Du har redan fått bra svar, men jag känner för att snacka lite om principerna som ligger bakom.
Det man önskar av sitt kött är egentligen två saker:
- Köttbiten ska vara lika genomstekt överallt. Om du t.ex. vill ha din biff rare så ska den inte vara rare i mitten och torr i utkanterna.
- En fin stekyta som helst ska vara tunn så att köttbiten inte blir överstekt innuti.
Det finns flera sätt att uppnå dessa två kvalitéer. För att få stekyta kan man t.ex. bränna biffen med en blåslampa, steka den i en riktigt het stekpanna, fritera den eller köra den i ugnen på högsta temperatur (vanligare med t.ex. grillad kyckling). För att få rätt tillagningsgrad innuti biffen kan du t.ex. tillaga den i ett vattenbad eller på låg temperatur i ugnen, eller så kan du steka den på hög temperatur och vända ofta.
Jag kan rekommendera två enkla metoder som du kan testa.
Den första kommer från Nathan Myhrvold och du kan se honom demonstrera på youtube här.
- Torka av biffarna med hushållspapper, lägg dem i frysen 40 min eller längre.
- Hetta upp en stekpanna med olja tills den blir riktigt het och stek på båda sidor tills du får bra yta.
- Kör in biffarna i ugnen på låg temperatur (jag skulle nog köra ~90C).
- Använd en termometer för att avgöra när de är klara. Typ 56-57C är medium rare, Om du vill ha medium lär du väl vänta till 58-59 antar jag.
- Låt biffen vila åtminstone ~5 minuter innan du serverar.
Om du kollar videon så kan du lägga märka till ett antal saker. Han steker bara en biff åt gången eftersom temperaturen skulle sjunka för mycket om han slängde i båda samtidigt. Han fryser köttet innan han steker det för att stekytan ska bli så tunn som möjligt. Han kör låg temperatur i ugnen för att biffen ska värmas upp jämt och få samma temperatur rakt igenom.
Nathan låter inte sitt kött vila efter stekning, men det gör däremot Heston Blumenthal. Tydligen så hjälper det köttsaften att stanna kvar innuti biffen.
Du kan se honom steka på youtube här. Hans metod är också jätteenkel:
- Torka av köttet och låt det ligga framme upp till några timmar. Tänk på att inte låta det ligga för länge p.g.a. bakterier börjar föröka sig snabbare vid rumstemperatur
- Hetta upp en gjutjärnspanna med olja tills den är riktigt varm. Salta köttet och släng i pannan.
- Vänd var 15-20:e sekund. Sidan som är uppåt hinner svalna och du får en fin stekyta med relativt jämn temperatur rakt igenom.
- Använd en sticktermometer för att ta reda på när köttet är klart.
- Låt vila minst fem minuter.
Du ser att den här metoden är helt annorlunda, men principerna är de samma. Tunn stekyta och jämn temperatur rakt igenom. Perfekt resultat genom att använda en termometer istället för att peta och gissa eller skära i köttet.
Båda dessa recept riktar sig till hemmakockar och är en demonstration av att man laga högklassig mat hemma utan dyr utrustning.
Ett annat sätt att fixa biffen är att fylla en kylväska med hett kranvatten, slänga biffen i en plastpåse och låta den ligga i kylväskan 30-40 minuter och sedan bränna den med blåslampa för att få yta. Annan metod, samma principer.
Anyway, nu fick du kanske mer detaljer än du har behov av, men förhoppningsvis fick du också lära dig varför du inte borde steka på medelvärme i fem minuter t.ex..
Lycka till
Om något i det här inlägget inte stämmer så hoppas jag att någon rättar mig!