2012-03-05, 17:22
Medlem
Fattar att det inte finns någon konkret lönestatistik men finns det någon som faktiskt tjänar hyfsat om man slår ut det på hela det arbetsföra livet? Inte för att jag räknar kriminalitet som ett yrke men om vi skulle säga att det var det, är det ett lönsamt?

Sen snackar jag de tuffa killarna i Sverige, inte typ slipade slipsnissar på styrelsenivå, politiker eller it-tonåringar som kodar, utan de tuffa ni vet, de med västar och hemsidor.

Det känns som att en handfull kan tjäna ganska bra på det, typ ledaren och hans vice, medans resten bara blir utnyttjade. Detta är i alla fall bilden jag fått av media och allt som finns att läsa. Kan tänka mej att många gärna vill leka att de är sjukt framgångsrika (samt att de är orädda, trivs med livet osv, av någon anledning tittar alltid dessa tuffa bort när de svarar en reporter att de inte bryr sej, trivs, det går bra osv...) men att det är mer fasad.

Det står ofta om typ ett gäng som planerat en kupp i 6-9 månader för att sen lyckas och få med sej säg 200 000kr. Säg att dom var 6 pers som var med på stöten. 200 000kr delat på 6 är drygt 33 000kr, det ger en månadslön på 3700kr. Vilket är typ ett rum i en källare och knäckebröd med kranvatten. Med risken att sitta i finkan i typ 5 år känns det inte jätteglammigt. Naturligtvis så lär dom inte sitta 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan i 9 månader för att tänka ut hur dom ska råna en transport med två obeväpnade vakter.

Det finns ju naturligtvis fler sätt att tjäna pengar, droger och "bötning" (skrattar lite varje gång jag ser ordet på flashback). Hur mycket man tjänar där är ganska spekulativt. Den enda riktiga datan som jag har är data från usa och där hamnade medellönen hos en fullvärdig medlem som jobbade heltid med att sälja droger på drygt 40kr om jag minns rätt.

Flertalet större "klubbar" i Sverige säljer t-shirts och klistermärken med "Support xxx" på, tror dock inte det inbringar pengar att leva på.

Sen räknar man in passivitet i form av att inte ha något att göra/tid på kåken osv blir det ännu mindre.

Har ganska lite fakta i dagsläget, nån med lite äkta info som kan fylla i? Helst inte typ "aboow brushan de tjänar 200 000kr i månaden jag vet jag har sett hans bmw från -97 den har feelgar som är av guuld och alla extra tillbehör, jiddra inte med han!" som man får höra irl om man frågar nån
Citera
2012-03-05, 18:10
Medlem
Bovfinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackftl
Fattar att det inte finns någon konkret lönestatistik men finns det någon som faktiskt tjänar hyfsat om man slår ut det på hela det arbetsföra livet? Inte för att jag räknar kriminalitet som ett yrke men om vi skulle säga att det var det, är det ett lönsamt?

Sen snackar jag de tuffa killarna i Sverige, inte typ slipade slipsnissar på styrelsenivå, politiker eller it-tonåringar som kodar, utan de tuffa ni vet, de med västar och hemsidor.

Det känns som att en handfull kan tjäna ganska bra på det, typ ledaren och hans vice, medans resten bara blir utnyttjade. Detta är i alla fall bilden jag fått av media och allt som finns att läsa. Kan tänka mej att många gärna vill leka att de är sjukt framgångsrika (samt att de är orädda, trivs med livet osv, av någon anledning tittar alltid dessa tuffa bort när de svarar en reporter att de inte bryr sej, trivs, det går bra osv...) men att det är mer fasad.

En kriminell organisation funkar ju som ett pyramidformat paraply, kan man säga, om det ska vara en välmående rörelse.*
Toppskiktet drar in mest pengar, såklart, som på vilket företag som helst. Med ansvar följer högre utdelning...

På medlemsnivå finns det saker man måste göra och hjälpa till med, ett "koncept" men utöver detta är du liksom en egenföretagare med hyfsat stor frihet.*
Du får t ex genomföra egna kriminella handlingar där du får dra in pengarna själv, men betala en avgift på säg 30% av inkomsten om det sker i organisationens namn.*

Sen står säkert många små kriminella som arbetslösa och får bidrag, säg ca 3500 kr över när hyran är betald. Resten av inkomsten får de genom valfri kriminalitet.*

De framgångsrika kriminella varvar sin kriminella sida med ett vanligt jobb, liksom integrerat.*
De kanske drar in pengar på svartjobb etc. Pengarna kan lätt göras vita och du kan dra in 30-40 tusen i månaden, om du är smart.*

Bandidos, som (eventuellt) låg bakom ett medialt omtalat företag som sysslade med självriskeliminering, kom undan med över 10 000 000 kr på två-tre månaders arbete. Pengarna ej återfunna och huvudmännen inte gripna...

Slutsats: En kriminell person utan ambitioner simmar nog på runt 10,000 kr i månaden inkl bidrag. Nångång drar han kanske in större summor men det är sällan. Vi har alla sett dessa småpundade grabbar i adidasbyxor och grå uppsyn. De tjänar inte bra men riskerar långa straff.*

En kriminell person med AMBITION, som säkert skulle bli hyfsat framgångsrik utanför kriminaliteten också, är den som lyckas. Innovatören, den som lever inom organisationen men drar in stora summor på egen hand genom ej anslutna leverantörer och partners. Du behöver inte tillhöra toppskicktet i gönget, men har du dessa kvalifikationer kommer du kanske upp dit naturligt.*
Citera
2012-03-05, 18:26
Medlem
aceblacks avatar
Det beror nog lite på vad det är för folk. Vissa kriminella verkar ju vara riktigt misslyckade pundare som går på soc och spelar tuffa. Andra går det rätt bra för, men jag menar de borde ju ändå tjäna hyfsat. Jag drar in 20 000 i månaden svart på att sälja lite hekton gräs upp till några kompisar i norra Sverige och jag är inte gängmedlem. De killar som hänger i gäng har ju ändå crew som backar upp dem och håller ofta på med många olika typer av brott så de borde ju kunna dra in en hel.
Citera
2012-03-05, 18:42
Medlem
outoforders avatar
Jag känner den del människor som har tjänat lite pengar på vad dessa har gjort och har kunnat få ihop ett par hundratusen på något dessa gjort.Och för många av dessa människor är det hundratusen för några timmars arbete dock så är det som någon tidigare skrev en ganska lång planering och det kan gå långa tider utan att det kommer in särskilt många kronor..Sen måste man ju tänka på att längre fängelsestraff inte sällan förekommer och då ger det inte mycket kronor varje månad samt att man inte har något socialt skyddsnät som yrkeskriminell och inget pensionssparande varje månad från sin arbetsgivare.

Så om man jämför det med en 9-5 arbetare som jobbar fram till pensionen med fast anställning hela yrkeslivet så har nog den personen generellt tjänat bra mycket mer..Men om man tänker korta perioder tjänar någon "random" yrkeskriminell mer..

Har ett par bekanta som gör väldigt bra med pengar dock men ingen av dessa är medlem i något gäng och sysslar inte med att hävda sig eller spela "tung"..

Dock skulle jag personligen aldrig välja bort mitt lågbetalda 9-5 jobb mot något så osäkert som har sådana risker både ekonomiskt och själsligt. Och mitt psyke skulle samtidigt inte klara av det utan jag skulle gå runt paranoid konstant.
Senast redigerad av outoforder 2012-03-05 kl. 18:45.
Citera
2012-03-06, 01:00
Medlem
Dock skulle jag personligen aldrig välja bort mitt lågbetalda 9-5 jobb mot något så osäkert som har sådana risker både ekonomiskt och själsligt. Och mitt psyke skulle samtidigt inte klara av det utan jag skulle gå runt paranoid konstant.[/quote]

+1, Måste vara jävligt jobbig sits att vara i, hela tiden oroa sig för polisen/andra kriminella/hur funkar det utåt med familj vänner etc etc.

Nej lagligt for the win för dom flesta skulle jag tro, mina 5 cent.
Citera
2012-03-11, 07:45
Medlem
Svartskjortas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Det beror nog lite på vad det är för folk. Vissa kriminella verkar ju vara riktigt misslyckade pundare som går på soc och spelar tuffa. Andra går det rätt bra för, men jag menar de borde ju ändå tjäna hyfsat. Jag drar in 20 000 i månaden svart på att sälja lite hekton gräs upp till några kompisar i norra Sverige och jag är inte gängmedlem. De killar som hänger i gäng har ju ändå crew som backar upp dem och håller ofta på med många olika typer av brott så de borde ju kunna dra in en hel.
Om det nu verkligen ar sa, sa tycker du att det ar intelligent att beratta detta pa ett oppet forum?
Citera
2012-03-11, 11:19
Medlem
FabianBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack

Räcker inte med "lite hekton" för att du ska dra in 20 lax i månanden. Du skriver ju dessutom i en annan tråd att du funderar på att dra igång lite större, och rätta mig om jag har fel men det är ju bara ett par veckor sedan du skrev detta?

Jag säger inte att du snackar skit men något fuffens är det allt.

För att gå till topic då. Jag skulle gissa att det endast är en liten del som tjänar bra cash på sin kriminella bana.
Citera
2012-03-18, 20:10
Medlem
Kör på och se hur långt ni kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här