar ske terkp.

Sen ett annat tips. Titta inte p priset p aktien. Titta p bolaget och affrsidn istllet och nyckeltal som P/E-talet osv.
Citera
2012-03-06, 20:41
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varsgod! S lnge jag fljt brsen r det i princip samma visa varje gng. Bolag som mnar att dela ut mycket (direktavkastning p sg frn 7% och uppt) till sina aktiegare gr upp i vrde till den S.K x-dagen. DVS sista dagen du mste ga aktien fr att f ta del av utdelningen. Efter x-dagen brukar aktien rasa mer n sjlva utdelningen, s det lnar sig allts inte att bara ta utdelningen. Sedan kan det drja ngra dagar innan pengarna kommer in p aktiegarnas aktiekonton. D brukar kurserna stabiliseras efter ett tag i positiv riktning. Drfr kan det vara en id att kpa aktien efter x-dagen istllet och helst innan pengarna hinner komma in p aktiegarnas konto, d de brukar ske terkp.

Sen ett annat tips. Titta inte p priset p aktien. Titta p bolaget och affrsidn istllet och nyckeltal som P/E-talet osv.

Bra tips med att kpa direkt efter utdelningen istllet

Jag kommer nog flja husqvarna ett tag och se hur det gr fr dem ialla fall.
Har en diger lista med aktier i bevakningslistan som jag hller lite koll p.
Nyckeltal hller jag p att frska lra mig om.

Tror det var Buffet som sa "om du vill lyckas i aktier s kp bra bolag och behll dem"
Jag frsker vnja mig av vid frhoppningen att gra snabba pengar p hgriskaktier.
Det gick inte bra sist med mineral invest international och TSU.

Mvh
Citera
2012-03-06, 20:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Bra tips med att kpa direkt efter utdelningen istllet

Jag kommer nog flja husqvarna ett tag och se hur det gr fr dem ialla fall.
Har en diger lista med aktier i bevakningslistan som jag hller lite koll p.
Nyckeltal hller jag p att frska lra mig om.

Tror det var Buffet som sa "om du vill lyckas i aktier s kp bra bolag och behll dem"
Jag frsker vnja mig av vid frhoppningen att gra snabba pengar p hgriskaktier.
Det gick inte bra sist med mineral invest international och TSU.

Mvh

Ja det r bra att hlla koll p aktier och lra sig dessa. Ett annat tips fr att minska den enskilda bolagsrisken r att kpa aktier i investmentbolag istllet. Frdelen med det r att du fr en portflj i en aktie, ofta med rabatt. Investor, industrivrden, ratos och resund r ngra exempel.

Jag brukar ocks titta p nyckeltal som kurs/eget kapital, dr man ser om det finns ngon substansvrdesrabatt i bolaget. Holmen och SCA r bolag som har substansrabatt PGA stora skogsinnehav och r relativt trygga i en lng portflj.
Citera
2020-04-12, 17:15
Medlem
Prayuths avatar
Vad tycker experterna p FB om Husqvarna? Aktien har gtt ned en del senaste mnaden. Har den blivit prisvrd?
Citera
2020-05-28, 19:34
Medlem
Prayuths avatar
Husqvarna fr en hjd riktkurs, fast av ABG Sundal Collier. Riktkursen stts nu till 80 kronor, en hjning med 5 kronor. Det tidigare kprdet upprepas.

Husqvarnas B-aktie steg 4,9 procent i gr och stngde p strax ver 70 kronor.

https://omniekonomi.se/dagens-rekar-...sning/a/K30RR5
Citera
2022-04-21, 11:57
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Skogs- och trdgrdsproduktbolaget Husqvarna, som tidigare har vinstvarnat, redovisar en omsttning som var hgre n vntat under frsta kvartalet. Det justerade rrelseresultatet var 9,2 procent hgre n vntat.

Omsttningen steg 11,8 procent till 15 685 miljoner kronor (14 030). Utfallet kan jmfras med Factset analytikerkonsensus som lg p 15 039. Den organiska tillvxten var -2 procent. Husqvarna Forest & Garden-divisionen levererade -7 procent medan Gardena-divisionen uppndde en organisk tillvxt p 5 procent. Husqvarna Constructiondivisionen kade med 10 procent.

Rrelseresultatet blev 2 159 miljoner kronor (2 293). Rrelsemarginalen var 13,8 procent (16,3).

Justerat rrelseresultat uppgick till 2 190 miljoner kronor (2 293), vntat var 2 006, med en justerad rrelsemarginal p 14,0 procent (16,3).

https://www.avanza.se/placera/telegr...pdatering.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in