• 1
  • 2
2012-03-06, 08:37
Medlem
Rabattfyllans avatar
När kommer media att ge sig på svensk vapenindustri/vapenexport med en vederhäftig granskning? Wikipedia säger att Sverige är världens största vapenexportör i relation till folkmängden. Svensktillverkade vapen dödar barn i andra länder.

Kommer en granskning någonsin till stånd? Jag väntar iallafall med spänning!
Citera
2012-03-06, 08:56
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
När kommer media att ge sig på svensk vapenindustri/vapenexport med en vederhäftig granskning? Wikipedia säger att Sverige är världens största vapenexportör i relation till folkmängden. Svensktillverkade vapen dödar barn i andra länder.

Vad finns där att granska? Hur klåfingriga politiker förhindrar oss att sälja våra utmärkta produkter eller?

Svensk vapenindustri ligger i framkant och vi ska stötta våra företag, inte sabla ner dem med imbecilla känsloargument levererade av Sveriges finest (murvlarna). Att barn dör i krig är helt naturligt, så har alltid skett, och även om varje dödsfall är tragiskt får inte det förhindra den industiella utvecklingen.
Citera
2012-03-06, 09:59
Medlem
123eks avatar
Varför ska vi sluta med vapen exporten?
Jag vet att barn dör och anser att det är hemskt. Men ska vi pga detta förstöra en inkomst källa för oss som i andra fall ryssland skulle känna på.
Vi bör inte sluta exportera vapen, dock bör vi exportera till säkra kunder och med tiden då vi har fått andra säkra inkomst källor kan vi avveckla exporten.
Jag låter troligen som en hemsk person men jag tror detta minskar dödande i världen.
Citera
2012-03-07, 14:09
Medlem
Rabattfyllans avatar
bernad_law: Det står på Wikipedia att Sverige är världens största vapenexportör i relation till folkmängden. Varför kan inte svensk media gå ut på stan och fråga vad folk tycker om det? Lika väl som att de kan göra en löjlig undersökning om Melodifestivalens artister.

123ek: Du tänker ungefär som mig. Om inte vi säljer så gör någon annan det. Att vi säljer till tveksamma kunder och ingen skriver en bokstav om det är skandal enligt mig.

Är jag den enda som tycker en granskning vore intressant?
Citera
2012-03-07, 17:02
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
bernad_law: Det står på Wikipedia att Sverige är världens största vapenexportör i relation till folkmängden. Varför kan inte svensk media gå ut på stan och fråga vad folk tycker om det? Lika väl som att de kan göra en löjlig undersökning om Melodifestivalens artister.

Är jag den enda som tycker en granskning vore intressant?

Melodifestivalen intresserar mig inte över huvud taget så den är högst irrelevant.

Naturligtvis vore utmärkta och seriösa repotage om vapenhandel intressanta, men den stora risken är att det hela utvecklas till patetiska buhu-repotage och notoriskt vänstertrams. Det är bäst att folk flest vet så lite som möjligt om vilka vi säljer vapen till.
Citera
2012-03-08, 03:14
Medlem
seraphs avatar
Det står på Wikipedia att Sverige är världens största vapenexportör i relation till folkmängden. Varför kan inte svensk media gå ut på stan och fråga vad folk tycker om det? Lika väl som att de kan göra en löjlig undersökning om Melodifestivalens artister.

Du tänker ungefär som mig. Om inte vi säljer så gör någon annan det. Att vi säljer till tveksamma kunder och ingen skriver en bokstav om det är skandal enligt mig.

Är jag den enda som tycker en granskning vore intressant?[/quote]

det tror jag absolut inte, titta bara på österrike så mycket vapen dem säljer
Citera
2012-03-08, 03:55
Medlem
Morgonrodnads avatar
Det skulle inte skada med lite seriös journalistik kring detta.

T. ex. skulle jag vilja se lite info om hur mycket smärtfriare det är för ett barn att träffas av en granat än att stickas ett par gånger med spjut och sedan få uppleva att kannibalerna från grannstammen börjar gnaga på en innan man dör.
Citera
2012-03-09, 09:34
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vapenexporten granskas hela tiden av media, så jag vet inte riktigt var TS får sin bild ifrån.

Att politikerna inte lyder journalisterna och stoppar den förhatliga barndödarexporten beror på att starka intressen i form av industrifack, storföretag, samt S och M står bakom den.
Citera
2012-03-10, 09:34
Medlem
Rabattfyllans avatar
Ankdammsman: Det finns nästan aldrig några artiklar att läsa om detta. En skandal är det.

Men nu i morse hittade jag iallafall en ny:

http://svt.se/2.22620/1.2737902/sven...ill_diktaturer
Citera
2012-03-10, 09:39
Medlem
Citat:

Och hur mycket vapen tror du det rör sig om i realiteten?
Radarsystem och annan teknisk utrustning räknas som "försvarsmateriell" och ingår i den statistik du kallar "vapenexport". Sverige säljer inte alls speciellt många vapen, väldigt mycket teknisk utrustning dock, som vårat radarsystem och rödpunktssikten.
Varken radarsystem eller rödpuntssikten dödar.
Citera
2012-03-10, 09:45
Medlem
Rabattfyllans avatar
Northling: Det kan jag inte svara på, ett bra tips till media vad man kan skriva om och klargöra.
Citera
2012-03-10, 10:01
Medlem
Citat:
Northling: Det kan jag inte svara på, ett bra tips till media vad man kan skriva om och klargöra.
Kan garantera att andra länder exporterar långt fler vapen än Sverige. Våran export handlar mest om teknisk utrustning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in