2012-03-05, 20:09
Medlem
Jag kommer få in runt 250k på mitt konto med denna anledning:

https://www.flashback.org/t1813071

Kommer banken ifrågasätta var pengarna kommer ifrån eller något? Jag bor utomlands men pengarna kommer komma in på mitt swedbankkonto.
Citera
2012-03-05, 20:16
Bannlyst
Du kommer att få redogör varifrån pengarna kommer, banken har själv skyldighet att anmäla sådana summor till finansinspektionen.
Citera
2012-03-05, 20:36
Medlem
Hur kontaktar de mig då eftersom jag bor utomlands? Och det enda jag kan säga är att det är pengar vi lagt undan under 3 år på min flickväns sparkonto och detta är min andel efter separation.

Räcker det?
Citera
2012-03-05, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sagevsal
Hur kontaktar de mig då eftersom jag bor utomlands? Och det enda jag kan säga är att det är pengar vi lagt undan under 3 år på min flickväns sparkonto och detta är min andel efter separation.

Räcker det?
förmodligen har de dina uppgifter eftersom du har ett baknkonto hos dem, får de ingen kontakt så får det det i alla fall när du tänker göra ett uttag av beloppet.
Om din förklaring räcker kan jag inte svara på det kan bara finansinspektionen göra, vid sådan belopp överfärt från annat land är finansinspektionen obligatorisk, om nu inte banken fuskar vilket jag betvivlar.
Citera
2012-03-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
förmodligen har de dina uppgifter eftersom du har ett baknkonto hos dem, får de ingen kontakt så får det det i alla fall när du tänker göra ett uttag av beloppet.
Om din förklaring räcker kan jag inte svara på det kan bara finansinspektionen göra, vid sådan belopp överfärt från annat land är finansinspektionen obligatorisk, om nu inte banken fuskar vilket jag betvivlar.

Alltså det överförs inte från ett annat land. Pengarna finns på min flickväns bluestepkonto och de kommer gå från hennes bluestep -> hennes SEB -> mitt Swedbank -> mitt bluestepkonto.

Kanske ska maila swedbank om ärendet?
Citera
2012-03-05, 20:52
Bannlyst
Okej i princip är det ingen skillnad banken vill veta varifrån pengarna kommer, detta på grund av penningtvätt det har hårdnat till lite på den punkten nu.
javisst varför inte kontakta din bank före
Citera
2012-03-05, 21:32
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagevsal
Alltså det överförs inte från ett annat land. Pengarna finns på min flickväns bluestepkonto och de kommer gå från hennes bluestep -> hennes SEB -> mitt Swedbank -> mitt bluestepkonto.

Kanske ska maila swedbank om ärendet?

Banken kommer med stor sannolikhet inte att fråga något om detta
Citera
2012-03-06, 18:43
Medlem
storm79s avatar
nope, om det inte kommer utomlands kommer banken inte fråga nåt om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in