2012-03-05, 12:04
Bannlyst
Denna tråd får bli för ni som vill dela med Er av vilka inställningar ni använder för att få bästa möjliga bilder (Inomhus och utomhus).

Berätta gärna vart ni brukar knäppa bilder med dem inställningarna och infoga gärna en bild eller två då ni knäpper med den inställningen!

Tack på förhand.
Sampe
Citera
2012-03-05, 12:15
Medlem
det finns inget svar på din fråga. inte för att vara taskig men frågar man som du, så ska man nog köra på Auto.
Citera
2012-03-05, 13:37
Medlem
Håller med. För det första så måste man säga vad man menar med en bra bild, för det andra vilken typ av bra bild man vill ha och för det tredje så finns det ju en biljon olika fototillfällen som alla kräver olika utrustning med olika inställningar. Var lite mer specifik i din fråga så kan du nog få mer svar och redogörelser varför fotografen använt sina inställningar.
Citera
2012-03-05, 13:43
Medlem
Chililis avatar
En fråga som du inte kan få svar på...
Citera
2012-03-05, 18:21
Medlem
GLYKOZs avatar
Du kan få lite basic tips av mig!

Håll så lågt iso som ljusituationen tillåter, bilderna blir mindre brusiga då.

För att optimera skärpan i dina bilder, ligg 2 steg eller mer över optikens största bländare (5.6-11) !

Ha en slutartid som gör att du inte råkar ut för rörelseoskärpa, !/250-!/500 sek brukar vara ok!

Jag kör manuella inställningar, då jag vill kunna styra bildens slutresutat i högre grad!

Testa dig fram med olika inställningar, större och mindre bländare, längre och kortare slutartider för att se skillnaden hur bilden blir! Det är detta som är roligt med fotografering. Lycka till
Citera
2012-03-06, 14:14
Medlem
DreamIslands avatar
Som sagt så finns inga exakta inställningar, allt beror på hur du vill att bilden ska bli samt hur förhållandet till ljuset i området du ska fota.
Annat tips är att fotografera i RAW för att sedan importera till PhotoShop där du redigerar (ladda ner RAW till PhotoShop, bara googla så hittar du).
Samt en väldigt ljus miljö så du kan ha låg ISO m.m
Citera
2012-03-06, 19:23
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
Du kan få lite basic tips av mig!

Håll så lågt iso som ljusituationen tillåter, bilderna blir mindre brusiga då.

För att optimera skärpan i dina bilder, ligg 2 steg eller mer över optikens största bländare (5.6-11) !

Ha en slutartid som gör att du inte råkar ut för rörelseoskärpa, !/250-!/500 sek brukar vara ok!

Jag kör manuella inställningar, då jag vill kunna styra bildens slutresutat i högre grad!

Testa dig fram med olika inställningar, större och mindre bländare, längre och kortare slutartider för att se skillnaden hur bilden blir! Det är detta som är roligt med fotografering. Lycka till

Du har helt rätt men ibland så kan motsatsen vara lösningen!
Ha kameran på stativ och fota med längre slutatider, så man slipper använda blixt. Fungerar i.a.f på stillastående ting.

Mitt råd till trådskaparen är att gå till närmsta bibliotek och bläddra i fotoböcker och låna hem några böcker.
Citera
2012-03-09, 21:02
Medlem
EXPERIMENTERA, det kostar ju nästan ingenting. Skriv upp vad som funkar i olika situationer.
Citera
2012-03-11, 23:36
Medlem
Jag fotar alltid i Läget Faithful för att få så lite förgjord kontrast och skärpa som möjligt, när man fotar i RAW är detta speciellt bra eftersom det ger mycket mer frihet i efterproduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in